Pouhý týden mezi Velkou Cenou Belgie a Velkou Cenou Itálie by byl za normálních okolností velmi příjemnou dobou, ale kvůli sporům, které vznikly kolem konečného pořadí pilotů ve VC Belgie, jsem byl tak trochu otráven.
Velká Cena Itálie je nejrychlejším a časově nejkratším závodem v celém seriálu Formule 1. Jezdí se na italském okruhu v Monze, který je vcelku nedaleko od sídla Ferrari a nikde jinde není taková atmosféra na závodech jako tady, kde je základna fanoušků Ferrari. Na italské Monze na sebe poprvé výrazně upozornil můj oblíbený pilot Robert Kubica, když ve svém 3. závodě dojel na 3. místě s monopostem BMW-Sauber, který ještě nebyl ani zdaleka tak konkurenceschopný, jako je dnes. Mimochodem, Robert Kubica nahradil od Velké Ceny Maďarska 2006 někdejšího mistra světa Jacquese Villeneuva, kterému to už prostě nešlo, hned ve svém prvním závodě dojel na 7. místě, tj. za 2 body, ale byl diskvalifikován kvůli malé hmotosti auta, bohužel neznal taktiku objížďky okruhu po závodě, kdy musí na pneumatiky nalepit dost bordelu, aby monopost prošel kontolou. Jen pro zajímavost uvedu že Monza je okruh, kde se zabil rakouský pilot Jochen Rindt, Monza má obětí více, který však už měl takový bodový náskok, že jako jediný pilot v historii získal titul Im Memoriam.
Kvalifikaci poznamenal déšť a překvapivě se přepisovaly historické tabulky. Vítěz kvalifikace, Sebastian Vettel, je totiž nejmladším pilotem který kdy stál na pole position a po loňském záskoku v týmu BMW-Sauber, kdy získal jako historicky nejmladší pilot bod, navíc jej získal ve svém prvním startu, to není poprvé, kdy se mu podařilo přepsat historické tabulky. Myslím si, že o Vettelovi ještě hodně uslyšíme a je velmi pravděpodobné, že zanedlouho se bude rozhodovat mezi ním a Adrianem Sutilem o německém hrdinovi Formule 1, jen Adrian Sutil by zasloužil sedět v lepším monopostu, přál bych mu to, v nižších formulových byl velmi vyrovnaným soupeřem Lewise Hamiltona. Za překvapení kvalifikace se dá jednoznačně označit trojice vozů z konstrukčního prkna Andrewa Neweye, které obsadili 3 pozice na čele startovního pole a jediný pilot, který se mezi ně dokázal dostat, byl Heikki Kovalainen s monopostem McLaren-Mercedes.
Vody bylo v kvalifikaci opravdu dodně, na závod byla předpovídána pravděpodobnost deště 40 %. V kvalifikaci neuspěli tak osvědčení jezdci, jako Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, či Robert Kubica. Kdo pozorněji sledoval skvělého a rychlého Poláka Roberta Kubicu, mohl si všimnout, že jel s jiným designem přilby, měl ji v italských barvách, Itálie je pro něj tak trochu druhým domovem, zde začal sbírat své první zkušenosti a úspěchy v motokárách a monopostech. Doufám, že Robert Kubica nebude v dohledné době hledat jiné místo v kopkitu, než u BMW-Sauber, kde by mohl být jedním z hlavních trumfů boje o titul mistra světa, jak jezdců, tak kontruktérů.
Docela mě zaujal výkon a postoj Fernanda Alonsa, sám uznal, že za lepších podmínek by na tom byli vozy Renaultu úplně stejně, ne-li ještě hůře. Zcela v kontrastu s ním jezdí mladý Picquet, opravdu mu to nejde a nejsem moc optimista v tom, že bychom jej viděli další startovat v další sezoně. Napadá mě jedině, že by jej Renault vyměnil za Sébastiena Bourdaise, který prošel juniorkou Renaultu a je velmi podivné, že Flavio Briatore nikdy neposadil svého chráněnce do monopostu Renaultu.
Pořadí po kvalifikaci:
- Vettel (Něm./Toro Rosso) 1:37,555
- Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) 1:37,631
- Webber (Austr./Red Bull) 1:38,117
- Bourdais (Fr./Toro Rosso) 1:38,445
- Rosberg (Něm./Williams) 1:38,767
- Massa (Braz./Ferrari) 1:38,894
- Trulli (It./Toyota) 1:39,152
- Alonso (Šp./Renault) 1:39,751
- Glock (Něm./Toyota) 1:39,787
- Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:39,906
Závod byl vyhlášen jako mokrý, předpověď, která tvrdila že je větší pravděpodobnost na suchý závod se ukázala jako mylná. Aby to nebylo úplně nezajímavé, tak to byl první závod, po velmi dlouhé době, který se odstartoval letmo, z bezpečmostních důvodů, protože při běžném startu by to na zaplavené trati mohlo být velmi nebezpečné. Bohužel do zaváděcího kola a startu neodjel Sébastien Bourdais, motor se povedlo nastartovat, ale nebylo to bezproblémové, takže Bourdais mohl vyjet se zpožděním jednoho kola.
Monza představuje pro motory extrémně namáhavou trať a přesto nebyl jediný vůz, který by odpadl pro technickou poruchu, jediným odpadlíkem byl Giancarlo Fisichella, který odrbal monopost vlastní chybou. Vlastní závod byl trochu o strategii, kdo nejlépe ochytá ten správný okamžik pro přechod z pneumatik do extrémního mokra na pneumatiky „přechodné“.
Pořadí v cíli:
- Vettel (Něm./Toro-Rosso) 1:26:47,494
- Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -12,512
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) -20,471
- Alonso (Šp./Renault) -23,903
- Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -27,748
- Massa (Braz./Ferrari) -28,816
- Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -29,912
- Webber (Austr./Red Bull) -32,048
Kdyby mi někdo řekl, že Sebastian Vettel vyhraje ve voze Toro-Rosso systémem start-cíl, tak bych jej považoval za blázna, ale stalo se, přestože Toro-Rosso bych spíše čekal občas na bodech. Stalo se a je to naprosto neuvěřitelné. Toro-Rosso je v Monze skoro doma, mají svou základnu ve Faenze v Itálii, je to následovník neuvěřitelně populárního a přesto vždy neúspěšného Minardi, Italové budou radostí vyšilovat stejně, jako by zvítězilo Ferrari (ono tak trochu vyhrálo, Sebastian Vettel má za zády motor Ferrari). Heikki Kovalainen na 2. místě vypadal poněkudsi zaraženě, asi počítal s vítězstvím, když standardní špička (Hamilton, Räikkönen, Massa) startovního pole byla velmi vzadu. Robert Kubica předvedl svůj standard, ale při startu z 11. místa asi na lepší pozici v cíli dosáhnout nemohl. Fandím mu, je mi sympatický a opravdu umí.
Opakování je matka moudrosti. Honda se opět kvalifikací i závodem protrápila a v Japonském souboji opět zvítězila moje oblíbená Toyota, pokud oba vozy Toyoty neskončí v nějaké havárii, nebude už to letos nebude jinak, protože Honda vyvíjí monopost pro příští rok a rezignovala na letošní monopost.
Před závodem Formule 1 jsem sledoval na STV2 (Díky UPC, že máme i Slovenské televizní kanály.) poslední závod letošního Porsche Supercupu, které se jedou v rámci Evropských velkých cen. Závod mi přišel možná zajímavější, než co je běžně vidět během Formule 1 a co předváděl slovenský závodník Štefan Rosina bylo dost uchvacující. Skvělý pilot, třeba jednou bude ještě v nějaké zajímavější kategorii. Rosina dojel 5., ale v jednu chvíli vedl celé startovní pole.