Kolikrát jste viděli slogan „Rychle, Levně, Kvalitně“ od některého dodavatele služeb?
Já hodněkrát a ještě vícekrát (ufff, to se mi to vrší :-)). Jenže…
Když se bavím se zákazníkem, je pravděpodobné, že ode mne uslyší větu v duchu „Rychle, Levně, Kvalitně a je jen Vaše volba, které z těch slov škrtneme“. Jinými slovy:
- Chtete to rychle a kvalitně? Ano, ale bude to velmi drahé.
- Rychle a levně? V tom případě nejsou zdroje na testování a kontroly, takže riskujete mizernou kvalitu.
- Nebo levně a kvalitně? Také není problém, pokud vás netlačí čas, protože na vašem projektu budu dělat jen tehdy až budu mít čas po tom, jenž pokryje mé výdaje.
Na jednom blogu, ale už nevím na kterém, jsem před lety zaznamenal tento názor:
Je nutné se naučit neříkat si nízkou cenu, protože typický zákazník „podstřelených cen“ chce ihned nového Lexuse za cenu stařičké ojetiny z bazaru. Při správné ceně a komunikaci je na trhu dostatek klientů, kteří chtějí reálné požadavky a jsou schopni diskuse o možných vylepšeních, nebo nutných omezeních. Ta druhá skupina klientů je schopná a ochotná zaplatit včas faktury.
BTW: Jedno české přísloví říká, práce kvapná, málo platná. Když člověk dělá 1000 věcí paralelně, aby z malých příjmů dokázal zaplatit to nutné, tak fakt nedělá v pohodě, snaží se o rychlost a má velkou chybovost.