Velká Cena Belgie, 2008

Kategorie:

Štítky:

Na velkou cenu Belgie jsme si museli vcelku standardních 14 dní, po premiérové Velké ceně Evropy ve Španělské Valencii. Tento článeček píšu na blog ve chvíli, kdy začal další závodní víkend Formule 1 a přiznávám, že jsem neměl moc chutí se dále Formuli 1 věnovat, ti kdož sledují dění, tak již tuší, proč to tak je.

Spa je snad nejkrásnější tratí, kde se jezdí závody Formule 1, nejen proto, že je jeden z posledních klasických okruhů se značným předjížděním, ale je i dostatečně dlouhý, velmi rychlý a velmi technicky náročný. Když se k tomu přičte nestálost počasí v Belgii, respektive v okolí lázní Spa, bývá o zábavu postaráno. Již nejednou se ve Spa stalo, že vyhrál pilot/tým, od nějž se to příliš nečekalo.

Reklama

Kvalifikace se odehrála s menším překvapením, o nejž se postaraly vozy Toro Rosso, tj. „B tým“Red Bullu, oba vozy se vešly do první desítky na startu a to je výsledek, jaký tu už dlouho nebyl. Přál jsem si dobré postavení Kimiho Räikkönena na startu, obhajoval předchozí 3 vítězství na nádherném okruhu v Ardenách, ale nezdařilo se, měl před sebou monopost stájového kolegy a navíc startoval na horší straně startovního roštu. Pro můj oblíbený tým BMW Sauber také nebyla 5. a 8. pozice na startu tak špatná.

Pořadí po kvalifikaci:

  1. Hamilton (Brit./McLaren) 1:47,338
  2. Massa (Braz./Ferrari) 1:47,678
  3. Kovalainen (Fin./McLaren) 1:47,815
  4. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:47,992
  5. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:48,315
  6. Alonso (Šp./Renault) 1:48,504
  7. Webber (Austr./Red Bull) 1:48,736
  8. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:48,763
  9. Bourdais (Fr./Toro Rosso) 1:48,951
  10. Vettel (Něm./Toro Rosso) 1:50,319

Rychle po startu se ujal vedení Kimi Räikkönen a držel jej defakto až do předposledního kola. Trať byla na začátku závodu mírně vlhká, ale všichni startovali na „suchých“ pneumatikách. Robert Kubica se postupně propadl polem dozadu, ale nejel špatně, zato Nick Heidfeld předvedl že jezdit umí a dobrý výsledek potřeboval, pořád ještě není jisté, že si jej BMW-Sauber ponechá i pro další sezónu. Pro závod byla předpověď počasí, která mluvila o 10% pravděpodobnosti deště a pršet také začalo, 3 kola před koncem závodu. Protože byl Nick Heidfeld na vhodném místě, zajel do boxů pro pneumatiky do deště a na konci závodu předvedl úžasnou stíhací jízdu, završenou 3. místem v cíli, jelikož byl Robert Kubica těsně za ním, bylo pro něj nemožné zajet do boxů také, musel by čekat. 2&kola před koncem závodu havaroval Kimi Räikkönen, po krátkém souboji o 1. místo s Lewisem Hamiltonem, a Lewis Hamilton vyhrál závod, za ním dojel Felipe Massa a na 3. místě dorazil Nick Heidfeld.

Pořadí v cíli bylo trochu jiné, než odpovídá oficiálním výsledkům, k tomu se ale ještě vrátím. Neboli píši oficiální výsledky:

  1. Massa (Braz./Ferrari) 1:22:59,394
  2. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -9,383
  3. Hamilton (Brit./McLaren) -10,539
  4.  
  5. Alonso (Šp./Renault) -14,478
  6. Vettel (Něm./Toro Rosso) -14,576
  7. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -15,037
  8. Bourdais (Fr./Toro Rosso) -16,735
  9. Webber (Austr./Red Bull) -42,776

Výše uvedené výsledky jsou po penalizaci Lewise Hamiltona. V jedné šikaně si trochu zkrátil trať, protože to opravdu na vodě klouzalo a nevešel se za Kimiho Räikkönena, s nímž bojoval o pozici. Dostal se před něj a vzápětí se za něj zařadil, po té, co byl Kimi Räikkönen před ním začal zrychlovat a opět jej předjel. Za tento manévr byl penalizován, protože jím měl získat neférovou výhodu. Tato penalizace mě docela otrávila a částečně mi znechutila další sledování závodů. Felipe Massovi spadlo do klína vítězství od zeleného stolu. Bohužel jsem příliš malý pán na rozhodování o penalizacích, mohu jen vyjádřit svůj názor, jakožto letitý divák a fanoušek. McLaren se pochopitelně odvolal, ale FIA bude toto odvolání řešit až 22. září, jsem zvědav, jestli to bude řešit tak, aby Ferrari vyhrálo šampionáty (tj. když bude mít Ferrari dostatečný náskok, uznají dojeté výsledky a když ne, tak ponechají výsledky od zeleného stolu).

Asi není nutné opakovat, že souboj Japonců opět vyzněl jednoznačně pro Toyotu, Honda se letos opravdu trápí. Příjemně mě překvapil tým Toro Rosso, jemuž se povedlo bodovat s oběma vozy, Sebastian Bourdais se asi konečně sžil s monopostem Formule 1 a přál bych mu minimálně jednu další sezonu. Mimochodem, na Sebastianu Bourdaisovi oceňuji jeho taktnost, v roce 2002 (ne)vyhrát titul šampiona Formule 3000, dostal jej od zeleného stolu, kvůli penalizaci Tomáše Engeho, ale o tomto titule víceméně mlčí.

%d bloggers like this: