Velká Cena Singapuru, 2008

Kategorie:

Štítky:

2 týdny mezi Velkou Cenou Itálie a Velkou Cenou Singapuru byly již naprosto standardní pauzou mezi 2 závody. V uplynulých 2 týdnech se mimo jiné řešila i penalizace Lewise Hamiltona za předjížděcí manévr ve Velké Ceně Belgie a rozhodnuto bylo v jeho neprospěch, výsledek s jeho 25 sekundovou penalizací byl uznán za definitivní.

Velká cena Singapuru se nesla ve znamení dvou událostí. Jednalo se o první závod Formule 1, který se jel pod umělým osvětlením, ale nebyl to první noční okruhový závod, dokonce ani ve formulových kategoriích, když nebudu počítat americké ovály, tak první závod formulových vozů pod umělým osvětlením na klasickém okruhu vyhrál v někdejší sérii Champ Cars Sébastien Bourdis v roce 2006 za volantem monopostu týmu Newman/Haas. Ano, skon Paula Newmana považuji za druhou důležitou událost kolem tohoto závodu, byť se jej vlastně netýkala, Sébastien Bourdais právě v jeho týmu dokázal, že jezdit umí, jen šéfové stájí Formule 1 dlouho nechávali jeho talent ležet ladem, podle mě si jej všimli až příliš pozdě a dneska nemůže na dravé mladíky snadno stačit, jen změna stylu jízdy trvá 30 letému pilotovi podstatně déle, než 20 letému mladíkovi, který vyskočil z nižší formulové série, nebo nějakou dobu testoval pro některý z týmů Formule 1.

Reklama

Kvalifikace na VC Singapouru zapoměla překvapit. Snad jen fatální selhání monopostu Renault Fernanda Alonsa bylo překvapující, protože jestli Renault letos v něčem konkuroval týmu BMW-Sauber, tak to byla právě neuvěřitelná spolehlivost monopostů. Fernando Alonso po nuceném odstoupení ve 2. části kvalifikace prohlásil, že závod je prohraný a nemá šanci na dobré finální umístění. Félipe Massa jde za titulem vší silou a jeho kvalifikační kolo v poslední části kvalifikace mu přiřklo první pole position v historii VC Singapuru. Kimi Räikkönen si nevedl špatně a svým umístěním na startu strvdil, že to ještě stále myslí s bojem o titul vážně a šance tu ještě stále je. Robert Kubica se svým BMW-Sauberem předvedl jakýsi standard, spíše je překvapením, pokud se nekvalifikuje před svého stájového kolegu. Pokud Vám náhodou v časech nebude něco souhlasit, vězte, že Nick Heidfeld byl posunut o 3 startovní pozice dozadu, za údajné blokování Rubense Barrichella.

  1. Massa (Braz./Ferrari) 1:44,801
  2. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) 1:45,465
  3. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:45,617
  4. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:45,779
  5. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) 1:45,873
  6. Vettel (Něm./Toro Rosso) 1:46,244
  7. Glock (Něm./Toyota) 1:46,328
  8. Rosberg (Něm./Williams) 1:46,611
  9. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:45,964
  10. Nakadžima (Jap./Williams) 1:47,547

No závod byl překvapivější než by se dalo předvídat a když jsem psal první, kvalifikační, část tohoto článečku, ještě jsem netušil, co se vlastně bude dít, myslel jsem, že karty jsou jasně rozdány. Vsadil bych, že vyhraje Félipe Massa, případně, že Massa a Hamilton přepálí svou snahu a někde na trati budou kolidovat. Že vyhraje Fernando Alonso z 15. místa na startu bych nevěřil ani náhodou. Přitom stačila jen nechtěná náhoda, že po startu jel na měkých pneumatikách, které se postupně rozpadaly a musel je brzy jet přezout, jenže o pár okamžiků později havaroval jeho týmový kolega a vyjel safety car. Dost týmů mělo naplánovánu časnou první zastávku v boxech, takže výjezd safety caru jim způsobil bolest hlavy, Robert Kubica a Nico Rosberg si museli vybrat, buď zůstanou bez paliva, nebo dostanou penalizaci, je logické co si vybrali. Ferrari dost zkomplikovalo postup Massy za titulem, povolili mu vyjet a nejenže málem sestřelil Adriana Sutila (který kvůli Massovi stejně v závěru závodu havaroval), ale ještě odjel s hadicí tankovacího zařízení, čekal na konci boxové uličky na její odstranění, a připomněl mi loňský incident Chrijana Alberse, který pak byl velmi rychle odejít z týmu Spyker (dnešní Force India). Menších kontaktů a pár dalších odstoupení v průběhu závodu bylo, když jsem viděl v jakém stavu vystoupil Jarno Trulli ze své Toyoty, po selhání hydrauliky, bylo zřejmém že v Singapuru byly v pravdě pekelné teplotní podmínky.

V závodě zase traťoví maršálové rozdávali tresty a systém trestů začínám silně nechápat. Robert Kubica a Nico Rosberg dostali trest 10 sekund stop & go, není to tak dávno, co Nick Heidfeld dostal za stejný prohřešek trest pouhé projetí boxy. Když už jsou tresty, tak by alespoň měly být jednotné. Zatímco Nico Rosberg neměl problém po návratu na trať, protože si zajel několik rychlých kol na čele, Robert Kubica na trest doplatil a musel se probojovat až z posledního místa, bohužel potřetí v této sezoně zůstal bez bodů.

Pořadí v cíli:

  1. Alonso (Šp./Renault) 1:57:16,304
  2. Rosberg (Něm./Williams) -2,957
  3. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -5,917
  4. Glock (Něm./Toyota) -8,155
  5. Vettel (Něm./Toro Rosso) -10,268
  6. Heidfeld (Něm./BMW) -11,101
  7. Coulthard (Brit./Red Bull) -16,387
  8. Nakadžima (Jap./Williams) -18,489

Velkým překvapením je nulový bodový zisk Ferrari, alespoň jeden jejich motor na bodech dojel, dovezl jej tam Sebastian Vettel ve svém Toro Rosso, asi opravdu umí jezdit, protože tentokát nějak nestandardní podmínky pro závod nenastaly. Vedení v šampionátu se ujal Lewis Hamilton a má v podstatě jediného vážného konkurenta, Félipeho Massu. Robert Kubica by ještě teoreticky šampionát mohl vyhrát, ale jeho titul je již jen v oblasti teorie.

Možná budu nakonec tento závod považovat za ten nejhezčí, jaký se letos konal.