iPhone, Haiti, Facebook

Kategorie:

Štítky:

Přibližně před rokem jsem také nasedl do bubliny Facebook. Zpočátku byla velká zvědavost, přišlo nadšení, ze znovunalezení lidí o nichž jsem dlouho nevěděl, pak jsem poctivě psal „co se mi honí hlavou“ (neboli statusy), stal se fanouškem teoreticky zajímavých skupin a pak přišlo částečné vystřízlivění.

Na Facebooku funguji i nadále, ale zcela mě přešly tendence psát každé pšouknutí na WC. Virtuální přátele si vybírám, mám tam víceméně jen bývalé spolužáky, kolegy, studenty a několik lidí z portálu SimRace.cz; tam si virtuálně plním můj závodnický sen. Občas se známými vyměním několik slov. Poslední dobou jsem začal opouštět skupiny, které jsou naprosto o ničem a odmazávat zcela zbytečné stránky, zůstane mi jen nějaký menší balíček těch opravdu zajímavých, alespoň občas posílajících zajímavé informace.

Reklama

Facebook je zajímavý koncept, sociální síť, na níž se vyskytují uživatelé téměř z celého světa a není regionální záležitostí jako celá řada dalších projektů. Na Facebooku se vyskytují nejen uživatelé, jako lidé, ale i stránky firem, které pokud tu svou stránku uchopí správně, mohou těžit z popularity a návštěvnosti Facebooku. Těch výjimek, které pochopili, jak komunikovat pomocí Facebooku, je poměrně málo a navíc to jsou většinou firmy z počítačového oboru, nebo provozovatelé sportovních televizí (hodně chválím Sport 5), či týmů.

Bohužel mě poslední dobou docela otravují kauzy kolem Facebooku, ať již nabídka mobilů Apple iPhone, jež se pak změnila na skupinu podporující Paroubka, nebo kauza skupiny slibující 10 Kč za každého člena, pro Haiti postižené zemětřesením, které měla tak silně rasistický popis skupiny, až bylo zarážející, kolik lidí se ke skupině přidalo. Podobných případů bych našel stovky, či tisíce, a rozhodně to není něco, co bych vítal jako majitel firmy, která chtěla Facebookem oslovit (potenciální) zákazníky, začíná zde být cítit silná pachuť nedůvěryhodnosti stránek/skupin v sociální síti.

Facebook je zajímavý koncept, byť jej někteří popisují jako „LinkedIn pro lamy a masy“. Sociální sítě byly až do Facebooku poměrně specializovanou záležitostí, případně byla jejich použitelnost omezena víceméně jen na jednu zemi. Poměrně nepříjemným poznáním pro mě bylo, jak lidé, a kolik, měli potřebu reagovat na můj změněný stav, ale když jsem se snažil přeposlat informaci, jíž jsem považoval za velmi závažnou, neregistroval ji nikdo. Lidé se holt chtějí bavit, ale využití Facebooku pro sdílení důležitých a praktických informací je nezajímavé, alespoň podle mne.

S kamarádem provozuji internetový obchod, on přemýšlí nad propagací i přes Facebook a Twitter (ten jsem opravdu nepochopil), já jsem skeptik, zda je možné získat více, než investujeme do této propagace. Zkusit se to může, zatím nevěřím v návratnost investovaného času.

Komentáře

9 komentářů: „iPhone, Haiti, Facebook“

  1. […] článek: MaReK Penguin_007 Olšavský » Počítače // iPhone, Haiti, Facebook […]

  2. Miroslav Holec avatar

    Člověk, který alespoň pár minut denně věnuje přemýšlení musí dojít k závěru, že existence na Facebooku nemá sebemenší smysl. V době cca před 2 lety jsem se tam zaregistroval a byl zklamán tím, že tak skvělou službu v ČR používá jen pár tisíc lidí.

    Dnes jsou to 2 miliony českých idiotů a Facebook se stal továrnou na peníze. Paradoxně tak vznikla situace, že sice tak skvělou službu využívá mnoho lidí ale nikdo z nich tak, jak byla zamýšlena. V dnešní době, kdy se Zuckerberg chová jako kretén to ani nemůže být lepší a rozumný člověk odtamtud odejde.

    A k tomu, co se děje v poslední době jsem se vyjádřil zde: http://www.mirecek.cz/597/facebook-je-brutalne-znasilnovan

  3. Slávek Černý avatar

    Díky za článek. My jsme teď Facebook začali zkoušet. nemáme přehnaná očekávání, ale spíše to bereme jako nutnost být tam, kde jsou naši potenciální zákazníci. Pokud jich je více jak 2.000.000, tak se už určitě jedná o místo, které není možné ignorovat.

    1. MaReK Olšavský avatar

      Slávek Černý: Budu rád, když se dozvím, jak jste uspěli. Bohužel je tam moc balastu, takže se trochu bojím zapadnutí stránek firmy mezi 1 mil. stránek antiparoubkovců, antiRathů, …

  4. Tomáš Kučera avatar

    (1) Proč si proboha myslíte, že lidé, co jsou na facebooku jsou idioti? 🙂 Fajn, je tam moře věcí, na kterých ztratí uživatelé dost času, na druhou stranu je to místo, kde držíte kontakty na lidi, které v běžném životě již třeba nepotkáváte.
    To, jak každý člověk facebook dokáže využít, je plně v možnostech každého z nás.

  5. Miroslav Holec avatar

    (4) Kolik z těch 2 mil. lidí jej umí využívat? Dnes už nikdo a myslím, že to ani nejde. Pokud se chci s někým vidět, udělám to face to face a ne přes zavšivený Facebook. Pokud někomu vyhovuje slídění v cizích profilech a sledování dementních stavů typu „právě jsem se vysr**, to je úleva“, pak je Facebook pro něj pravou volbou. Těch pár tisíc lidí, co jej umí trochu „lidsky“ používat stejně dřív nebo později pod tíhou hnoje z této služby odejdou. Co je vlastně Facebook?

    Ztráta času sledováním jiných lidí a hraním humpoláckých her, odevzdávání osobních údajů, psaní trapných stavů (to tamnější uživatelé přímo milují, viz příklad se záchodem), přidávání se do falešných a trapných skupin, označení se za fanouška různých subjektů, čekání až mě někdo označí někde na fotce a nic s tím nebudu moci dělat, zpřístupnění osobních údajů vývojářům aplikací, vyplňování trapných kvízů a brzy ještě moře nových reklamních formátů. Facebook je prostor pro šíření rasistických a extrémistických myšlenek. Je to databáze do který lidé nadšeně sypou své údaje.

    Co z toho co jsem napsal je důvodem k používání této služby? A co z toho běžný uživatel potřebuje k životu? To opravdu každý 5 našinec (když odmyslím batolata a důchodce, možná každý druhý) potřebuje být na podobné službě? Nebo se tam všichni masově registrují, protože je to cool, stejně jako před XX lety nějaký xChat?

  6. math3z avatar
    math3z

    Plne súhlasím s článkom, snáď dodám len, že „všetkého veľa škodí“ =) Ono je to viacmenej davová psychochóza a trendy sa budú meniť naďalej..

  7. Roman Ubl avatar
    Roman Ubl

    Stalo se módou sezony… Nadávat na Facebook. Veškeré zdejší argumenty proti užívání této služby jsou samozřejmě v určitém kontextu pravdivé. Na druhé straně – Jak zde píše Tomáš Kučera – „To, jak každý člověk facebook dokáže využít, je plně v možnostech každého z nás“.

    Věřím, že většina lidí používá FB k zábavě, relaxaci. Já taky. Je mi proto celkem volné, že existují lidi, kteří jeden z mých způsobů relaxace snad až militantně, s plamenem v oku odsuzují. Jistě mají svůj způsob trávení volného času, který je naopak mě celkem volný.

    Až mi třeba FB poleze krkem, svůj profil třeba i smáznu. Bez potřeby informovat svět, jaký je ten FB strašlivě strašný. Jak jednoduché, milý Watsone…

    1. MaReK Olšavský avatar

      [Roman Ubl]: Já nenadávám na Facebook, alespoň pokud příspěvek nevyzněl jinak, než měl. Pouze jsem se zarazil nad akcemi některých uživatelů (a zrovna Haiti mi krásně ukázalo, že spousta známých u nichž jsem čekal mozek, jej nemá). Nakonec jsem psal, že vlastně nevím, jestli má význam pálit energii/čas do podpory firmy prostřednictvím FB. Trochu jsem doufal, že se někdo chytne posledního bodu a napíše argumenty pro, nebo proti.

%d bloggers like this: