Velká Cena Austrálie, 2009

Kategorie:

Štítky:

První závod seriálu Formule 1 v roce 2009, který je jubilejním 60. ročníkem, je za námi. Začátek další sezóny byl více překvapivý, než za mnoho posledních let a předčil snad vše o čem mohli snít fanoušci Formule 1, respektive fanoušci okruhových závodů automobilů.

Honda pro mě byla jednoznačně tou japonskou automobilkou, která má automobilový sport v krvi, vždyť jako dodavatel motorů má několik titulů a v minulosti dosáhli úspěchů i s vlastním monopostem, ale bohužel návrat do elitní skupiny týmů Formule 1 byl velmi tristní záležitostí. Rozhodli se odstoupit, přestože od počátku sezóny 2008 připravovali auto na další sezónu, dnes již minulou sezónu vlastně odjezdili jen kvůli financím za práva a aby se vyhnuli penále od FIA. Pod vedením Hondy byl ale připraven špičkový monopost, který spadl do klína novému majiteli Rossu Brawnovi, jenž jej musel na poslední chvíli osadit mnohem výkonnějším motorem Mercedes-Benz, jelikož Honda odstoupila naprosto důsledně. Nevěřím tomu, že za odstoupením Hondy jsou finance a ekonomická krize, věřím tomu, že problémem byly tristní výsledky. Odstoupení Hondy, spojené s prodejem týmu novému majiteli, mi velmi připomíná odstoupení Fordu, jenž závodil jako Jaguar, dalšímu majiteli spadl do klína propracovaný monopost, který může pravidelně bodovat. Před měsícem (v únoru 2009) bych si nevsadil, že na startu bude 20 monopostů, nicméně nemožné se skutkem stalo, navíc je z toho největší překvapení letošního roku, minimálně začátku sezóny.

Reklama

Kvalifikace

Kvalifikace je první opravdovou velkou ukázkou toho, jak si jednotlivé týmy ve startovním poli stojí. Testy nelze brát vážně a pro mě byla kvalifikace nemalým překvapením. Testy naznačily, že BrawnGP, tak se jmenuje bývalý tým Hondy, má rychlý monopost, avšak kvalifikační double, tj. 1. a 2. místo na startu do závodu, mi docela vyrazil dech. Docela rychle to jelo i jejich; zní to divně; japonské konkurenci, Toyotě, bohužel Toyota měla moc pružná zadní křídla, takže byla diskvalifikována a oba její monoposty byly odsunuty na konec startovního pole. Nepříjemné překvapení pro fanoušky přineslo úvodní vystoupení továrních týmů McLaren Mercedes, Ferrari a BMW, byť u BMW a Ferrari to bylo hodně rozporuplné.

  1. Button (Brit./Brawn GP) 1:26,202
  2. Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:26,505
  3. Vettel (Něm./Red Bull) 1:26,830
  4. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:26,914
  5. Rosberg (Něm./Williams) 1:26,973
  6. Massa (Braz./Ferrari) 1:27,033
  7. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:27,163
  8. Webber (Austr./Red Bull) 1:27,246
  9. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:25,504
  10. Alonso (Šp./Renault) 1:25,605

Závod

Ano, závod byl opravdu zajímavý a bylo v něm vidět snad vše, co by v zívodě mělo být vidět, Bernie Ecclestone si může mnout ruce, pokud bude sezóna tak atraktivní, jako první závod, bude mít Formule 1 v roce 2009 obrovskou sledovanost.

Rubensi Barrichellovi na startu malinko zaspal monopost, propadl se do středu startovního pole, ještě ke všemu zlému musel celý první stint; do prvního tankování paliva s výměnnou pneumatik; bojovat s rozpadajícím se předním křídlem, které utrpělo šrámy v první zatáčce. Menších i větších kolizí bylo postupně několik, nejdramatičtěji vypadající byla pouhá 2 kola před koncem závodu, Robert Kubica se snažil dostat před Sebastiana Vettela, střet byl téměř nevyhnutelný. Pro stáj Ferrari byl výsledek naprosto tristní, ani jeden z obou monopostů do cíle nedojel, naopak Lewis Hamilton se nenápadnou jízdou probojoval na 4. místo v konečné klasifikaci. Překvapily oba monoposty Toyoty, po startu z boxů se piloti probojovali na 3. a 5. místo.

Pochopitelně největším překvapením byl výsledek BrawnGP, rychlost a možnost dobrého umístění se daly očekávat podle kvalifikace, jenže já jsem čekal, že alespoň jeden z jejich monopostů nedojede do konce závodu. Dojely oba, přesně na místech, z nichž startovaly. Richard Branson, jehož skupina Virgin se stala partnerem/sponzorem, může mít radost, lepší propagaci značky by nenašel. Kdypak se změní jméno týmu a objeví se v něm Virgin? Mimochodem je to poprvé po 39 letech, kdy nová stáj vyhrála první závod, naposledy to byl Walter Wolf Racing v roce 1977, poslední double při prvním startu namohu najít.

  1. Button (Brit./Brawn GP) 1:34:15,784
  2. Barrichello (Braz./Brawn GP) -0,807
  3. Trulli (It./Toyota) -1,604 (penalizován za předjetí pod žlutou vlajkou)
    Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -2,914
  4. Glock (Něm./Toyota) -4,435
  5. Alonso (Šp./Renault) -4,879
  6. Rosberg (Něm./Williams) -5,722
  7. Buemi (Švýc./Toro Rosso) -6,004
  8. Bourdais (Fr./Toro Rosso) -6,298

Pokud se vám časy zdají moc blízko u sebe a nesledovali jste závod, vězte, že se dojel za pace carem.