Po 2 týdnech od Velké Ceny Německa se seriál Velkých Cen Formule 1 přesunul do ještě dostupnější cenové lokality, na maďarský okruh Hungaroring, který je díky své klikatosti nazýván také „Monakem bez pozlátka“. Za dob totality, která se bála nás pustit do západního světa to byla jediná velká cena ve východním bloku.
Dostupnost Velké Ceny neměřím vzdáleností, speciálně od západních hranic ČR, kde žiju, je to vzdálenostně srovnatelné s návštěvou některého okruhu v Německu, nebo Belgii (ano je to tak, do Spa bych jel 770 km téměř výhradně po dálnicích), ale cenovou, protože vstupenky stojí zhruba polovinu toho co na jiné velké ceny. Okruh u Budapešti má navíc jednu unikátní vlastnost, téměř z libovolného místa v jeho okolí je vidět 80 % tratě. Okruh svým charakterem motokárové tratě vyhovuje spíše kratším monopostům, takže se dalo očekávat, že Ferrari se svým dlouhým rozvorem na tom nebude úplně nejlépe a spíše si fantasticky povedou štiky McLaren a BMW.
Překvapení kvalifikace bylo, alespoň pro mně, nepostoupení Nicka Heidfelda s monopostem BMW Sauber z první části kvalifikace, protože se mu do cesty připletl mnohem pomalejší konkurenční monopost Toro Rosso se Sebastianem Bourdaisem za volantem, který byl penalizován posunem o 5 míst dozadu, ale až po kvalifikaci, nikoliv mezi 1. a 2. částí. Start z 15. pozice však mohl ukázat, jak je dobrý pilot a o kolik pozic se dokáže probojovat kupředu, při porovnání kvalifikačních pozic vítězí v interním souboji zcela jednoznačně Robert Kubica (a nejen v kvalifikacích, ale i bodech za konečné umístění v jednotlivých velkých cenách).
Pořadí po kvalifikaci:
- Hamilton (Brit./McLaren) 1:20,899
- Kovalainen (Fin./McLaren) 1:21,140
- Massa (Braz./Ferrari) 1:21,191
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:21,281
- Glock (Něm./Toyota) 1:21,326
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:21,516
- Alonso (Šp./Renault) 1:21,698
- Webber (Austr./Red Bull) 1:21,732
- Trulli (It./Toyota) 1:21,767
- Piquet (Braz./Renault) 1:22,371
Souboj japonských automobilových gigantů i v Maďarsku drtivě vyhrála kvalifikaci Toyota před Hondou. Toyota dělá kvalitnější auta, to je nezpochybnitelné, ale v oblasti motorsportu si myslím, že je zavedenější Honda. Ve Formuli 1 zná Honda chuť vítězství a titulu, ale jako dodavatel motorů, s vlastním monopostem si moc rady neví.
BMW-Sauberu to zase nejelo, přitom jsem docela čekal, že jejich motokárový podvozek si s „Cik-Cak Mickey Mousem“ poradí nejlépe, pochopitelně po McLarenu. Nick Heidfeld mohl dělat, co chtěl, ale na této trati se předjíždí špatně, Robert Kubica se trápil a neustále propadal, ze 4. místa na startu dojel na 8. místě v cíli, ale pořád zůstává BMW-Sauber jedinou stájí, která letos bodovala v každém závodě. Nečekal jsem, že by mohlo být Ferrari tak silné, Felipe Massa vedl celý závod, před koncem mu umřel motor a závod měl překvapujícího vítěze,na rozdíl od Piqueta ve VC Německa, nebylo to však vítězství díky náhodným okolnostem, ale plně zasloužené, po dlouhé době byla slyšet Finská a Britská hymna.
V závodě nikdo nehavaroval a odstoupili pouze 3 jezdci, Sebastian Vettel, který bude příští rok závodit vedle Marka Webbera ve velkém Red Bullu, Adrian Sutil a Felipe Massa. V Maďarsku bylo k vidění dost problémů s tankovacím zařízením, nejméně 3× jsem viděl z některého monopostu šlehat plameny.
- Kovalainen (Fin.McLaren)1:37:27,067
- Glock (Něm./Toyota) -11,061
- Räikkönen (Fin./Ferrari) -16,856
- Alonso (Šp./Renault) -21,614
- Hamilton (Brit./McLaren) -23,048
- Piquet (Braz./Renault) -32,298
- Trulli (It./Toyota) -36,449
- Kubica (Pol./BMW) -48,321
Tento závod jsem zase klasicky „pendloval“ mezi naší stanicí TV Nova a slovenskou veřejnoprávní STV 2. Slováci sice zatím naší moderátorskou dvojici konkurencí nejsou, ale pokud to mohu srovnat, s počátky sezony, opravdu se zlepšili, proti jejich komentáři tenkrát bylo i šílené vyvážení hlasitosti, komentář byl silně utopen proti signálu z ruchových mikrofonů. Jen lituji, že nemám regulerní možnost sledovat
Do dalšího závodu Formule 1 si počkáme 3 týdny, pojede se ve Španělské Valencii, ale ne na slavném testovacím okruhu, nýbrž na zcela novém, městském.