3 týdny jsou relativně dlouhá doba, letní přestávka v seriálu Formule 1 mezi Velkou Cenou Maďarska a zcela novou Velkou Cenou Evropy umožnila lidem z týmů kratší odpočinek v náročné a dlouhé sezoně, čemuž prospívá i zákaz testování (přejme to technikům).
Velká Cena Evropy se jela na okruhu ve Valencii, ale ne na starém okruku, který je velmi oblíbený pro testy, ale na novém městském okruhu, který není městský v tom pravém slova smyslu. Městský okruh je zpravidla využit jen pro závod a po zbytek roku jsou komunikace, z nichž je slepen, využívány pro běžný provoz. Nový okruh ve Valencii je stabilní a bude využíván pro další závody v průběhu celého roku. Okruh je opravdu velmi nádherný a jeho hlavní dominantou je most, který vede přes průplav po němž mohou vplout lodě do zátoky, mimochodem ten most trochu vybudil obavy Bridgestone, protože je o 15 milimetrů výše, než zbytek trati a Bridgestone se pochopitelně bál o životnost pneumatik.
Kvalifikační překvapení se konalo, postarali se o něj jezdci Scuderie Torro Rosso. Na přítomnost jednoho z vozů Torro Rosso v nejúspěšnější kvalifikační desítce jsem už poměrně zvyklý, obvykle je to ten řízený Sebastianem Vettelem, ale že by mezi tuto elitu patřily oba vozy je překvapení. Paradoxně jsem čekal, že Sebastian Bourdais bude hodně rychlý, protože jeho zkušenosti z někdejší zámořské série Champ Cars, kde se často závodilo na takovémto typu okruhů, jsou k nezaplacení, vždyť právě na takovémto typu okruhů získal 4 tituly mistra CCWS, bohužel na normální okruhy, na jakých se závody Formule 1 jezdí, není takováto průprava dostatečná. Méně příjemné je překvapení, které zažili oba piloti „velkého“ Red Bullu, kvalifikační propad je možné sledovat delší dobu a propad se netýká jen kvalifikací, ale oba piloti začali silně ztrácet i v závodě a stáj, která letošní sezonu začala jako silný hráč středu pole se postupně vytrácí.
Pořadí po kvalifikaci:
- Massa (Braz./Ferrari) 1:38,989
- Hamilton (Brit./McLaren) 1:39,199
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:39,392
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:39,488
- Kovalainen (Fin./McLaren) 1:39,937
- Vettel (Něm./Toro Rosso) 1:40,142
- Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:40,631
- Rosberg (Něm./Williams) 1:40,721
- Bourdais (Fr./Toro Rosso) 1:40,750
- Nakadžima (Jap./Williams) 1:38,428.
Při zběžném pohledu na trať by se mohlo zdát, že závod zde bude obtížný, občas vyjede safety car a nebude nouze o předjížděcí manévry. Již zběžný pohled na závod GP2 a kvalifikaci Formule 1 odpověděl, že opak je pravdou. Sekvenci mírných zatáček před cílovou rovinkou projíždějí vozy od kraje ke kraji a jedna dlouhá rovinka tu příležitost nedala. Hned v prvním kole musel odstoupit Fernando Alonso, protože v postartovní skrumáži do něj zezadu najel Kazuki Nakajima a uražené zadní křídlo byla ta nejsnadněji opravitelná závada, ani nevím, jestli mi je to líto, Alonsa jsem nikdy moc nemusel a poslední 2 roky fandím jedinému úspěšnému slovanovi v celém seriálu Formule 1, polákovi Robertu Kubicovi. Ferrari spáchalo 2 průšvihy v boxech, oba piloti se snažili od mechaniků odjet dříve, než měli, ale zatímco Felipe Massa konfliktu s Adrianem Sutilem zabránil (byť Massa neušel trestu a dostal alespoň pokutu), předčasný výjezd Kimiho Räikkönena stál mechanika minimálně jednu zlomeninu prstu (na noze). Kimi Räikkönen byl „spravedlivě potrestán“ a těsně před koncem závodu jeho motor odešel do věčných lovišť, zanechajíc nejbližším jezdcům a divákům na tribunách obrovskou kouřovou clonu.
Pořadí v cíli:
- Massa (Braz./Ferrari) 1:35:32,339
- Hamilton (Brit./McLaren) -5,611
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) -37,353
- Kovalainen (Fin./McLaren) -39,703
- Trulli (It./Toyota -50,684
- Vettel (Něm./Toro Rosso) -52,625
- Glock (Něm./Toyota) -1:07,990
- Rosberg (Něm./Williams) -1:11,457
Toyota opět porazila Hondu v „interním“ souboji japonských automobilek, což pořád nějak nedokážu pochopit, protože nejen, že Honda je zavedená jako poněkudsi sportovnější značka, ale především jako dodavatel motorů pro Formuli 1 vyhrála dost velkých cen a nějaký ten titul, pravdou je, že poněkolikáté jezdí s vlastním monopostem a výsledky kompletního auta byly i v minulosti značně nepřesvědčivé. Nicméně pro mou oblíbenou automobilku Toyota je skvělou reklamou, když dokáže bojovat s konkurencí, která je v motorsportu, a speciálně ve Formuli 1, nepoměrně lépe etablovaná. Toyota je dnes poměrně jasný držitel 4. místa v konečném poháru konstruktérů pro rok 2008, za nejsilnější trojkou týmů. Kdo mě v tomto závodě zklamal je Nick Heidfeld, dojet na 9. místě v monopostu BMW-Sauber je ostuda, zvláště když jeho stájový kolega Robert Kubica stál opět na stupních vítězů, myslím, že je téměř jisté; alespoň já tak všechny informace z týmu BMW-Sauber vnímám, že jej BMW-Sauber ze svých služeb po této sezoně propustí. Nick Heidfeld nemá ještě ani smlouvu, zatímco Robert Kubica se upsal na další rok k BMW.