Trochu později, než je obvyklé, uzavírám článek o tom, jak jsem vnímal další z podniků letošní sezóny Formule 1, konkrétně Velké Ceny Velké Británie, většinu času jsem investoval do dovolené. O té předchozí, Velké Ceně Turecka, jsem ani nepsal, neviděl jsem ji a nemá cenu psát o dojmech z dodatečného sledování záznamu, když už člověk zná výsledek, prostě ten pocit je pak takový nijaký.
Kolem a okolo
Dění před Velkou Cenou Velké Británie bylo opravdu dramatické a ještě týden po tomto nejklasičtějším závodě (hádejte, kde se konal absolutně první závod kategorie Formule 1) jsem věřil, že je konec Formuli 1, tak jak ji známe dnes. Naštěstí se FIA a FOTA dokázali domluvit, ale současné dění ukazuje, že dohoda není tak pevná, jak na první pohled vypadala (FIA nepovažuje přihlášky za úplně závazné a klasické týmy nemají žádný vliv na podobu pravidel) a opět hrozí vytvoření nezávislé série. Zatím jsem optimista a snažím se věřit tomu, že příští rok uvidíme dnešní startovní pole rozšířené o 3 nové týmy.
Jeden z budoucích nováčků, Manor Grand Prix, vzbuzuje dost podivná podezření. Nějaké zkušennosti se závoděním má, tak trochu to je juniorka týmu McLaren–Mercedes ve Formuli 3, ale to neznamená, že má nějaké zkušennosti s vlastní konstrukcí monopostů libovolné kategorie (USGP má zkušené lidi a Campos spojí své síly s Dallarou). Navíc se objevují podezření, že Manoru pomohl člověk z FIA. Sám nechápu, proč místo Manoru a Camposu nepostoupily týmy, jež mají zkušennosti, Lola a Prodrive.
Kvalifikace
Kvalifikace byla drama. Adrian Sutil rozbil monopost na hromadu, kevlarových, trsátek, takže pro start mu musel tým připravit záložní monopost, který je zpravidla nastaven jen pro stájovou jedničku a přenastavit přesně jej bez několika zkušebních kol je spíše věcí náhody. Z první části kvalifikace nedokázali postoupit ani Sebastien Buemi, Lewis Hamilton, Sebastien Bourdais a Giancarlo Fisichella. Ve druhá části vypadly oba monoposty BMW-Sauber, tristní to sezóna.
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:19,509
- Barrichello (Braz./Brawn) 1:19,856
- Webber (Austr./Red Bull) 1:19,868
- Trulli (It./Toyota) 1:20,091
- Nakadžima (Jap./Williams) 1:20,216
- Button (Brit./Brawn) 1:20,289
- Rosberg (Něm./Williams) 1:20,361
- Glock (Něm./Toyota) 1:20,490
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:20,715
- Alonso (Šp./Renault) 1:20,741
Závod
Závod mi, narozdíl od kvalifikace, moc dramatický nepřipadal. Od startu si první pozici kontroloval Sebastian Vettel a v rozumně krátké době se za něj pověsil Mark Webber, přesněji řečeno po 1. zastávce v boxech, když se dostal před Rubense Barrichella. Jenson Button propadl hned na startu a letos poprvé nestál na stupních vítězů, což je škoda, protože vítězství v domácí velké ceně by bylo skutečně krásným bombónkem. BMW-Sauber se letos zřejmě na stupně vítězů nepostaví a stupně vítězů jsou evidentně vzdáleným snem, doufám, že Robert Kubica v týmu zůstane a příští rok bude mít tak dobré výsledky jako v roce 2008.
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:22:49,328
- Webber (Austr./Red Bull) -15,188
- Barrichello (Braz./Brawn) -41,175
- Massa (Braz./Ferrari) -45,043
- Rosberg (Něm./Williams) -45,915
- Button (Brit./Brawn) -46,285
- Trulli (It./Toyota) -1:08,307
- Räikkönen (Fin./Ferrari) -1:09,622
Údajně naposledy se jelo na nádherném okruhu Silverstone, ale doufám, že budoucnost Velké Ceny Velké Británie bude opět na tomto okruhu a ne na Donington Parku.