Velká Cena Japonska, 2008

Kategorie:

Štítky:

Za 2 týdny od Velké Ceny Singapuru se nejen přestěhovaly týmy do Japonska, pod sopku Fuji, na okruh, který patří automobilce Toyota, ale dění bylo veskrze zajímavější.

Dění mezi závody

Max Mosley, šéf FIA, ne adresu týmů prohlásil, že musí snížit své náklady na provoz, protože situace je současnou ekonomickou krizí na hranicích únosnosti. Starší pamětníci, mezi něž se také drze řadím, si zajisté vzpomenou, že ještě na konci 90. let 20. století byla většina pole tvořena „soukromými garážisty“, tj. týmy, které nebyly vázány na automobilku a po dlouhá léta předtím bylo vlastně jediným továrním týmem Ferrari. Pravda počátky této královské třídy automobilových závodů byly pouze záležitostí „továrníků“, protože na okruzích se objevovaly téměř výhradně vozy Masserati, Mercedes, Alfa Romeo a ještě dříve Auto Union (dnes Audi), ale tyto časy se staly minulostí a Formule 1 byla téměř výsadně doménou soukromých stájí. Tovární týmy vzniklé na přelomu 20. a 21. století dokáží utrácet nehorázné peníze, kterým soukromé stáje nemohou stačit a protože jde o opravdu velké peníze, odešel i tovární tým Fordu (jezdil pod svou značkou Jaguar). Dnes by zánik jediného týmu mohl ohrozit seriál F1 jako takový a to si asi nikdo nepřeje. Soukromé týmy, které nemohou utrácet přehnané peníze nestačí s vývojem, díky čemuž se pohybují na chvostu pole a pochopitelně jejich sponzoři jim moc peněz nedají, takže jsme opět na začátku věty, vývoj stagnuje. K Maxu Mesleymu se velmi rychle připojil Bernie Ecclestone, který chce kvůli šetření peněz prosadit jednotné motory, ale to je podle mne cesta do pekel, protože vývoj z Formule 1 se pochopitelně promítá i do běžných cestovních vozů (turbomotory, variabilní časování ventilů, bezstupňová převodovka).

Reklama

Druhá klíčová informace se udála na místech jezdců, BMW potvrdilo i pro příští sezónu jezdeckou dvojici Robert Kubica a Nick Heidfeld, za což jsem rád i když Nicku Heidfeldovi letos nic rozumně nevycházelo. Smlouvy u stáje Williams byly také prodlouženy oběma pilotům, takže se neuskutečnila občas zmiňovaná výměna pilotů Nica Rosberga a Nicka Heidfelda. Jediné týmy, kde zůstává volné alespoň jedno místo by měla být Honda a Toro Rosso. Dost pravděpodobně přijde o své místo Nélson Piquet, protože jeho výsledky jsou extrémně nepřesvědčivé a já bych uvítal, kdyby na jeho místo přišel Sébastien Bourdais. Trh s jezdci prý blokuje Fernando Alonso, ale podle mého osobního názoru zůstane i pro další sezónu v Renaultu, protože ten zlepšuje svou výkonnost a především je doma v týmu, který pomáhal vybudovat na špičkovou úroveň, pořád je ale hádanka, kdo bude vedle něj „sedlat druhý monopost“ v příští sezoně.

Bernie Ecclestone oznámil předběžný kalendář na sezonu 2009. Vypadla z něj Velká Cena Kanady, jeden z nejatraktivnějších okruhů vůbec. Nemám slov…

Kvalifikace na VC Japonska

Přestože původní předpovědi naznačovaly možnost alespoň mokré kvalifikace, nakonec nespadla kapka vody ani v kvalifikaci, ani v závodě. Na jednu stranu je to dobře, protože mokrý závod nikdy nemá výsledky odpovídající skutečnému rozložení sil ve startovním poli, ale na druhou stranu je to škoda, protože mokrý závod je vždy divácky velmi atraktivní, často umí smazat technické rozdíly mezi monoposty a vyzdvihne opravdové umění pilota.

Kvalifikace přinesla hned na úvod, respektive na konci první části, dost nemilé překvapení. Kvůli špatné volbě pneumatik nepostoupil do 2. části kvalifikace Nick Heidfeld a Robertovi Kubicovi se to povedlo s nemalou dávkou štěstí. Asi není překvapením, že první část kvalifikace vystavila stopku pro oba vozy týmů Force India a Honda, zvláště u Hondy to považuji za naprosto tristní výsledek, vždyť uměla postavit konkurence schopný motor a šasi už by se také mohli naučit. Konec kvalifikace jedno překvapení přinesl, oba vozy Toro Rosso stály v nejrychlejší desítce, coč ukazuje na sílu motoru Ferrari, protože kromě motorového prostoru je monopost naprosto identický s monopostem „velkého“ Red Bullu, který stále více zaostává za sourozeneckým B-týmem. Příjemným a slibným překvapením bylo postavení obou monopostů Toyoty, byli doma, tak by solidní výsledek zasloužili.

Pořadí po kvalifikaci:

  1. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) 1:18,404
  2. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:18,644
  3. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) 1:18,821
  4. Alonso (Šp./Renault) 1:18,852
  5. Massa (Braz./Ferrari) 1:18,874
  6. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:18,979
  7. Trulli (It./Toyota) 1:19,026
  8. Glock (Něm./Toyota) 1:19,118
  9. Vettel (Něm./Toro Rosso-Ferrari) 1:19,638
  10. Bourdais (Fr./Toro Rosso-Ferrari) 1:20,167

Závod

Spočítáno, podtrženo: pokud by Lewis Hamilton vyhrál závod, už by o letošní titul soupeřili pouze s Félipem Massou a Kimi Räikkönen, Robert Kubica a Nick Heidfeld by nemohli do boje zasáhnout. Lewis Hamilton nevyhrál, protože díky strkanici před první zatáčkou, následnému střetu s Félipem Massou a trestu projetím boxovou uličkou dojel zcela mimo body, ale i tak si Kimmi Räikkönen a Nick Heidfeld vytáhli „Černého Petra“, už jedině diskvalifikace Lewise Hamiltona z celé sezony by alespoň Kimmiho Räikkönena mohla vrátit do boje o titul.

Piloti Ferrari a McLarenu asi zapoměli na jednu starou pravdu, závod se nevyhrává v prvním kole a tak předvedli několik strkanic a vytlačení z trati, čehož využili Robert Kubica a Fernando Alonso, kteří najednou vedli závod. Dlouho jel první Robert Kubica, ale po prvních zastávkách v boxech si vyměnili pořadí a Kubicovi se už nepodařilo dostat před Alonsa, naopak několik kol před koncem závodu musel odrážet útoky Kimiho Räikkönena. Lewis Hamilton a Félipe Massa si museli odpykat trest průjezdem boxovou uličkou, Lewis Hamilton navíc musel po kontaktu s Massou navštívit boxy na neplánovanou kontrolu auta a výměnu pneumatik. Nenápadně jeli vepředu, zcela mimo pohledy kamer oba vozy Toro Rosso, piloti sice dojeli na 6. a 7. místě, ale Sébastien Bourdais dostal penalizaci 25 s ke svému času, což jej odsunulo na 10. místo ve výsledkové listině. Mimo oka kamer také jel Jarno Trulli, který svou Toyotu dovezl na výborné 5. příčce. Vzestup Renaultu je zcela patrný ze 4. místa Nelsona Piqueta, jehož nepovažuji za moc dobrého pilota, asi si měli radši nechat Heikkiho Kovalainena.

Pořadí v cíli:

  1. Alonso (Šp./Renault) 1:30:21,842
  2. Kubica (Pol./BMW-Sauber) -5,283
  3. Räikkönen (Fin./Ferrari) -6,400
  4. Piquet (Braz./Renault) -20,570
  5. Trulli (It./Toyota) -23,767
  6. Vettel (Něm./Toro Rosso-Ferrari) +39,207
  7. Massa(Braz./Ferrari) -46,158
  8. Webber (Austr./Red Bull-Renault) -50,811

Nevím, co dodat, divný závod a těším se na Velkou Cenu Japonska v roce 2009, protože se pojede na mnohem zajímavějším a náročnějším okruhu Suzuka, ten na Fuji je pro mě, coby běžného diváka, vcelku nezáživný a divný Tilkedrom. Blíží se konec sezóny, která měla několik zajímavých, ale i velmi smutných momentů, pokud bude vývoj pravidel takový, jak vypadá, možná opravdu Formule 1 zanikne, protože se stane divácky naprosto neatraktivní záležitostí. Neformulové série, slovy kamaráda „závody plechovek“, jsou často zajímavější, než F1, tak bych asi neželel.