Velká Cena Maďarska, 2009

Kategorie:

Královna automobilového závodění, Formule 1, se přesunula „za humna“, na maďarský okruh Hungaroring, kde se konal první závod v někdejším východním bloku. V roce 1997, když tam Damon Hill téměř vyhrál s konkurence neschopným monopostem Arrows, bohužel selhala převodovka a dojel na 2. místě.

Dodnes mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu na tehdejší jízdu Damona Hilla, protože to byl pan pilot. Bylo mu poměrně hodně let, když začal závodit ve Formuli 1, je to zatím jediný člověk, který je synem mistra světa a dokázal triumf zopakovat. Dnes chodí do Formule 1 mladí piloti, kterým je maximálně několik měsíců po 20. narozeninách, jsou rychlí a bojovní, ale rozumná vyspělost se dostavuje poměrně pozdě, což také trochu škodí závodění.

Reklama

Před závodem

Mezi Velkou Cenou Německa a aktuální Velkou Cenou Maďarska se toho nějak přehnaně moc nedělo. Pár drobných slovních přestřelek mezi kandidáty na prezidenta FIA Ari Vatanenem a Jeanem Todtem, ale nic vcelku zaznamenání hodného. Zdá se, že týmy konečně našli společnou řeč a během prvního týdne po Velké Ceně Maďarska by měla být podepsána nová Concodská dohoda.

Splnily se dohady ohledně setrvání Sébastiena Bourdaise v monopostu Toro Rosso, byl nahrazen naprosto nezkušeným Jaimem Alguersuarim. Další damoklův meč visí nad Nelsonem Piquetem, ale to je pilot u nějž mě překvapuje, že si jej tým Renault ponechal až do Velké Ceny Maďarska, syn mistra světa, který je ze stejné kategorie jako Mathias Lauda, nemá na to.

Kvalifikace

Kvalifikace byla v podstatě tragédií, kdy nefunkčnost časomíry na konci poslední části kvalifikace byla tou nejmenší nepříjemností. Vlastně nikdo nějakou dobu nevěděl, kdo vyhrál kvalifikaci. Nepoměrně horší byla nehoda Felipeho Massy, když jej trefila do hlavy pružina, jež odlétla od vozu jeho krajana Rubense Barrichella. Vše vypadalo téměř přesně stejně, jako při nehodě Henryho Surteese o pouhý týden dříve na britském okruhu Brands Hatch. Tato nehoda neskončila smrtí, ale Felipe Massa se snad vrátí do závodního monopostu, tipuji, že příští rok, přičemž ten letošní v jeho monopostu odjezdí Michael Schummacher.

  1. Alonso (Šp./Renault) 1:21,569
  2. Vettel (Něm./Red Bull) 1:21,607
  3. Webber (Austr./Red Bull) 1:21,741
  4. Hamilton (Brit./McLaren) 1:21,839
  5. Rosberg (Něm./Williams) 1:21,890
  6. Kovalainen (Fin./McLaren) 1:22,095
  7. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:22,468
  8. Button (Brit./Brawn GP) 1:22,511
  9. Nakadžima (Jap./Williams) 1:22,835
  10. Massa (Braz./Ferrari)

Felipe Massa se dosaženým časem z 2. části kvalifikace dostal do nejrychlejší desítky. Nehoda při níž málem přišel o oko mu neumožnila pokračovat a druhý den startovat. Překvapilo mě, že Ferrari nenasadil do závodu monopost s jedním z testovacích pilotů.

Závod

Jak plyne z předchozího odstavce, na startu bylo pouhých 19 monopostů. V závodě se o opravdu velké drama postaral Fernando Alonso, když vyjel z boxů se špatně upevněným pravým předním kolem. prý velmi rychle zahlásil do depa defekt, ale kolo upadlo a moment, kdy skákalo po trati mohl vyvolat další tragédii podobnou té, po které zemřel Henry Surtees.

Monoposty BrawnGP začínají nějak ztrácet dech, po fantastickém začátku sezóny jsem věřil, že mají na titul a mezi piloty bych jej opravdu přál Jensonu Buttonovi, už jen za trpělivost při trápení se s nekonkurenčním monopostem Honda. Kupředu se dere Red Bull a jsem rád, že z dvojice pilotů je poslední závody tím lepším Mark Webber, jemuž jsem přál úspěch v době kdy přišel do Jaguaru a nahradil mého někdejšího oblíbence Eddieho Irvinea. Jak jsem napsal v minulém článku o závodech Formule 1, nevím komu vlastně titul přeji více, jestli Jensonu Buttonovi, nebo někomu ze stáje Red Bull (v tomto případě ale jednoznačně Marku Webberovi).

  1. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) 1:38:23,876
  2. Räikkönen (Fin./Ferrari) -11,529
  3. Webber (Austr./Red Bull) -16,886
  4. Rosberg (Něm./Williams) -26,967
  5. Kovalainen (Fin./McLaren) -34,392
  6. Glock (Něm./Toyota) -35,237
  7. Button (Brit./Brawn GP) -55,088
  8. Trulli (It./Toyota) -1:08,172

Závod se mi ani moc nelíbil, okruh v Maďarsku, Hungaroring, mi možnostmi předjíždění připomíná Monaco, ale bez toho rizika blízkých svodidel. Nebýt upadlého kola z Renaultu Fernanda Alonsa, mohl jsem usnout při startu (tam se toho stane nejvíce) a probudit se při vyhlášení vítězů. Fandové McLarenu měli po dlouhé době důvod k radosti, ale vše bylo jednoznačně zastíněné nehodou Felipeho Massy, který v těch chvílích byl v umělém spánku v nemocnici.

Trochu neveselého na závěr

Trápení mé oblíbené stáje BMW-Sauber a pilota jemuž nejvíce fandím Roberta Kubici se už blíží k velmi nepříjemnému konci. BMW se rozhodlo odstoupit ze seriálu Formule 1 a věnovat se závodění v jiných disciplínách. Odůvodňují to ekologií a efektivitou vynaložených peněz, ale podle toho, co jsem četl měli konstruktéři monopostu 3 roky na získání titulu, nepovedlo se. Podle mého názoru není žádná jiná disciplína, kde BMW závodí tak sledovaná jako Formule 1 a tudíž výtěžnost propagace bude každopádně mnohem menší.

Možná tým bude opět závodit jako Sauber, bohužel BMW již nechce dodávat ani své mimořádně dobré motory. Zájemce o koupi již je, Epsilon Euskadi, jeden z neúspěšných zájemců o vstup do Formule 1 od sezóny 2010. Epsilon Euskadi je ale budoucnost, kterou bych pro tyto fantastické lidi nerad viděl.