Chytré město

Kategorie:

Štítky:

Chytré město, pojem který slyším stále častěji. Ve vydání některých měst je používán ve spojení s chytrými lavičkami (zajímalo by mě, co je chytrého na lavičce, která má nabíječku a poskytuje WiFi konektivitu), nebo chytrými koši (K čemu je to sakra užitečný) a podobnými blbostmi. Mám trochu jinou, méně líbivou představu.

Je to přibližně rok, co jsem napsal co si myslím o internetu věcí (zatím je to „naleštěný prd“). Startupy nabízí efektní, nikoliv efektivní, udělátka, ale skutečná síla myšlenky chytré domácnosti asi uniká. Podobně to vnímám u pojmu „chytré město“.

Reklama

Chytré město jak jej potkáváme dnes

Pojmu „chytré město“ se dnes chytá kdejaká obecní rada; i v našem maloměstě jsem pojem viděl na jednom výstupu ze zasedání rady města. Jenže jaké realizace jsou prezentovány?

Chytré lavičky
Lavička, kde si lze dobít chytrý telefon/tablet a své okolí pokrývá WiFi signálem. Vedle toho, že je snadným cílem vandalů, tak nevidím rozumný smysl takového zařízení. Na náklady obce se poskytuje služba, běžně nabízená komerčními operátory, většina uživatelů chytrých telefonů snad má mobilní data aktivní.
Chytré zastávky
Možná si nabijete telefon, možná se připojíte k internetu a místo vytištěného jízdního řádu, který se dá přečíst za každého počasí, bude na „totemu“ LCD/LED panel. Panel sice zobrazí aktuální odjezdy, možná upozorní na zpoždění, ale je jistota, že bude k přečtení za letních veder i zimních mrazů a že za pár měsíců jej nezlikviduje vlhkost i přes dobrou izolaci?
Chytré koše
No to je ale blbost; koš který upozorní, že se blíží k hranici naplnění. Technické služby nejspíše velmi dobře vědí, kam musí zajet 2× denně a kam stačí jedna cesta týdně. Mají prostor zmapovaný.

Subjektivně vnímám současný přístup plný blbostí, jejichž užitek je sporný a ještě zvyšují hladinu elektromagnetického smogu.

Co bych viděl radši?

…a netvrdím, že se tak neděje, jen ne zatím důsledně všude, či to není dostatečně propagováno.

  • Rezervace termínu na úřadě. Vím co potřebuji, na městském webu si zarezervuji čas a jsem vyřízen bez čekání. Jak známo čas jsou peníze. Některé úřady to umí, ne všechny.
  • Možnost vyřídit úřední záležitosti po internetu. Myslím si, že významný prostor pro rozšíření možností ještě existuje. Ale nesmí se to zvrtnout jen na internet, ne každý je dostatečně technicky zdatný.
  • Chytré osvětlení ulic a chytré semafory.1/ Jak dnes funguje veřejné osvětlení? Prostě svítí v kuse a na plný výkon. Jsou obce, která jej na určitou část noci vypínají. Jak funguje zapnutí semaforů? Buď zapnuto, nebo vypnuto, ale na „povel zhora“, nebo podle pevně nastaveného časovače, bez interakce na aktuální míru provozu.
  • Přístup k datům obce ve strojově zpracovatelné podobě.

Hlavně to líbivě prodat

Doufám že mánie chytrých laviček a odpadkových košů zmizí. Pro mě jde o marketingovou blbost, bez užitku, jen se rada města poplácá po rameni, že jsou průkopníky chytrého města. Technologie už dnes umí nabídnout více, než si dovedu představit, ale radši bych viděl smysluplná řešení a ne pouťové blbosti.


1/Světla a semafory

Osvětlení ulic

Dnes je většina ulic osvícena sodíkovými lampami. Oranžové světlo není moc únavné pro oči, ale sodíková lampa v současné koncepci svítí naplno, nebo vůbec. Bohužel má nějaký čas náběhu, tudíž zapínání podle čidel je poměrně nepředstavitelné.

Dovedu si představit vizi nasvícení více světly, každé s menším výkonem, s větší směrovostí dolů a jejich regulaci pomocí pohybových čidel. Pokud čidla nezaznamenávají pohyb, budou světla svítit spíše orientačně, pokud zaznamenají pohyb, rozsvítí se naplno. Protože umíme sledovat vektor pohybu, není nutné svítit celou ulicí kvůli jednomu chodci, ale svítit mu jen na cestu. Ano motající se opilec by asi systém trochu mátl :-). Moderní LED umí poskytnout dostatek světla a nevadí jim časté [za/vy]pínání.

Mimo jiné by se snížila míra světelného smogu, který krade spánek a úspora obecních peněz za energii by byla velmi významná.

Semafory

Semafory znají fuzzy logiku velmi dlouhou dobu. Umí reagovat na provoz na jednotlivých příjezdech ke křižovatce a do toho zařadit tlačítko pro chodce. Zatím potkávám ale jen takové světelné křižovatky, které jsou zaplé trvale, nebo v určitou denní dobu (například od 6:00 do 22:00), leč bez ohledu na provoz a že v průběhu dne mohou být dlouhé intervaly, kdy je lze „vypnout“ (tím se stanou nenadřazené nad dopravní značky pro hlavní/vedlejší silnici). Stačí jen monitorovat provoz a to již semafory umí.

%d