Dlouhá zimní přestávka od loňského konce poměrně podivné sezóny seriálu Formule 1, kterou pokazilo mnoho špatných rozhodnutí traťových maršálů a komisařů FIA, je pryč a začíná další ročník seriálu Formule 1. Ročníku, který přináší několik novinek a jeden ?nový? tým – BrawnGP.
KERS
KERS je novinkou neviditelnou a nepovinnou, připomíná mi nástup hybridních osobních automobilů, ale trochu jinak. Zatímco v osobních automobilech (nejznámější jsou Toyota Prius a Honda Insight) je elektrický pohon připínán automaticky a dokonce většina rozjezdů takového automobilu je realizována na elektřinu, teprve později se nastartuje běžný spalovací motor (Proč jsem zatím viděl jen zážehové a ne vznětové?), KERS musí aktivovat pilot ručně v momentě, kdy uzná že přídavný výkon elektromotoru potřebuje. KERS nemusí být řešen jen sadou akumulátorů a přídavným elektromotorem, nýbrž je povolené i čistě mechanické řešení; setrvačníkem; které vyvíjí třeba tým Williams.
KERS není povinný a je jen na týmech, jestli jej nasadí nebo ne, alespoň takto je to pro sezónu 2009, od roku 2010 by již KERS měl být povinný. Hned při prvních testech KERSu byly známy první problémy, kopkit je upečen z kevlaru, který obsahuje elektricky vodivý uhlík, a monoposty stájí BMW probíjely. Další problémy nastaly s jeho hmotností a podle mne by se měla změnit minimální hmotnost monopostu, větší a těžší piloti jsou diskvalifikováni, zatímco žokejské postavy mají větší rezervu na rozmístění zátěže.
Aerodynamika
Aerodynamika monopostů utrpěla citelný zásah, když jsem četl první návrhy aerodynamického řešení monopostů od letošní sezony, napadlo mne, že monoposty budou naprosto odporné – úzké a vysoké křídlo vzadu, široké placaté křídlo vepředu a žádné přídavné aerodynamické prvky na těle monopostu. Realita překvapila velmi příjemně, monoposty jsou nepoměrně pohlednější a podle tvarů snadněji identifikovatelné i bez barvy.
Mimochodem, konstrukce monopostu Formule 1 je blíže konstrukci letadla, než automobilu, jen s otočenou aerodynamikou (přilepit monopost dolů, není radno vzletět).
BrawnGP
Nový tým ve startovním poli, který vlastně není nový a podle zimních testů se ukazuje, že jeho vznik byl pravděpodobně obrovskou chybou. Po sezóně 2008 se Honda rozhodla odstoupit ze seriálu Formule 1 a nabídla tým k prodeji. Hned na počátku sezóny Honda deklarovala, že monopost se nepovedl a veškerý vývoj se soustředí na sezónu 2009. Bodů bylo málo, tým byl do krachu Super Aguri, jenž byl B-týmem Hondy, porážen sesterským týmem a mnoho nechybělo aby jej ve výsledku porazil i nejslabší tým celého startovního pole Force India. Honda odešla, jelikož je ekonomická krize, ale podle mého názoru to byla jen zástěrka, protože vedení automobilky bylo nespokojené s výsledky jichž tým dosahoval.
Nakonec tým koupil Ross Brawn, bývalý to technický šéf stájí Ferrari a Honda, ze stáje Honda se stala BrawnGP. Koupil jej za 2 sekundy 12, rychle dojednal dodávky motorů od Mercedesu, které tak pohání monoposty McLaren, Force India a BrawnGP. Jedno z jmen, které bylo často zmiňováno v souvislosti s koupí týmu byl Richard Branson, ale nakonec asi zůstal opatrný, díky tristním výsledkům Hondy v posledních letech, a na počátku GP Austrálie se stala Virgin prvním velkým sponzorem BrownGP.
Tipuji, že BrawnGP bude jednoznačně absolutně největším překvapením sezóny 2009, leccos naznačují testy, k nimž se BrawnGP poměrně pozdě. Protože opravdu četli technická pravidla, jako Panasonic Toyota a AT&T Williams, mají dobře řešené zadní difuzory a všem jednoznačně ujíždějí.
Závěrem
První má slova k letošní sezoně Formule 1 jsem napsal. Jestli budou další nevím, vloni mě rozhodnutí od zeleného stolu hodně otrávily a pokud si čtenáři pamatují dobře, od jisté chvíle jsem ani nedopsal moje komentáře k tomu, jak jsem vnímal dění v závodě.
Opět upozorňuji na prográmek Live-F1 pro sledování dosahovaných časů, který je určen pro Linuxový terminál (snadno jsem jej zprovoznil ve FreeBSD). Pokud jej použít nemůžete; protože jste sponzorem Microsoftu; nebo nechcete; protože nemáte rádi konzoli; musíte si vystačit s Java appletem na stránkách Formula 1.
A komu fandím? Stejně jako minulou sezonu Robertu Kubicovi a týmu BMW-Sauber.