Goonomika

Kategorie:

Štítky:

Goonomika, neboli Google Ekonomika je velmi zajímavý fenomén. Google.com s oblibou používá slogan „Don’t be evil“ a každá jeho služba, byť nedokončená je přijímána až překvapivě příznivě.

Na rozehřátí

Jestliže příběh Google neznáte, vřele doporučuji nesmírně zajímavou knížku „Google Story“, která vyšla i v ČR. Je sice sestavována z mnoha informačních zdrojů a jejímu autorovi mohlo leccos uniknout, nicméně velmi pěkně vykresluje nejúspěšnější start-up za posledních 10 let, firmu, která se z akademického prostředí vyšplhala až mezi nejdražší a nejvlivnější společnosti na světě. V době psaní tohoto příspěvku byla cena akcií Google přibližně US$ 450, ale také již vystoupala i nad US$ 700, přičemž při prvním úpisu byla cena za jednu akcii přihližně US$ 100.

Reklama

Google začal jako fulltexotvý vyhledávač a na poli vyhledávání se jen těžko hledá rovnocenný soupeř, dokonce má řada cizích portálů licencované vyhledávání od Google. Ke kvalitě jejich indexovacího a vyhledávacího software se přibližuje, z těch nám nejbližších, pouze české Jyxo, které však zůstalo čistě regionální záležitostí a po letním nákupu od TV Nova nečekám, že by služba byla dále nějakým rozumným způsobem vyvíjena.

Google to dělá velmi dobře s reklamou, jejich systém AdWords působí naprosto nevtíravě a při vyhledávání na uživatele nevyskáče velký počet blikajících nesouvisejících bannerů, nýbrž několik textových reklam, které jsou v drtivé většině naprosto relevantní k vyhledávaným slovům. Aby bylo jasné, že jde o reklamu, je reklamní blok oddělen zřetelnou čárou od výsledků vyhledávání. Cenu za reklamu si Google neurčuje předem, ale nechává zájemce dražit klíčová slova a z důvodů efektivity zadávání reklamy není zpoplatňované zobrazování reklamy, ale teprve finální prokliknutí, tj. až nově získaní návštěvníci. Reklamy od Google, jejich systém Google AdSense, jsou k nalezení na řadě webů a blogů, jde o záležitost, která je perfektně kontextová, podle obsahu jsou návštěvníkům nabídnuty reklamy (když totiž navštívili onu stránku, zajímá je obsah a mohla by je oslovit i reklama, která je v souladu s obsahem).

GMail, neboli Google mail se objevil trochu později, zpočátku jen na pozvánky, ale o ty byl dost velký zájem a prvních několik měsíců mohla mít mail od Google docela úzká skupina internautů. Google měl zpětnou vazbu od prvních uživatelů, neudělal si negativní ohlasy ve větším měřítku, když něco nefungovalo tak, jak to uživatelé čekají, ale především nemusel skokově navyšovat kapacitu a výkon serverů, protože každý by mohl snadno získat mail na Google. Chvilku po mailu přišel s vlastním IM řešením GTalk, ale to už není úplně vlastní řešení, použit je protokol XMPP (nesprávně nazývaný Jabber), ale IM zůstalo trochu opomenuté, když se podívám, kolik uživatelů GMailu znám, tak GTalk využívá jen extrémně malý zlomek, přitom je tak snadné GTalk používat z libovolného XMPP klienta, ale ICQ je tu „standardem“ a těžko s tím něco uděláme.

Když už jsem zmínil Google AdWords/AdSense bylo by moudré ještě napsat o dalších službách, které využívám, coby příležitostný vývojář WWW stránek (používám jak vlastní řešení pro eshopy a cms, ale když je to žádáno, nebo potřebné, využívám hotová opensource řešení ZenCart a WordPress). Těmi službami jsou Google Webmasters Tools a Google Analytics, obě mi pomáhají sledovat zvyky návštěvníků a případně hledat moje prohřešky v SEO, prostě se chci ve výsledcích vyhledávání dostávat na přední pozice, ale protože nemám blog zcela tématicky vyhrazený, je postup dopředu velmi pomalý.

Google News jako velmi inteligentní agregátor aktuálních zpráv, jež velmi dobře sdružuje do bloků, usnadňuje orientaci všem, kteří chtějí mít dobrou orientaci v dnešním světě, ať se jejich zájem týká obecného dění, ekonomiky, sportu, nebo techniky. Zdroje pro Google News vybírá Google, ale každý návštěvník má své vlastní preference a oblíbené stránky, na něž nestačí běžné uzpůsobení Google News, takže si může novinky na svých oblíbených webech, pokud kýžené weby takovou možnost nabízejí, sledovat pomocí Google Readeru, do nějž si přidá RSS kanály oblíbených webů. Samozřejmě Google dal lidem „na hraní“ i portál Blogspot, který využívá mnoho blogerů z ČR/SR a pochopitelně leckdo má na blogu AdSense banner, takže něco málo vydělává bloger, ale v součtu vydělává především Google. Vynechal jsem ještě poměrně inteligentní RSS cache Feedburner, která taky nově umožní blogerům vydělávat vkládáním reklam do kanálů.

Mapové aplikace, ať již webové Google Maps, nebo aplikaci Google Earth považuji spíše za třešinku na dortu, která mimochodem může být také velmi zajímavým generátorem příjmů. Google Desktop, vyhledávací aplikace od Google pro nasazení na osobních počítačích se moc neujala, ale přesto je to jedna ze zajímavějších ukázek toho, že Google umí napsat opravdu velmi všestranný software. Google Docs a Kalendář aktivně používám i když poměrně střídmě, speciálně co se týče dokumentů, nemusí mi fulltextový vyhledávač od Google tak moc vidět do dat a mých dokumentů. Kalendář využívám především díky tomu, že je potřebuji sdílet s několika dalšími kolegy a řešit to vlastními silami nám přišlo zbytečné.

Ve výčtu aplikací bych mohl pokračovat ještě dlouho, ale většina z nich má jedno pojítko, jde o aplikace, které běží ve webovém prohlížeči (třeba v Opeře poněkudsi hůře). Google dlouhou dobu podporuje Mozilla Foundation ve vývoji špičkového prohlížeče Mozilla Firefox a před několika dny nabídl vlastní prohlížeč Chrome (trochu kolizní název s Mozillou), který využívá renderovací jádro WebKit. Zatím je oficiálně dostupný port pouze pro Windows, ale díky skvělé práci vývojového týmu WINE jej lze nainstalovat a zprovoznit i v prostředí GNU/Linuxu, *BSD, nebo Mac OSX, případně využít neoficiální portaci prohlížeče Chrome pro Linux a Mac OSX, projekt Chromium. Není to jen záležitost prohlížeče, na pozadí se objevuje technologie Google Gears, která by měla umožnit chod většiny aplikací Google bez připojení k internetu, v této chvíli vidím hlavní využití pro používání Google Docs, protože ty ostatní jsou značně závislé na datech z internetu, případně pro offline přípravu mailů, které budou odeslány okamžitě po připojení k internetu. Google tímto pracuje na oproštění většiny základních aplikací od operačního systému a středobodem všeho se stává internetový prohlížeč. Že je Chrome operačním systémem pro nástup webových aplikací sice Sergey Brin odmítá, ale je fakt, že aplikace Google k tomu směřují a co je pro ně lepšího, než prohlížeč, který hned po instalaci obsahuje i Google Gears.

Konečně Goonomika

Tak a konečně se dostávám k jádru pudla, neboli hlavní myšlence tohoto článečku. Ekonomika Google, respektive ekonomika toho co Google dělá.

Pro běžného uživatele je totiž téměř vše zadarmo, třeba službu Dokumenty Google si lze předplatit, ale cena za roční používání se během dvou let vyrovná koupi Microsoft Office, nehledě k tomu, že OpenOffice.org si mohu nainstalovat zdarma a uživatelský komfort i možnosti jsou daleko před tím, co je teď schopen Google nabídnout. Přístup k aplikacím odkudkoliv je poloviční argument, protože OpenOffice.org existují pro MS Windows i v portable verzi. Navíc jsou zde konkurenti i v on-line kancelářských řešeních, Live od Microsoftu a sice málo známé, ale opomenutí nehodné, Zoho Office.

Pro koncového uživatele snad opravdu není zpoplatněna žádná služba a přesto Google vydělává peníze o nichž se ani starším firmám ani nezdá. Téměř všechny příjmy Google pocházejí z decentních reklam a z pronájmu technologií. Google je vlastně jakýmsi měřítkem pro objem peněz za reklamy na internetu.

To na čem Google vydělává a objem peněz není až tak zajímavý, jako přijímání všech služeb uživatelskou obcí. Podrobnější pohled na téměř libovolnou webovou aplikaci od Google.com prozradí, že jde o Beta verzi, otázka je, jestli je to alibismus pro případ nějaké ztráty dat, nebo jestli jde opravdu o testovací verzi, protože Google ještě neuznal službu za tak dokončenou, aby prohlásil „Ano, toto je finální verze a za ní ručíme“. Zatím je vidět nadšené a téměř nekritické přijetí všeho, co Google zveřejnil. Google nepochybně vytvořil značku, která bez výrazné snahy o marketing dosahuje lepšího a podstatně rychlejšího přijetí, než tak obdivovaný Apple. Google je velmi úspěšný a dobře rozjetý stroj na generování peněz a poměrně nenápadným způsobem se vypracoval do pozice, kdy může ohrozit i velmi mocný Microsoft.

Může ohrozit nejen Microsoft, ale zlikvidovat podnikání téměř libovolné firmě na světě, nejrychleji a nejcitelněji takové, jejíž podnikání je závislé na internetových návštěvnících. Představte si situaci, kdy budujete e-shop, optimalizujete a postupně se propracujete na čelní pozice ve výsledcích vyhledávání. Protože jde obchod dobře, musíte přijmou pár nových lidí, případně pronajmete prostory pro sklad. Google změní algoritmus a okamžitě máte jen 20% objednávek. Vydržíte, než se dostanete zpět nahoru i za cenů dluhů? Omezíte se zpět na původní velikost? Vzdáte to? Na propad ve výsledcích vyhledávání ale není nutná změna algoritmu, postačí penalizace Google, pokud vám příliš rychle naroste počet odkazů směřujících na Váš web.

Smutným paradoxem nadšeně nekritického přijímání toho všeho, co přijde od Google, je budování nového monopolu, který má možnost rozhodnout o osudech mnoha firem a životech jedinců. Konkurence schopných vyhledávačů existuje dnes více, Google ukázal cestou, ale není jediný, kdo zapracoval na opravdu relevantních výsledcích, namátkou budu jmenovat Cuil, ale Google má náskok několika let, který se těžko dohání a konkurentům chybí balík přidavých služeb, který lidi na stránky Google vrací.

Google ekonomika, je opravdu prazvláštní pravidla. Uživatelé od Google nadšeně přijímají zatím nedokončené produkty, ale kdyby se o něco podobného pokusil Microsoft, tak bude kritizován za to, že na trh vypustil produkt, který není ukončený. Google přispěl vývoji Mozilly Firefox a určitě prospěl i vývoji GNU/Linuxu, který masivně využívá, za což jej chválím. Pozorní uživatelé zajisté vidí, že postupně vstupuje na další a další území trhu kolem IT. Konkurence je potřebná, ale abychom jednou nebyli překvapeni tím, že si postupně vypěstujeme další monopolní firmu, ne nepodobnou Microsoftu, která bude mít na chod internetu a internetových aplikací takový vliv, jako má dnes Microsoft na poli desktopů.

Mimochodem slovo Goonomika jsem si nevymyslel, ale někde jsem na něj narazil. Kéž bych věděl, kde to bylo, abych označil správného autora.

Komentáře

2 komentáře: „Goonomika“

  1. Jiří Pešík avatar

    Velmi zajímavý článek. Zrovna nedávno jsme se kamarádem bavili o tom, jak vlastně Google vydělává a můj názor, že z drtivé části vlastně na AdSense, se potvrdil 🙂

  2. MaReK Olšavský avatar

    Jiří Pešík: Je to na nejednom webu, AdWords a licencování vyhledávacích technologií jsou hlavními zdroji příjmů, řekl bych, že ty licence jsou dnes již jen zlomek v balíku příjmů.
    Já jsem tento článek psal původně jen pro sebe, když jsem měl na papíře služby Google a nechápal jsem, to nadšené přijetí téměř každého projektíku, který Google vypustí, no to nadšení nechápu doteď.