A mám po žížalkách. Formule 1 je mrtvá záležitost?

Kategorie:

Štítky:

Max Mosley, volený przident FIA; přesnější by bylo asi říct volený diktátor; může být pyšný. Povedlo se mu zničit šampionát Formule 1, který byl doteď ukázkou toho nejlepšího, co se v technice automobilového sportu dalo vidět. Týmy FOTA se rozhodly F1 opustit, protože jím navrhovaná omezení byla naprosto nesmyslná.

Jsem fanouškem okruhových závodů automobilů, závody Formule 1 jsem měl vždy za to nejlepší, co se dalo na okruzích vidět. Sice poslední roky byly trochu nudné, protože neustálé změny pravidel znamenaly neustále další a další restrikce, takže nikdo nemohl přijít s dokonalým nápadem a jediné co bylo možné je cizelování aerodynamických detailů. Osobnosti, jako byl třeba Colin Chapman, by dnes nic předvést nemohli, protože veškerá zajímavá invence by byla ihned zakázána a museli by prostředky investovat jen do ladění detailů dnes už téměř jednotného monopostu a skoro jednotných, nesmyslně zakonzervovaných motorů.

Reklama

Poslední roky si spíše užívám závody prototypů v Le Mans sérii, která má samozřejmě svůj nedostižný vrchol, paradoxně se do celkového hodnocení ročníky nezapočítává, v závodě 24 hodin Le Mans. Úspěch v sérii Le Mans však má vliv na to, kdo bude moci další rok startovat v legendárním závodě. Bohužel jsou závody většinou trochu z ruky, ale kdyby se alespoň jeden konal v Brně; okruh v Mostě mám blízko, ale ten je moc krátký na tak dlouhé závody; určitě bych alespoň na ten jeden závod jel osobně. Těch zajímavých kategorií je více, ale mě nejvíce zajímají ty, kde je větší technická svoboda, než u defakto sériových automobilů tříd GT, WTCC, … Prototypy v Le Mans jsou defakto zakapotované formulové monoposty a jejich vývoj je podobný spíše vývoji letadla, než vývoji běžného automobilu, byť sportovního.

Formule 1 byla vrcholem, prošla obdobími nadvlády jednoho týmu, obdobími horečného vývoje, kdy neexistoval favorit nadcházejícího závodu, nebo celé sezóny, byly období absolutní stagnace, ale vždy do byla výkladní skříň automobilového sportu, byť již někdy v 60. letech 20. století Colin Chapman tvrdil, že konstrukce monopostu má více společného s konstrukcí letadla, než s konstrukcí automobilu. Vyvíjela se nejen aerodynamika, od „doutníků“ po moderní „letadla“, ale i motory a především se výrazně změnily materiály, ze kterých se monoposty staví, od poměrně levné kovové konstrukce po moderní a nesmírně drahé kompozitní materiály. V historii bylo mnoho týmů, které neuspěly a protože jejich vývoj nestačil na špičku startovního pole, měly malé příjmy a nakonec odstoupily; podle Stats F1 prošlo F1 73 týmů.

Formule 1 měla nejen nálepku technické královny motorsportu, ale byla (je) nesmírně drahá. Nejen drahá pro konstruktéry, ale především pro diváky. Ať se nikdo nezlobí, ale dát přibližně 200 € za možnost navštívit pouze závod, když kompletní týden na 24 hodin Le Mans (obvykle od středy do nedělního odpoledne) vyjde na přibližně poloviční částku, a to vidíte nejen závod, je fakticky šílené. Bernie Ecclestone, který se vypracoval na absolutního vládce Formule 1, udělal z celého seriálu výdělečný podnik. Tak výrazně výdělečný, že diváků na tribunách je poskrovnu a všichni sledují závody jedině v televizi.

Na jedné straně stojí obrovské náklady na vývoj monopostů a motorů, které se snažil Max Mosley omezit (což by asi nebyl problém, kdyby to omezení nebylo prosazené naprosto hloupě) a na druhé straně komplikoval život týmům FOM Bernieho Ecclestonea, který hlavním tahounům celé show vyplácel jen malý podíl z peněz získaných prodejem práv. Max Mosley protlačil rozpočtové stropy, ve výši 45 mil. € na rok (některé části se do stropu nepočítají, takže tým by mohl utratit bez problémů i 100 mil.), což je pro některé současné týmy asi 10% dnešního rozpočtu. Ukažte mi firmu, pro kterou není takovéto snížení provozních nákladů z roku na rok smrtící. Aby to nebylo jednoduché, navrhla FIA, nebo přesněji Max Mosley nadiktoval, že týmy, které dokáží rozpočtový strop doddržet budou moci používat mnohem flexibilnější techniku (neomezené otáčky motorů, pobyblivá aerodynamika), než týmy, které nebudou rozpočtový strop dodržovat. Prostě jako by v hokeji hrál tým z extraligy proti druholigovému, ten druholigový měl 8 hráčů na ledě a brankáře s poloviční brankou.

Týmy FOTA se snaží dospět k zachování Formule 1 jako celku, ale podmínky, jak je nastavuje FIA v čele s Maxem Mosleyem, se staly naprosto neakceptovatelné a pohár trpělivosti FOTA přetekl. Ve čtvrtek, 18. června 2009 oznámily týmy FOTA (BMW-Sauber, BrawnGP, Scuderia Ferrari, McLaren-Mercedes, Red Bull Racing, Renault, Scuderia Toro Rosso, Toyota) zahájení příprav vlastního šampionátu. V dnešní F1 by tak od roku 2010 zůstaly jen týmy Williams, Force India a několik nováčků, kteří vesměs nemají zkušennosti se závoděním na vysoké úrovni (zatím jsou známa jména Campos, Manor a USF1), což určitě nebude dobré pro sledovanost (stanice budou zajisté požadovat vrácení obrovské části peněz od promotéra Bernieho Ecclestonea, protože seriál opustí jména která táhnou pozornost) a návštěvnost přímo na okruzích. Pokud konkurenční seriál opravdu vznikne, bude pro diváky zajímavější sledovat souboje nové série se zkušenými týmy, a brzo se najdou televizní stanice, které budou závody vysílat, než sérii která bude žít jen díky svému jménu „Formule 1“.

Nic z toho nemusí nastat. FIA (opět) odložila definitivní vyhlášení týmů, které by se měly postavit na start ročníku 2010 ve Formuli 1. Definitivní seznam by měl být známý v sobotu 20. června 2009, do té doby je čas, aby Max Mosley, respektive FIA, přehodnotila nesmyslnost některých požadavků v pravidlech Formule 1 pro rok 2010. Jeden odstrašující příklad máme, rozpad amerických sérií, a jejich opětovné spojení po mnoha letech, znamenal přesun pozornosti diváků od formulových vozů NASCARům. Rozpad Formule 1 na dvě série, i kdyby se jednou zase spojily, bude mít stejný důsledek, pozornost diváků se přesune na jiné série a žádný nástupce dnešní Formule 1 nebude tak silný, jako je tomu dnes.