Predikce jsou ošemetné, ale GNU/Linux prorazí v roce 2013 i do míst, kde by jej před pouhým jedním rokem nikdo neočekával. Dostane se na stoly hráčů počítačových her. Nedostatek her byla často kritizovaná slabina a mnozí opakovali zcestnou myšlenku, že uživatelé systému zadarmo nebudou platit za hry, potažmo jiný software. Leč tato myšlenka je naprosto zcestná, uživatelé jsou ochotni platit a nezřídka i více peněz, než uživatelé proprietárních systémů.
GNU/Linux si své místo na slunci vydobil, v oblastech kde není moc vidět. Chytré telefony a tablety s Androidem jsou téměř na každém kroku, drtivá většina webů je uložena a generována na GNU/Linuxových serverech a GNU/Linux je dominující operační systém na superpočítačích. Výrazněji neprosadil pouze na desktopech, kde jeho podíl výrazně zaostává i za Mac OS X, jenž je svázán s drahým hardware Apple.
Rok her
Steam pro GNU/Linux
O příchodu herního dostribučního systému Steam pro GNU/Linux se spekulovalo dlouhou dobu a nejednou byly spekulace dementovány. Avšak postupně firma Valve připustila že na klientské aplikaci pro GNU/Linux opravdu pracují a začalo uvolňování informací, testovací verzí i proud informací. Testovací verze byly dlouhou dobu dostupné jen pro Ubuntu; a klony s jinými desktopy; ale poslední testovací verze byla zpřístupněna i v dalších distribucích. Vývoj jen pro omezené spektrum nejpopulárnějších distribucí GNU/Linuxu by měl svou logiku, značně by se tím snížily náklady.
Vedle Valve začali naplno pracovat i vývojáři ovladačů grafických karet. Největší pokroky ve vyladění ovladačů a implementaci OpenGL technologií udělali vývojáři Intelu, jejichž čipy nejsou takovým odpadem, jak je leckdo rád podceňuje. Intel jako jediný, z velkých výrobců, oficiálně vyvíjí svobodné ovladače. Klid nebyl ale ani u dvou hlavních hráčů na poli GPU Nvidia a AMD (která koupila ATI roku 2006 a původní jméno již zcela opustila), které však vydávají uzavřené binární ovladače a oficiálně se ve vývoji svobodných ovladačů neangažují.
Tržní podíl Steamu je údajně 60—70 % z celkových prodejů her ve světě a po zahájení příprav Steamu pro Linux se vyrojily další spekulace, tentokrát o přípravách vlastní herní konzole, založené na GNU/Linuxu. Gabe Newell, hlavní postava Valve a bývalý zaměstnanec Microsoftu, nejednou okomentoval Windows 8 jako katastrofu, tudíž by spekulace o přípravě vlastní konzole; se svobodným systémem a již propracovaným distribučním kanálem; dávaly smysl.
Desura, Humble Bundle, …
Desura se dá popsat jako menší konkurent Steamu, ale slouží jako distribuční kanál především nezávislým vývojářům (indie vývojáři) her a modů. Část her je zdarma, zbytek za velmi příznivé ceny. Mezi hrami lze najít i český titul Botanicula, či legendární Descent 1 & 2.
Humble Bundle je projekt zajímavý v několika ohledech. Hry jsou opět od nezávislých vývojářů, či studií, postrádají jakoukoliv ochranu proti kopírování, běžně jsou připraveny pro 3 majoritní platformy a cena, jakou hráč zaplatí, není předem určena.
Google Play znají všichni uživatelé Androidu. Jelikož je Android vybudovaný nad jádrem Linux, dovoluji si zmínit i jeho distribuční kanál. Her a emulátorů starších platforem nabízí nepřeberné množství, bohužel ne všechny hry si každý zahraje, protože dodnes jsou v prodeji i zařízení se stařičkým Androidem 2.2 a slabým hardware.
OUYA
V srpnu 2012 získal tým OUYA počáteční investici na Kickstarteru s cílem vytvořit miniaturní herní konzoli s operačním systémem Android. Následující dění bylo velmi rychlé a na konci roku 2012 byly připraveny první kusy konzole pro vývojáře. Konečná cena konzole bude US$ 99, ty vývojářské jsou trochu dražší. Herní konzole s Androidem, velmi výkonným čipem Nvidia Tegra3, jež se má začít prodávat v dubnu 2013, má dobře nakročeno k solidnímu úspěchu.
Odkazy
- Steam – Nabídka zajímavých her pro GNU/Linux
- Desura – Desura, neboli malá konkurence Steamu
- Humble Bundle – Balíčky her od nezávislých vývojářů
- GOG.com – Staré dobré hry, ve vetšině případů by měly jít, bez problémů, ve Wine.
Mobilní platformy
Android zajisté zase posílí, alespoň co se týče počtu zařízení. Ohledně tržního podílu jsem skeptik, karty mezi platformami pro chytré telefony a tablety považuji za rozdané. Dnes již mizivý podíl Symbianu převezmou především Windows 8 RT, ale neočekávám větší posílení.
O Androidu se píše často a všude, ale velmi opomíjený je Vivaldi Tablet s KDE. Jádro systému bude Linux, rozhraní Plasma Active a prodejní cena by měla být 200 €. Zatím je tablet hudbou budoucnosti.
Další pokus, FirefoxOS, zatím považuji za experiment Mozilla Labs. Jádro je také Linux, aplikační runtime Gecko, ale bohužel nevěřím v moc masovou výrobu.
Desktopy
V desktopech se budou klasicky přetahovat o nejlepší platformu KDE a GNOME. Vzhledem k počtu příznivců Ubuntu bude i dál hodně používané Unity, které není tak špatné, ale musí si na něj uživatel zvyknout. Méně náročné XFce a LXDE zůstanou skryty ve stínu hlavních hráčů, mají svou věrnou uživatelskou obec. Ti kdož nedisponují přebytkem výkonu počítače a chtějí eye-candy správce oken mají další volbu, po 12 letech těžkého vývoje dokončený, Enhlightenment E17.
BTW: Ať jste uživatelé, vývojáři, hráči, či obyčejní čtenáři, přeji Vám rok 2013 plný úspěchů, lepší po všech stránkách, než byl rok 2012.