Velká Cena Evropy, 2009

Kategorie:

Měsíc, přesněji napsáno 4 týdny, od poslední Velké Ceny Maďarska byl neskutečně dlouhý, už jen málokterý fanda Formule 1 pamatuje tak dlouhou přestávku mezi dvěma velkými cenami. V přestávce proběhly události příjemné i velmi bolestivé, rozhodně to nebyla úplně okurková sezóna, i přes naprosto striktní zákaz testování.

Několik vět mimo závodní dění

Asi nejsem jediný, koho postrašila nehoda Felipeho Massy při kvalifikaci na Velkou Cenu Maďarska, která jej na několik závodů vyřadila z kopkitu. Ihned se vyrojilo plno spekulací, kdo je zastoupí, já sám jsem si přál, aby to byl Sébastien Bourdais, ale zůstalo jen u mého přání, situace se vyvíjela mnohem zajímavěji. Na svět prosákla informace, že by mohl do druhého monopostu Ferrari nastoupit „Rudý baron“ Michael Schummacher, který v italské stáji získal 5 titulů. Původní informace tvrdila, že taková možnost existuje a bylo vcelku zajímavé bavit se tím, jak to téměř všichni brali jako naprostý fakt a tipovalo se, jestli dokáže být konkurenceschopný. MS sice začal s tréninkem a přípravami na Velkou Cenu Evropy, ale již není nejmladší a občasné nehody při závodech motocyklů také zanechávají následky, takže nakonec bylo vše jinak a do kopkitu nastoupil testovač Luca Badoer. Nechci Lucu Badoera odsuzovat za nepovedené vystoupení, díky pravidlům totiž nemohl nic odtestovat, takže to nebylo úplně nejhorší.

Reklama

Ztráta týmu BMW-Sauber, minimálně pro mně, bude bolestná, tým má hodně fanoušků, vždyť dost jich měl již původní Sauber, ale rozhodnutí BMW vypadá skoro logicky, „je krize, musíme šetřit“, nicméně vypadá trochu jako „nedaří se nám, tak odcházíme“ a stejně prý zvažuje účast ve WTCC, bohužel. Podobně jako jsem psal u soubojů japonských gigantů Honda a Toyota, konstatuji, že ten, koho vnímám jako sportovnější značku, tj. BWM, je tím horším a tím, kdo královnu motorsportu opustí. Velmi zajímavé je hledání kupce stáje, BWM si stanovilo cenu 100 mil. &eur; a přes tu evidentně vlak nejede, o odkup se pokusil Peter Sauber, neuspěl, hovoří se, že by tým mohl koupit Piquet st. s Peterem Sauberem, kéžby taková varianta nastala, rozhodně bych ji viděl radši, než kdyby tým byl nahrazen někým z neúspěšných uchazečů o místo na roštu, třeba španělským Epsilon Euskadi.

Okruh ve Valencii někdo vtipně popsal jako „Stop & Go“, pilot se vždy na rovince rozjede a pak následuje prudké brždění někam na 1-2 převodový stupeň, rychlé zatáčky se nějak nekonají a možností k předjíždění je velmi poskrovnu. Valencie je oblíbené místo pro testování během přestávky mezi sezónami, ale testy probíhají na okruhu, který leží několik kilometrů vedle města Valencie, závodní okruh pro Velkou Cenu Evropy je městským okruhem, který vypadá na první pohled velmi efektně. Prostě tento okruh je možná pěkný na pohled, vždyť na kolika okruzích se jezdí přes most a je na něj výhled z přístavu, ale závod je tu nuda, skoro jako zrychlené Monako, ale bez té atraktivnosti, kterou má Monako samo o sobě.

Renaultu lze pogratulovat k odejití Nelsona Piqueta ml. Celé jeho angažmá vypadá tak, že sedačku v týmu získal jen proto, že to je Piquet, něco podobného si myslím o závodním talentu Mathiase Laudy, ale ten závodí v sérii DTM. Místo Piqueta nastoupil Romain Grosjean.

Kvalifikace

Kvalifikace slibovala jedno překvapení, ale to se nakonec nekonalo. Slibně vypadala rychlost stáje Force India v trénincích, Adrian Sutil zajížděl v trénincích špičkové časy, poslední trénink dokonce vyhrál a Giancarlo Fisichella nijak nezaostával, už jsem začínal věřit tomu, že ve Valencii mají dost rychlosti na to, aby dokázali bodovat. BMW-Suaber se snad konečně vzpamatoval a alespoň jeden z vozů se dostal do poslední části kvalifikace, pochopitelně, že to byl mnohem rychlejší Robert Kubica.

Drama se v kvalifikaci nekonalo. Luca Badoer to zatím nevzdává, Romain Grosjean překvapil tím, jak si na úplného nováčka vedl dobře. Výsledek kvalifikace byl mírně nečekaný, double týmu McLaren-Mercedes už delší dobu nebyl k vidění.

  1. Hamilton (Brit./McLaren) 1:39,498
  2. Kovalainen (Fin./McLaren) +0,034
  3. Barrichello (Braz./Brawn GP) + 0,065
  4. Vettel (Něm./Red Bull) + 0,291
  5. Button (Brit./Brawn GP) + 0,323
  6. Räikkönen (Fin./Ferrari) + 0,646
  7. Rosberg (Něm./Williams) + 0,687
  8. Alonso (Šp./Renault) + 0,738
  9. Webber (Aus./Red Bull) + 0,741
  10. Kubica (Pol./BMW) + 1,014

Závodní nuda

Závod ve Valencii prostě byla buda, snad jen úvodní kolize, občasné smyky Lucy Badoera a naprosto pokažená zastávka Lewise Hamiltona, se postaraly o drobné zpestření závodu. V dnešní době existuje jen jediný městský okruh, ve Formuli 1, protože jsou i další závodní série, který lze nazvat závodním a tím je Singapore.

Po tomto závodním víkendu si myslím, že zisk titulu Sebastianem Vettelem je v říši snů. On je rychlý pilot a disponuje výborným monopostem, ale tento víkend jej stál 2 motory z 8, které má na celou sezónu, další výměny jsou penalizovány odsunem o 10 míst na startovním roštu dozadu. Teď už věřím tomu, že Jenson Button a BrawnGP získají alespoň ten viditelnější titul, tj. pohár jezdců, v poháru konstruktérů se ještě stále může rozhodnout mezi BrawnGP a Red Bullem.

  1. Barrichello (Braz./Brawn) 1:35:51,289
  2. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -2,358
  3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -15,994
  4. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -20,032
  5. Rosberg (Něm./Williams) -20,870
  6. Alonso (Šp./Renault) -27,744
  7. Button (Brit./Brawn) -34,913
  8. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -36,667

Rubens Barrichello se konečně dočkal vítězství, poslední si užil ještě ve stáji Ferrari, před 5 lety, kde byl ale pouze „nosič vody“ pro Michaela Schummachera. Potěšil mě alespoň ten jeden bod pro Roberta Kubicu a stáj BMW-Sauber, jsem zvědav kde bude Kubica závodit příští rok a kdo nastoupí na místo úžasné stáje.