Černý den pro každou malou firmu, která dostává hotovost, nastal 10. února 2016. Vláda ANO s pomocí ČSSD a KDU–ČSL prosadila EET (Elektronickou Evidenci Tržeb), zatím jen v Poslanecké Sněmovně Parlamentu České Republiky, ale vzhledem k rozložení sil v Senátu a le[vico]vosti prezidenta Miloše Zemana je zřejmé, že evidence platit začne a nějakou dobu tu s námi zůstane.
Kontrolní hlášení
Být plátcem DPH přináší mnoho výhod, třeba i zakázky od větších firem, které neplátce DPH získá jen extrémně ztěžka. Pro malou firmu, nebo OSVČ, však znamená vedení účetnictví od kvalifikované účetní (velká firma má vlastní zaměstnance) a to znamená výdaje. Jak narostla povinnost zavedením kontrolního hlášení, tak si samozřejmě účetní řeknou o větší peníze, protože té práce rapidně přibylo. Je to práce s krátkými intervaly a pod hrozbou drakonických pokut. Tohle vidí skoro každý.
Kontrolní hlášení však znamená odesílání kompletního seznamu obchodních partnerů a objemu obchodů s nimi. Asi je jen otázkou času, než nějaká data uniknou a budou zneužita. Jak budou vzniklé škody firmy vymáhat je ve hvězdách, ale kdo by se staral o firmu, které někdo větší sebere zákazníky kvůli úniku dat a tato firma zkrachuje. Tohle odmítáme vidět.
Elektronická Evidence Tržeb (EET)
Už jsem psal, že mi na EET cosi smrdí a myslím si, že vláda „pomáhá“ velkým firmám, nicméně teď už tuto blbost protlačili přes Parlament a lze doufat jen v ústavní soud, že ji zakáže.
Z hlediska možnosti zneužití dat je to stejné, jako u kontrolního hlášení.
Jedno krásné přísloví říká „1000× nic umořilo osla“. Zejména levicoví představitelé se už několikrát opřeli, při protlačování změn, o tezi „kdo nemá xxx KČ navíc, ať nepodniká“. Jenže těch xxx měsíčně už jsou v součtu tisíce a v ČR je dlouhodobě pozorovatelný trend úbytku hlavních OSVČ. Proč dělat co umím a baví mě, když mi sociálka dá více, než mi předtím zbylo?
Důvody pro zavedení EET se opírají o teorie. Praxe v několika státech, i s méně buzerující formou EET, ukázala nefunkčnost konceptu.
Všiml si vlastně někdo, jak je postavené zavedení EET? V první vlně se týká firem z oboru, kde podniká Agrofert. I kdyby další vláda EET zrušila, dokáže Agrofert, ve spolupráci se současným ministrem financí, zlikvidovat zajímavou konkurenci a obsadit lukrativní část trhu. Několik desítek kontrol a pokut (když se chce, vždy se chyba najde), to neustojí žádná firma, vyjma obřích koncernů.
Centrální registr bankovních účtů
Ministr Babiš má dost „kreativních nápadů“. Centrální registr bankovních účtů je dalším krokem k absolutní kontrole nad o[b/v]čanstvem. Myšlenka se prodává jako pomoc policii v boji proti daňovým únikům a praní špinavých peněz. Má obsahovat jen propojení mezi majitelem a základní údaje o účtu, bez aktuálního zůstatku. K datům má mít přístup jen ten, kdo je oprávněn podle zákona. Ale je to stejné, jako v případě kontrolního hlášení DPH, je jen otázkou času, než k úniku dat dojde.
Následky takového úniku dat jsou jen těžko představitelné. Umím vymyslet vcelku dost scénářů, pořízení falešné identity a vybrání účtu i „výhodné nabídky“ konkurence, nebo vznik „Agrofert banky“.
Závěrem
Teoreticky se mě kontrolní hlášení DPH a EET netýkají, práci fakturuji a faktura by měla být zaplacena na účet. Prakticky se vyskytne semtam někdo, kdo mi chce zaplatit v hotovosti. A až naběhne i EET, tak očekávám odchod několika zákazníků, kteří už nebudou ochotni snášet další výdaj na provoz, jenž nepřináší rozumný užitek.
Socialisté (ČSSD) i KDU-ČSL se velmi rádi ohánějí slovy o ochraně nejslabších. Ale pomohli prosadit několik novinek, které jsou útokem právě na ty nejmenší a nejslabší. Vláda posbírá několik drobků šedé ekonomiky a Agrofert slízne smetanu na vyklizeném trhu. Ale co lze čekat od vlády, pro jejíž představitele je každý živnostník zloděj a vrah.