NWM (MLM) funguje

Kategorie:

Štítky:

Několikrát jsem na mém blogu psal o síťovém prodeji (NWM – NetWork Marketink), tento název považuji za vhodnější, než víceúrovňový prodej (MLM – Multi Level Marketing) a občas se objeví nějaké přímé nabídky na spolupráci, nebo kritika těchto článků.

NWM není letadlo

NWM/MLM není letadlo (nemyslím takové, které dopravní pro lidi, či náklad), byť se některé letadlové hry tváří jako MLM. Rozdíl se pozná snadno, v MLM se obchoduje s rychloobrátkovým zbožím a pokud existují nějaké vstupní náklady, jsou minimální a v nejmenším se nepřerozdělují mezi strukturu lidí, ale pouze vykryjí náklady centrále společnosti. Bohužel u některých firem, které MLM mají divně přiohnuté, se prodává jakýsi startovní balíček, z jehož prodeje má zisk i struktura nad novým sponzorem (já to považuji za jednání, které není zcela korektní v tom, jak by mělo MLM fungovat) a pokud získáte nové partnery máte zisk z prodeje startovního balíčku.

Reklama

O častém zaměňování MLM a „hry“ pyramidového typu (tj. letadla a pyramidy) jsem již psal. Víceméně jednou větou připomenu, že pyramidová „hra“ se od regulerního MLM liší tím, že veškerý zisk lidí vzniká jen náborem nových duší a to nemůže fungovat donekonečna, byť vás budou přesvědčovat o opaku. Občas si říkám, že nějakou snad rozjedu sám, vymyslím si realisticky vypadající systém a pak zdrhnu někam mimo dosah našich zákonů s několika miliony Eur v baťohu :-D. Pokud se letadlo tváří jako MLM, je nabízen vysoce nekvalitní a neprodejný šmejd, opravdu jde jen o zástěrku, aby vše vypadalo jaksi věrohodně.

Silou to nejde

MLM se nedá dělat silou, nejlepší reklamou je spokojený zákazník a pokud je zákazníkem někdo známý (nemyslím mediálně známou osobu, ale člověka z okruhů rodina, přátelé, kamarádi a známí), je účinek ještě lepší. Nedávno jsem na svém blogu psal o blogerech a mBank, protože vlna blogspotů o této nové finanční instituci mě docela fascinovala, ale s přechodem jsem nějakou dobu váhal, dokud nepřišlo několik doporučení z mého blízkého okolí. Přesně takto má fungovat a logicky funguje MLM, pokud jsem spokojen a dám dobrou referenci, tak spíš dotyčný nakoupí u stejného dodavatele, případně se dohodneme, on se stane mým člověkem v linii (tj. já budu jeho sponzor) a od něj mohou nakoupit jeho známí, kteří již jsou mimo můj dosah, ale nesmím jej nutit, nejlepší je když chce sám, protože už ode mně několikrát nakoupil a je pro něj lepší nabídnout mu spolupráci (v tento moment to chce překousnout, že přijdete o marži z jeho nákupů, jenže ztráta může být později vynahrazena generovaným ziskem z jeho dalších aktivit).

Opravdu nefunguje a nikdy fungovat nebude, rozumným způsobem, hromadný nábor nových lidí na velkých veřejných prezentacích. Dav má sice úžasnou moc a se zvládnutou psychologií davu lze získat velmi rychle mnoho nových smluv, ale v reálu ti lidé nebudou moc dobře spolupracovat, nejhůře na tom pak je sběr „lidí z ulice“, kdy pozvete na veřejnou akci několik lidí díky letáčkům a dalším podobným nesmyslům. Možná že podle někoho píšu nesmysly a členové MLM provozujících takovéto akce mě budou kritizivat, ale je to fakt, nejlepší spolupracovník je takový, který chce být Vaším spolupracovníkem a kterého získáte proto, že se znáte a případně mu budete po ruce. Pokud spolupráci vynutíte hrubou silou, dokážete leda sobě svojí schopnost někomu něco vnutit, ale v reálu dotyčného jedině zprudíte a v horší variantě přijdete o kamaráda/přítele (i to se mi kdysi několikrát povedlo).

Unikátní zboží

A kvalitní, za rozumnou cenu, je základ. MLM vystavěné na jediném produktu nebude fungovat rozumným způsobem. MLM které prodává drahé zboží také nebude fungovat perfektně, protože vysoká cena silně omezuje nákupní skupinu. Zboží musí být spotřební a vysokoobrátkové, jak jeden kamarád říkal, nejlepší by bylo MLM prodávající kondomy :-D, protože jedině takové bude pořád generovat tok zboží ke spotřebitelům a tok peněz do sítě a k výrobci.

Proč si myslím, že to funguje?

Víte, jak funguje klasický obchod? Výrobce něco vyrobí, dovozce to doveze, velkoobchodníci to od dovozce přeprodají maloobchodům. Ano to je schéma klasického obchodu, byť velké obchodní řetězce to umí obejít a nakoupí přímo od výrobce, ale víte, jaký přístup k zákazníkovi mají a třeba pro elektroniku jdu radši k mnohem dražšímu specialistovi. Každý ten článek má své náklady a chce mít nějaký zisk, proto ze stává, že zboží nakupujeme v obchodě za cenu až 2× vyšší, než za jakou ji do tohoto řetězce dodal výrobce.

MLM to celé narušuje, obvykle totiž přímo výrobce organizuje celou strukturu a za podstatně menší náklady. To o co by se normálně podělili dovozci a velkoobchodníci; ve skutečnosti ale mnohem méně; rozpustí do sítě lidí a ještě jim dá výhodnou nabídku, že oni pro sebe mají zboží za velkoobchodní ceny, zatímco nepartner by měl nakupovat za doporučenou koncovou cenu.

Mimochodem, znáte jiný způsob, jak začít vlastní obchod s menšími počátečními náklady?

Závěr

NWM/MLM funguje, otázka je, jestli vás bude získávat správný člověk, osloví vás nabídka produktů a zda-li zůstanete pasivním spotřebitelem (tj. budete krýt jen svou spotřebu), nebo jestli budete pokračovat v dalším budování sítě. Někdo si vybere to, někdo ono a někdo se spolehne jen na své okolí, že jej bude zásobit.