Velká Cena Číny, ročníku 2009, byla 14 dní po Velké Ceně Malajsie, čili v obvyklém rytmu, jak to má být. Před VC Číny se však konal jeden klíčový soud, jehož výsledek bude mít vliv na celý průběh sezóny 2009, nešlo o nic menšího, než je aféra kolem difuzorů. Rozhodně vše nasvědčuje tomu, že letošní sezóna nebude nudná.
Před závodem
Kdo sleduje seriál Formule 1 delší dobu, musel být letos otráven z protestů, které snad všechny stáje vznesly vůči Williamsu, Toyotě a BrawnGP, kvůli jejich řešení zadní části monopostu, přesněji řečeno konce podvozku, kde jsou difuzory. Jmenované týmy využily toho, že pravidla naprosto striktně nepřikazují tvar a rozměry difuzorů, takže konstruktéři oněch 3 monopostů našli řešení, které neodporuje pravidlům, jež generuje trochu více přítlaku, než řešení, které navrhla FIA. Ve Formuli 1 sledují běžní diváci především pohár jezdců, ale myslím si, že pohár konstruktérů je rovnocenný a možná pro automobilky důležitější, než pohár jezdců.
Málokdo ze současných diváků a fanoušků sledoval Formuli 1 v dobách, kdy žil Anthony Colin Bruce Chapman, jehož vystihují slova: „Chapmana napadlo denně dvacet nových myšlenek. Deset se rovnou dalo vyhodit, pět bylo neuskutečnitelných, tři velmi zajímavé a jedna zcela šílená. Ta poslední byla naprosto geniální. Ukažte mi někoho jiného, kdo přijde každý den na jeden geniální nápad.“, jež o něm pronesl jeden z nejslavnějších pilotů Formule 1 Graham Hill. Každé omezení konstruktérské volnosti by mělo dát možnost vzniknout zajímavým myšlenkám, cesta kterou razí poslední roky FIA spíše povede k tomu, že Formule 1 bude mít jednotnou techniku, jako drtivá většina nižších sérií a to rozhodně není dobrá vizitka pro královnu motorsportu. Zákaznická šasi uznávám, ale cesta k naprosto striktně jednotnému motoru i monopostu je podle mě cesta k záhubě Formule 1.
Jsem rád, že odvolací soud posvětil řešení tří týmů, které přišli s inovací. Bohaté týmy zcela určitě technický náskok doženou a na konci roku se můžeme dočkat velmi zajímavého souboje o celkové vítězství a to jak mezi týmy, tak mezi jezdci.
Kvalifikace
Kvalifikace na VC Číny byla až moc překvapivě v klidu. Sucho, žádný stres, jen zajímavá překvapení. Robert Kubica (BMW-Sauber) a Nelson Piquet (Renault) nepostoupili z první části kvalifikace, Nick Heidfeld (BMW-Sauber) nepostoupil z druhé části kvalifikace. Stáji BMW-Sauber to prostě letos nejede, ale proč u Renaultu stále závodí Nelson Piquet, který na nejvyšší a nejprestižnější automobilovou kategorii opravdu nemá, mi je velkou záhadou. Ferrari konečně přestalo spoléhat na svou nedostižnost a poctivě odjezdilo celou kvalifikaci, smůlu měl Felipe Massa, který zůstal ve druhé části kvalifikace.
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:36,184
- Alonso (Šp./Renault) 1:36,381
- Webber (Austr./Red Bull) 1:36,466
- Barrichello (Braz./Brawn) 1:36,493
- Button (Brit./Brawn) 1:36,532
- Trulli (It./Toyota) 1:36,835
- Rosberg (Něm./Williams) 1:37,397
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:38,089
- Hamilton (Brit./McLaren) 1:38,595
- Buemi (Švýc./Toro Rosso) 1:39,321
Postavení na startu bylo opravdu zajímavé a naprosto unikátním způsobem se kvalifikoval Sebastian Vettel, který v každé části kvalifikace odjel jediné měřené kolo.
Závod
Kdo čekal, že dvě Velké Ceny Formule 1 za sebou nemohou být mokré, ten se velmi mýlil. I na okruhu v Šanghaji pršelo, ne tak intenzivně jako v Malajsii, ale zato celý závod. Zcela pochopitelně byl závod odstartován letmým startem za zaváděcím vozem, který na čele závodního pole odkroužil několik kol, v průběhu závodu další kola přidal.
Déšť prověří kvality pilotů a nemusí vyhrát ten s nejryhlejším monopostem, ale může vyhrát i pilot, jehož monopost za normálních okolností dojíždí v polovině, nebo na konci startovního pole. V roce 2008 ukázali 2 piloti, že jezdit umí a mokrá trať vyzdvihne jejich kvality více. Těmi piloty jsou Adrian Sutil, kterému šanci na body z Velké Ceny Monaka 2008 sebral Kimi Räikkonen, a tím druhým je Sebastian Vettel, který naprosto famózním způsobem vyhrál Velkou Cenu Itálie 2008. Ani jeden z nich neseděl v monopostu, který by mohl za normálních okolností bodovat a letos v Číně předvedli přibližně totéž. Sebastian Vettel přivezl první vítězství pro stáj Red Bull, v roce 2008 jezdil za B-tým Toro Rosso, a Adrian Sutil s vozem Force India málem dojel na body, ale na konci už riskoval na sjetých pneumatikách a výsledkem byl střet monopostu s bariérou vedle trati.
Pro BMW-Sauber se závod vyvíjel naprosto tristně. Nick Heidfeld dojel 10., neboli 2 místa za body, a Robert Kubica 13. Robert Kubica navíc v 19. kole „vjel na záda“ Jarnu Trullimu a to mu rozhodně dobrou reklamu nedělá. Vozy BrawnGP nebyly celý závod téměř vidět, ale 3. a 4. místo v cíli závodu jsou velmi slušným výsledkem, který mohou závidět mnohem zavedenější a slavnější stáje Ferrari a McLaren-Mercedes.
Pořadí na bodovaných příčkách:
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:57:43,485
- Webber (Austr./Red Bull) -10,970
- Button (Brit./Brawn GP) -44,975
- Barrichello (Braz./Brawn GP) -1:03,704
- Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -1:05,102
- Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -1:11,866
- Glock (Něm./Toyota) -1:14,476
- Buemi (Švýc./Toro Rosso) -1:16,439
Tak šílený vstup do sezóny, jako je ten letošní, Ferrari nezažilo už mnoho let. Po 3 závodech je bez jediného bodu. Objevují se úvahy, že letošní sezónu pouze odjezdí a veškerý vývoj soustředí na příští rok.
Závěr
Další Velká Cena Formule 1 se pojede v Bahrainu, na okruhu Manama a bude pouhý týden po Velké Ceně Číny. Nepředpokládám, že by v Dubaji pršelo, takže na tamním Tilkedromu (tak se nadává sterilně odporným okruhům, které navrhuje Hermann Tilke) bude vidět pořadí závislé jen na výkonnosti monopostů.