Nadužívání některých obratů je šílené. Bohužel ne každý má na to býti dobrým psavcem textů pro weby (copywriterem) a občas je to do očí bijící. Možná jen málo čtou a je poznat omezený rozhled po bohatství jazyka.
Příběh a zážitek
Asi nejčastější floskulí, která se na webech vyskytuje jsou slova příběh a zážitek. Je to vpravdě šílené, viděl jsem až téměř parodické obraty:
- Vana s příběhem (Proboha jakým? Jedná se o použitou vanu, ke které dostanu soupis toho, co se v ní dělo?)
- Zažijte lepší kancelář v židli Rattle Snake (Bože to je ale obrat.)
- Prožijte dokonalý úklid, nebo nechte se oslnit pohodou úklidu. (Ano i perly v tomto duchu jsem na webech viděl. Na toto snad ani není co říct.)
- Dokonalý stůl pro Váš příběh. (Radši nebudu domýšlet, to by musel být článek viditelný pouze mezi 22:00-6:00.)
- …další podivnosti najdete snadno…
Jsem zahlcen „příběhy“, „zážitky“, „prožitky“ z klávesnic kreativců prodejních textů. Naštěstí od opravdových profesionálů takové šílenosti nepadají.
Stačí tak málo, nedělat ze všeho něco vyjímečného a psát lidsky. Když text píše člověk, který má málo načteno a snaží se použít vyumělkované obraty, tak to je potrava pro mozek a oči. [S prominutím k zblití.]
Kritizujte bez „ale“
Kritiku neberu negativně, prostě je to názor a nemusí být negativní. Pravda, znám hodně lidí, jež si myslí, že kritika je pouze poukazování na negativa.
Ruku na srdce, kolikrát jste řekli/napsali něco v duchu „tohle se ti povedlo, ale když …“? První půlkou sice naznačíte spokojenost s výsledkem, druhou půlkou však často pošlete zprávu typu „kdybys nebyl blbec, tak by’s neměl tento jeden náhodný dobrý výsledek“.
Trochu škoda.
Komentáře
Jeden komentář: „Zažijte příběh“
Četl jsem krásný článek na toto téma. Autor v něm popisuje v podstatě neustálé předhánění prodejců, kdy dochází superlativy, a je tak třeba hledat ještě lepší, než nejlepší 🙁
Díky tomu žijeme v době, kdy produkt/služba bez superlativů je neprodejná záležitost. Neplatí to ale jen o prodeji. Daleko děsivější to je s novinovými titulky, které musí probudit emoce, i kdyby šlo jen informace o vlakové výluce.