Automobilový průmysl je dobře viditelný a jeho vzrůsty i propady jsou velmi bedlivě sledovány. Dobrovolně jsme z ČR udělali jednu z celoevropsky největších montoven automobilů a tak na funkčnosti automobilového průmyslu závisí mnoho pracovníků v dělnických profesích. Některé státy kolem nás zavádějí šrotovné (hádejte, které automobilce pomohlo nejvíce šrotovné v Německu) a bohužel to vypadá, že se k němu blížíme i u nás.
Šrotovné u nás moc nepomůže české (moc ne, vlastní ji Volkswagen) automobilce Škoda, vzhledem k našim příjmů je i Škoda drahá a ze šrotovného vytěží především levnější automobilky, tipuji, že Dacia, Chevrolet Spark a Aveo i nejlevnější Renault Thalia by se prodávali několikanásobně lépe, než dnes, kdežto Škoda by zůstala víceméně na svých číslech. Šrotovné, jako takové, podle mě není rozumná věc, nepřímo pomůže vlastníkům automobilek, a kdo na nové auto nemá, tomu už ekvivalent 2 000 € asi moc nepomůže.
Šrotovné na auta pomůže výrobcům a spotřebě. Jednu dobu jsem viděl šrotovné, které se vyplácelo na koupi úsporného auta, to vypadalo jako rozumná idea, ale plošné šrotovné, které má udržet při životě automobilový průmysl, který se iracionálně spoléhal na neustále rostoucí spotřebu, což je hovadina. To bychom mohli zavést šrotovné na televizní přijímače, audiotechniku, …
Chci šrotovné na počítač. Proč? Určitě by to bylo prospěšnější, než šrotovné na automobily. Dnešní počítače jsou i při vyšším výkonu úspornější, než počítače starší 3 let (pokud pomineme herní sestavy), takže by se ušetřila i elektrická energie. Počítač lze dneska považovat za standardní vybavení, navíc u celé řady lidí může posloužit i pro zvýšení příjmů, příležitostí je na internetu nepočítaně. Já sice počítač, vzhledem k dnešním cenám, odepíši z daňového základu okamžitě (část mojí činnosti dělám jako OSVČ), ale slouží mi jako pracovní nástroj, takže ten odpis nakonec státu vrátím několikanásobně.
Možná by bylo opravdu prospěšnější pomoci šrotovným na místě, kde to opravdu pomůže. Automobilky podle mě nejsou to správné místo, ale půjde jen o čirý populismus.
Komentáře
7 komentářů: „Šrotovné na PC“
Jsem proti jakémukoliv šrotovnému na které jdou peníze z daní.
LuFa: Něco si nepobral.
Byla to ironie.
Šrotovné je realné, pokud se vrátí jinde (tj. defakto investiční pobídka), nebo odstřelí z provozu neekologická zařízení. Sorry, ale šrotovné na záměnu starých aut za ekologičtější beru, byť to se dá udělat i vyjmutím z DPH (takový návrh byl u hybridů).
MaReK: Moc nechápu větu „Něco si nepobral.“, vztahující se k mému komentáři. Co jsem jako Marku nepobral? 😉 Je snad něco špatného na veřejném vyjádření nesouhlasu s jakýmkoliv šrotovným, na které jdou peníze z daní?
V něčem by se to vrátilo – možná by ubylo pár mrtvých puberťáků na silnicích – dnešní vraky stojí 2-3 tisíce, přičemž to stále dokáže jet dost rychle, aby se v tom člověk dokázal zabít. Čim víc vraků zmizí – tím líp.
LuFa: Bylo to psané ironicky, já jsem proti šrotovnému. Ty dva případy co jsem napsal se jmenují investiční pobídka (mimochodem vrátila by se i u normálních lidí) a daňová úleva. Odstranění DPH na hybridní a elektricky poháněná auta je věc, kterou schvaluji a podepsal bych, lepší je hybrid, který jezdí v průměru za 5 l/100 km, než stejně velký žrout, který jezdí za 8 l/100 km (inu stát by přišel o další peníze na spotřební dani z benzínu) .
Pavel: Tak triviální to nebude, protože by šrotovné mělo být jen na nové auto (doufám, že by nikoho nenapadlo jej dát na ojetiny mladší 5 let) a pokud vezmu kategorii která zajímá takovouto omladinu, tak ti ji nevyužijí, radši koupí VW Golfa bez šrotovného, než Dacii Logana s ním. Myslím, že jsi nenapsal moc rozumný příklad.
BTW: Mimochodem, mě stačí, když nebudu muset kupovat auto u nějž mohu nainstalovat mříž, abych DPH neplatil. Diskriminaci typu „ty vozíš dlaždičky, takže máš nárok na odečet, ale ty vozíš leda laptop a reprezentuješ svoji firmu“ jsem nikdy nepochopil. Za zákazníky jezdím, jen potřebuji pro to co dělám jiné auto.
Myslel jsem to asi trochu jinak než ty jsi pochopil – samosebou, že by šrotovné mělo být pouze na nové vozy. Jde o to, že by veteráni šly přímo na šrot – což by snížilo jejich dostupnost – tj. byly by o něco dražší a omladina by musela na své auto pracovat o pár měsíců déle – čímž by si možná rozmyslela s ním jezdit jak kretén.
Pavel: Aha, díky.
PS:Veterány neee 🙂 . Bylo by škoda likvidovat auta, jako Porsche 924 a pod. Neboj, vím, že myslíš opotřebované a zničené plečky, ne regulerní veterány.