O 4. závodu letošního seriálu Formule 1 píšu s mírným odstupem, přesněji řečeno chvíli před dalším víkendem F1, která se vrací do Evropy. Závod v Dubaji se dal očekávat jako suchý, byť už se stalo, že závod v Kataru na motocyklech musel být zrušen, protože se stalo nepravděpodobné a pršelo.
V Bahrainu už naplno začal hon na „difuzorový Gang“ (týmy Williams, Toyota a BrawnGP), některé týmy přivezly přechodná řešení, která jim mají dodat potřebný přítlak. Bohužel moje oblíbená stáj BMW Sauber při „Ásijském turné“ auto nevyvíjela a vylepšení by měla začít přicházet až v Evropě.
Velká cena Bahrainu (pardon, ale český přepis Bahrajn se mi nějak nelíbí) byla jen týden po Velké ceně Číny a ten týden byl na události poměrně skoupý. Nejzajímavější je oznámení výrobce závodních automobilů Lola, že by se rád vrátil do seriálu Formule 1, pokud budou schváleny rozpočtové stropy, pamatuji si jejich poslední (dost neúspěšné) vystoupení v roce 1997, kdy poprvé zkusili soutěžit sami s titulárním sponzorem MasterCard. Lola účinkovala ve Formuli 1 od roku 1961, s různými přestávkami, jako dodavatel šasi pro týmy Bowmaker Yeoman Credit, Embassy Racing, Larrousse a BMS Scuderia Italia a že sportovní automobily umí dokazují téměř nesčetné úspěchy týmu Audi v sériích Le Mans (pochopitelně i ve slavném závodě 24 h Le Mans), kde je od Audi jen pohonná část.
Kvalifikace
Tak klidnou kvalifikaci, jako na Velkou cenu Bahrainu, jsem už dlouho neviděl. Poněkudsi klasicky první vyjely monoposty Force India, ale ty se jen vzácněkdy probojují z první části kvalifikace, což je škoda, protože v poměrně nedávné historii byly monoposty Jordan (což je předchůdce) téměř adepty na tituly mezi jezdci a konstruktéry. Z první části tedy odpadli Force India, obě Toro Rossa a Red Bull Marka Webbera. Mark Webber nemusel vypadnout, rozhodně má rychlý monopost a on sám je dobrým pilotem, ale nevyšlo mu rychlé kolo kvůli provozu na trati, konkrétně jej nechtěně zbrzdil Adrian Sutil a byl za to potrestán posunutím o 3 místa dozadu.
Jaký náskok má konkurence BMW Sauberu zcela jasně ukazuje postavení na startu VC Bahrainu, Nick Heidfeld na 14. místě a Robert Kubica na 13. místě. BMW Sauber chtěl letos bojovat o titul a po jeho vzestupu v loňském roce jsem věřil, že se jim to podaří. Hodně mě překvapila Toyota, od níž bych sice automobil chtěl, nicméně i přes někdejší úspěchy v rallye ji nemám za sportovní značku.
Postavení na startu:
- Trulli (It./Toyota) 1:33,431
- Glock (Něm./Toyota) 1:33,712
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:34,015
- Button (Brit./Brawn GP) 1:34,044
- Hamilton (Brit./McLaren) 1:34,196
- Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:34,239
- Alonso (Šp./Renault) 1:34,578
- Massa (Braz./Ferrari) 1:34,818
- Rosberg (Něm./Williams) 1:35,134
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:35,380
Závod
Toyota vystrčila drápky obsazením první řady a pak je zase zastrčila, Jarno Trulli se propadl o 2 místa dozadu a Timo Glock o celých 5 míst. Vše nasvědčuje tomu, že skvělý fantastický výsledek byl dílem jen téměř prázdné nádrže a byť je konečně Toyota trochu vepředu a vypadá to, že neutrácí peníze zcela zbytečně, na špičku ještě stále nemá. Naopak BrawnGP a Red Bull excelují, přičemž Red Bull nemá sporné dvojité difuzory.
Hodně velkým překvapením bylo minimum pilotů, kteří museli ze závodu odstoupit, protože by jejich technika nevydržela. Tepelné zatížení v Bahrainu je dobrým testem na to, jak si konstruktéři poradili s chlazením a podle mého názoru to není důležité, protože i kdyby odpadli téměř všechny vozy ze špičky, nikde jinde takto pekelné podmínky nejsou. Docela zajímavé je, že vozy BrawnGP jely s přiškrcenými motory, aby je neupekli a dosáhly dobrého výsledku.
- Button (Brit./Brawn) 1:31:48,182
- Vettel (Něm./Red Bull) -7,187
- Trulli (It./Toyota) -9,170
- Hamilton (Brit./McLaren) -22,096
- Barrichello (Braz./Brawn) -37,779
- Räikkönen (Fin./Ferrari) -42,057
- Glock (Něm./Toyota) -42,880
- Alonso (Šp./Renault) -52,775
Z Bahrainu se seriál Formule 1 vrací do Evropy, konečně. Opět uvidíme motorhomy a pro týmy bude mnohem snadnější vyvíjet monoposty, byť s omezeními danými zákazem testování během sezóny. Doufám, že se BMW Sauber vzpamatuje a začne zase předvádět výkony hodné pověsti a kvalitě BMW.
Malá reminiscence
1. května 2009 to bylo 15 let, kdy zahynul na italské Imole, závod se jezdil jako „Velká cena San Marina“, jeden z historicky nejlepších pilotů, Ayrton Senna da Silva. Celý ten víkend byl poněkudsi tragický a zároveň to byla má první návštěva na závodě Formule 1.
Závěrem
Po mnoha letech je tu sezóna v níž se těším na každý závod, fakt je co sledovat. Jak to vypadá, tak letos se nikam nedostanu naživo, což mě mrzí.