Nová Formule nebude

Kategorie:

Štítky:

Před několika dny jsem na tomto blogu zveřejnil příspěvek, který byl víceméně hořekováním na spory ve Formuli 1, jenž málem vedly k rozdělení seriálu na dvě konkurenční série, z nichž ta pod hlavičkou „Formule 1“ by byla naprosto nezajímavá a „New Formula“, která byla plánem automobilek by byla excelentní, leč naprosto nesledovatelná díky tomu, jak mají televizní stanice svázány ruce dlouhodobými smlouvami s CVC a Berniem Ecclestonem.

Naděje umírá poslední a ve sporu FIA vs. FOTA neumřela. Stačilo relativně málo, najít společnou řeč a odchod Maxe Mosleye, respektive jeho oznámení, že nebude v podzimních volbách kandidovat na post prezidenta FIA. Je zajímavé, že kdysi Max Mosley a Bernie Ecclestone táhli za jeden provaz, ale kroky, které Max Mosley navrhoval v poslední době vypadaly spíše na pokusy zničit Formuli 1, protože se mu asi jevila jako velmi snobský sport, přitom je to defakto královna automobilových závodů (a konstrukce monopostu je spíš konstrukcí letadla, než konstrukcí automobilu).

Reklama

Max Mosley se pokusil zlevnit F1, aby mohly přijít nové týmy, nebyla tak závodem jen 20 monopostů, a nastavit rozpočtové stropy, aby stávající týmy neodcházely, protože náklady na závodění a vývoj jsou extrémně vysoké. Dnešní finanční krize jasně ukazuje, že ekonomické chování je více, než nutné a odchod Hondy ze seriálu Formule 1 ukázal na potřebu rychlého řešení problémů způsobených obrovskou eskalací výdajů. Bohužel nastavení limitů bylo uděláno naprosto nešťastně, nejenže návrh by byl takový, že přibližně polovina týmů by musela náklady během jediného roku snížit náklady na přibližně 10% těch dnešních (výpočet je vcelku hodně zavádějící, protože je několik velmi nákladných položek, které se do rozpočtového stropu počítat nebudou), ale bylo dokonce drze přislíbeno, že ti, kdož rozpočtový strop dodrží budou moci využívat některé nadstandardní technické vymoženosti. Především ten dovětek byl trnem v oku většině stávajících týmů, protože v již tak řídkém startovním poli by fakticky zavedl 2 kategorie, ale s jednotným hodnocením.

FIA a FOTA nakonec dospěly k dohodě, která Formuli 1 zachránila, alespoň prozatím, před naprostou zkázou. Rozpočtové stropy teoreticky nebudou, přesněji řečeno týmy se chtějí vrátit na stejný objem peněz, jaký utrácely na začátku 90. let 20. století, v té době byla F1 doménou soukromých týmů a krachů z nedostaku peněz bylo poměrně málo, víceméně krachovaly jen týmy, které se nedokázaly kvalifikovat (těm sponzoři opravdu peníze nedají).

V roce 2010 by tedy měly stát na startu týmy FOTA (BMW-Sauber, BrawnGP, Scuderia Ferrari, McLaren-Mercedes, Red Bull Racing, Renault, Scuderia Toro Rosso, Toyota), Williams, Force India, Campos, Manor a USF1. Doufám, že se už nic nepokazí.