Velká Cena Malajsie, 2009 – zmatek nad zmatek

Kategorie:

Štítky:

Pro článeček o tom, jak jsem viděl další velkou cenu Formule 1 jsem si půjčil název jedné knihy Julese Vernea. Zmatek to opravdu byl, ale neočekávatelný určitě ne, stačil na to posun závodu na pozdější dobu, čímž enormě narostla pravděpodobnost, že zaprší, což v Malajsii znamená většinou naprosto šílenou, byť relativně krátkou, průtrž mračen.

Doufám jen, že tento článeček nebudu muset zase doplňovat o rozhodnutí od zeleného stolu. Dodatečné penalizace a změny pořadí jsou něco, co by ničilo jakýkoliv sport. Bohužel poslední dobou dělá FIA snad vše pro to, aby seriál Formule 1 zničila a já začínám být mezi těmi, kteří radši sledují závody serií Le Mans a GT3/GT4. Ony i LMP1 (nejvyšší třída monopostů pro Le Mans) jsou mnohem pohlednější a nepoměrně rychlejší, než libovolný monopost Formule 1 (zvláště letos jsou snad nejošklivější za historii a odkrytá kola jsou šílený aerodynamický průšvih), nehledě k možnosti fandit českému týmu s Aston Martinem.

Reklama

Kvalifikace

Kvalifikace na Velkou Cenu Malajsie nenaznačovala žádné velké drama. Monoposty BrawnGP opět dokázaly, že jsou opravdu rychlé a vedení Hondy si může škubat vlasy z hlavy (pokud si je ještě všechny nevyškubali), že stáj prodali, protože takovouto reklamu by potřebovali. Možná odchod Hondy a síla BrawnGP, který i s malým rozpočtem ukazuje velké divadlo, je prvním krokem k návratu soukromých, netovárních, týmů, čímž by nejspíše přestala být Formule 1 černou dírou na peníze. Možná by se mohl znovu objevit konstruktér, jakým byl Bruce Anthony Colin Chapman, jenž by i při skromném rozpočtu s geniálními nápady vytřel konkurenci zrak.

 Po kvalifikaci vypadal startovní rošt takto:

  1. Button (Brit./Brawn) 1:35,181
  2. Trulli (It./Toyota) 1:35,273
  3. Glock (Něm./Toyota) 1:35,690
  4. Rosberg (Něm./Williams) 1:35,750
  5. Webber (Austr./Red Bull) 1:35,797
  6. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:36,106
  7. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:36,170
  8. Barrichello (Braz./Brawn) 1:35,651
  9. Alonso (Šp./Renault) 1:37,659.
  10. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:34,769

Pokud se vám na tom startovním poli něco nezdá (nápovědou budiž pořadí dosažených časů), tak vězte, že za vše mohou penalizace. Na 3. místě totiž dojel Sebastian Vettel (Něm./Red Bull) s časem 1:35,518; penalizace posunem o 10 startovních míst za běžný závodní incident s Robertem Kubicou na konci Velké Ceny Austrálie jej dostala na 13. místo. Druhý čas, který nesouhlasí je Rubense Barrichella, který měl startovat 4., ale za výměnu převodovky byl penalizován posunem o 5 míst dozadu. Nick Heidfeld má nejrychlejší čas ze 2. části kvalifikace, tj. s lehčím monopostem než ty, které bojovaly ve 3. části kvalifikace.

Závod

Inu děli se události zajímavé a to díky maličkosti, posunutí závodu na 17:00 místního času. V Malajsii umí pršet, umí pršet hodně a na jaře je večerní průtrž mračen prý naprostou samozřejmostí. Pršet začalo přibližně v polovině závodu, ale protože některé týmy čekaly prudší začátek deště, přezuly na pneumatiky do velkého mokra (třeba Ferrari) a bylo vymalováno. Někomu pneumatiky odešly do věčných lovišť dříve, než začalo opravdu pršet a po přezutí na přechodné se rozpršelo opravdu hodně, někdo ještě nějakou dobu zkoušel bruslit na hladkých pneumatikách a někdo jiný dobře vystihl moment pro přezutí na přechodné i mokré pneumatiky (to je divný termín).

Závod byl ve 32. kole přerušen a čekalo se. Stav byl takový, že pace car nekrotil rychlost monopostů, ale monoposty mu rychlostně nestačily, dění na trati spíše připomínalo výlet kánoí s kolečky, než závod Formule 1. 45 minut jsme se dívali na stojící monoposty; piloty i techniky týmů sedící jako zmoklé slepice; než bylo rozhodnuto, že závod bude předčasně ukončen a jelikož se neujelo 75% délky závodu, jsou získané body poloviční, po mnoha letech je to poprvé. Jen pro zajímavost uvedu, že v roce 1984 se o pouhého 0,5 bodu stal mistrem světa Niki Lauda, před Alainem Prostem, a ten půlbod chyběl Alainu Prostovi díky předčasně ukončené velké ceně Monaka, kde se nádherným způsobem předvedl začínající Ayrton Senna.

Konečná klasifikace:

  1. Button (Brit./Brawn GP) 1:10:59,092
  2. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -22,700
  3. Glock (Něm./Toyota) -23,500
  4. Trulli (It./Toyota) -46,100
  5. Barrichello (Braz./Brawn GP) -47,300
  6. Webber (Austr./Red Bull) -52,300
  7. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -1:00,700
  8. Rosberg (Něm./Williams) -1:11,500

Časové rozestupy jsou opět docela zcestnou záležitostí, jelikož se po 2. za sebou dojel závod za pace carem. Doufám, že pro příští rok se závod posune, ne že by okořenění závodu deštěm bylo špatné, ale v Malajsii déšť znamená minimálně přerušení závodu a to už je pak špatné.

Závěrem

Psal jsem tu i o legendárním zakladateli Lotusu, Colinu Chapmanovi. Jeho nejúžasnější silniční výtvor jsem potkal v sobotu před velkou cenou Malajsie a musím se o fotku podělit. Potkat jeden Lotus 7 je rarita, ale bez účasti na nějaké akci vidět 2 vedle sebe je spíše z kategorie zázraků.