Blogeři a mBank

Kategorie:

Štítky:

O síle blogerů není pochyb, když zaměří svou pozornost na nějaký produkt, mohou posloužit jak dobrá reklama, případně mohou „pomoci“ obchodnímu neúspěchu. Podle toho, co vidím na blozích, zejména těch které píší lidé pracující v ICT, načasovala mBank svůj příchod perfektně a podpořila jej způsobem, který je v našich končinách neobvyklý a především boří mnohá klišé o bankách.

Retailové bankovnictví (pro běžné občany) je pro banky, alespoň já si to myslím, trochu nevděčné, znamená spousty klientů, počítáno ve statisících až milionech, kteří každý samostatně přináší bance mizivé zisky, byť s mnoha bankovními poplatky nesouhlasím, vím, že je to pro většinu bank téměř jediný způsob, jak nemít retailovou klientelu neprodělečnou, ba právě naopak výdělečnou. Ani se nedivím bankám, že se snaží dostat klienty od přepážek a přesunout platby směrem k bezhotovostním, přeci jen lidé na přepážkách stojí nemálo peněz a ochrana i převoz hotovosti není zadarmo. Na druhé straně je firemní klientela, které zůstává na účtech nemalá hotovost a počtem operací proti množství peněz je nepoměrně výhodnější, než retailové bankovnictví, navíc mnohem častěji využívá elektronických nástrojů pro bankovní operace. I to jsou důvody, proč firemní klientela často platí minimální poplatky, nebo často žádné, a jednání s ní je jiné, než u retailových klientů. Pozornější možná vědí, že jsou banky, které fungují jen pro firemní klientelu, třeba HSBC, Citybank, Commerzbank

Reklama

Na jaře roku 2007 bylo již zřejmé, že eBanka, coby samostatná instituce, zanikne, respektive její klienti budou převedeni do Reiffeisen Banky, která eBanku koupila. EBanka začínala jako ryze internetová banka bez přepážek a protože nebyla z nejlevnějších, tak na jejím rozjezdu stáli hlavně lépe vydělávající lidé, zejména ze segmentu ICT, kterým je výrazně bližší používání pouze elektronický přístup, než běžné populaci. Asi málokdo věděl, co od spojení dvou bank do jediné očekávat, zvláště, když eBanka měla naprosto excelentní elektronické bankovnictví. Kupodivu vše proběhlo až na pár detailů naprosto hladce, ale díky obavám z budoucnosti hledalo dost klientů jinou banku.

Hráčem, který asi nejvíce vytěžil na koupi eBanky Raffeisen BANKou, je naprostý nováček na českém trhu, polská mBank, jež patří německé Commerzbank. Jde identickou cestou, jako začínala eBanka, tj. banka, která nemá klasické pobočky a drtivá většina komunikace s bankou je vedena po internetu, nebo přes telefonního operátora, protože funguje v Polsku již několik let a nic se na tomto konceptu zatím nezměnilo, dá se očekávat, že to zůstane stejné i u nás. Koncepce přístupu banky ke klientům je stejná, jako byla v počátcích Expandie (původní jméno eBanky) a šťastně přišli na náš trh v době, kdy již bylo zřejmé, že eBanka zanikne, proto mohli oslovit váhající klienty zanikajícího ústavu. Aby to nebylo málo, mBank nasadila politiku nulových cen za naprostou většinu nabízených služeb.

Kanály, které mBank používá pro vlastní prezentaci jsou efektivní, není to jen suchý web banky, jaký má třeba ČSOB, nebo ČS, ale pro komunikaci používají i firemní blog a mají kvalitní komunikaci se zákazníky přes fórum. Jenže to není jen tato komunikace. Extrémně pozitivně, až to občas vypadá podezřele, o mBank píší blogeři, zejména ti, pro něž je ICT koníčkem, nebo obživou.

Toto nadšení pomohlo udělat bance pozitivní čáru přes rozpočet, původním plánem bylo získat 160 000 klientů do roku 2010, ale v červenci 2008 jich mBank, která své služby spustila v listopadu 2007, měla 100 000, dá se považovat téměř za jistotu, že původní plán bude výrazně překročen.

Přestože jsou občas lidé, kteří píší, že mBank je tu pro socky, jejich koncept vypadá funkčně a životaschopně. Ano i já jsem se po 12 letech u IPB, respektive později ČSOB, odhodlal k přechodu k mBank, pobočku jsem stejně využil tak jednou za rok, protože téměř veškerou komunikaci vyřizuji elektronicky, a podle mě jsou ušetřené a vydělané peníze stejné, já jsem takto začal šetřit na bankovních poplatcích.

Určitě jste si všimli, stejně jako já, kolik blogerů se mBank věnovalo. Spokojený zákazník je tou nejlepší možnou reklamou a většina ohlasů je pozitivních, těch negativních je jen pár, dokonce ty negativní ohlasy jsou spíše ve smyslu, „banka pro socky, která nemá pořádnému uživateli co nabídnout“, jenže ona má. Kdo mBank používá, už vidí, že přímo z účtu bude moci spravovat své investiční portfolio a moudrý člověk toho využije, protože peníze ležící na účtu jsou mrtvé i přesto, že spořící účet eMax je úročen výhodněji, než běžný účet. Donedávna jsem byl velice konzervativní, co se týče možností využívání bankovního účtu, respektive historie ústavu, ale nadšení tisíců lidí a banka za níž stojí jedna z největších finančních institucí v Evropě mě přesvědčila. Díky všem blogerům, kteří o mBank psali pozitivně.

Komentáře

2 komentáře: „Blogeři a mBank“

  1. Luboš avatar

    Souhlasím (skoro). Nikde jsem sice nečetl, že mBank je pro socky, ale jestli to napíše klient České spořitelny, tak ho chápu.

  2. MaReK Olšavský avatar

    Luboš: Bankou ji pro socky (tady) nazval Radek Hulán, ale nějak jsem nepřišel na to, za co se tam platí jako mourovatý.