ČRo Plus: plánovaná tragédie

Kategorie:

Štítky:

Český Rozhlas, instituce placená z daní všech občanů České Republiky, by svými stanicemi měl plnit především informační a nekomerční cíle. Koncesionářské poplatky povačuji za daň, byť je možné se ji vyhnout, když je rodina v hmotné nouzi (osobně tedy nechápu rodinu v hmotné nouzi, která neplatí koncesionářské poplatky, ale si platí nadstandardní kabelovou/satelitní televizi v některém vyšším balíčku). Mezi cíle veřejnoprávní služby logicky patří i vzdělávání a ČRo Leonardo zaplnilo dlouho ignorovanou mezeru fantastickým způsobem.

Poslední 2 týdny zbývají stanicím ČRo Leonardo, ČRo Rádio Česko a Český Rozhlas 6, jejichž program se smrskne do nové stanice mluveného slova ČRo Plus. Ze 3 stanic vznikne jakýsi podivný guláš, jenž se bude vysílat denně v čase 16:00—24:00, přičemž do oněch 8 hodin denně se mají vejít podrobné analýzy, reportáže a dokonce zbylo i na hodinovou trosku z Leonarda, v tom nejhorším možném čase od 16:00. Z podrobných a pečlivě připravovaných zůstanou jen zkratkovité trosky.

Reklama

Údajným cílem byla úspora peněz a ta se zdařila, Český Rozhlas prý ušetří 22 mil. KČ ročně. Mgr. art. Peter Duhan může být hrdý na zničení velmi ceněných stanic, které nahradí moderní plytkou zkratkovostí, nejlépe proložené vlezlou hudbou, jež zapudí posluchače toužícího po informacích.

Vedle moderních platforem DVB-T/C/S, DAB+ a internetového streamu bude program šířen na středních vlnách. Je to sice více, než dělal ČRo pro šíření původních stanic, nicméně vzhledem k rozšířenosti digitálního vysílání rozhlasu (DAB+) a možnosti příjmu středovlných stanic na přenosných zařízeních je to snad jen pokus o vtip. Nebo někdo má MP3 přehrávač, či mobilní telefon se středovlným přijímačem?

Nezbyde než se důstojně rozloučit s odcházejícími stanicemi, jež nemohly být mainstreamem a očekávat jaké další negativní kroky přijdou. Minoritní stanice jsou i ČRo 3 „Vltava“, ČRo D-dur a ČRo Jazz (jen internetový stream), takže lze čekat kdy nějakou moudrou hlavu napadne jejich sloučení do 8 hodinového paskvilu, aby dokázal, že to nikdo neposlouchá a paskvil mohl být časem zcela zrušen.

Pro připomínku alespoň několik pořadů, jež jsem pravidelně poslouchal a dával jako potravu mým mozkovým buňkám:

  • Nebeský cestopis
  • Nula-jednička
  • Člověk a trh
  • Člověk a obec
  • Třetí dimenze
  • Žen-Šen
  • Toulky českou minulostí

Neinformovaný a nevzdělaný národ se snadno ovládá. Vytvoření ČRo Plus, a s ním spojený zánik 3 kvalitních stanic, nelze pochopit, zvláště když několikrát byla slyšena/čtena slova o inspiraci britskou BBC.

PS: Asi by nebylo úplně od věci zorganizovat 28. února 2013 před budouvou Českého Rozhlasu, na pražských Vinohradech, smuteční tryznu za padlé stanice.

Komentáře

4 komentáře: „ČRo Plus: plánovaná tragédie“

  1. Filip Rožánek avatar

    Díky za názor. Několik drobností:

    „Ze 3 stanic vznikne jakýsi podivný guláš, jenž se bude vysílat denně v čase 16:00—24:00, přičemž do oněch 8 hodin denně se mají vejít podrobné analýzy (…), zničení velmi ceněných stanic, které nahradí moderní plytkou zkratkovostí, nejlépe proložené vlezlou hudbou, jež zapudí posluchače toužícího po informacích.“

    Tady je nutné podotknout, že Leonardo a Šestka trochu „klamaly tělem“, protože obě stanice zařazovaly dost repríz. Pospojovat jejich premiérovou produkci a titulkové pořady Rádia Česko, jako jsou Příběhy 20. století, proto není takovým oříškem. Nová stanice Plus rozhodně nebude plytce zkratkovitá a především nebude vysílat žádnou hudbu, natož vlezlou. Je to stanice mluveného slova, písnička tam nebude ani jedna.

    Minoritní stanice jsou i ČRo 3 „Vltava“, ČRo D-dur a ČRo Jazz (jen internetový stream), takže lze čekat kdy nějakou moudrou hlavu napadne jejich sloučení do 8 hodinového paskvilu, aby dokázal, že to nikdo neposlouchá a paskvil mohl být časem zcela zrušen.

    Ve skutečnosti bude ČRo Jazz od 1. března vysílat jako regulérní digitální stanice, stejně jako například dětské vysílání Rádio Junior, které doteď také šířilo svůj obsah jenom na internetu.

    Nebeský cestopis, Nula-jednička, Člověk a trh, Člověk a obec, Třetí dimenze, Žen-Šen, Toulky českou minulostí

    Pořad Nebeský cestopis na stanici Plus zůstává, poprvé bude ostatně vysílán už v sobotu 2. března od 16 hodin. Toulky českou minulostí vysílalo Leonardo pouze jako reprízu, stejně jako mnoho dalších stanic Českého rozhlasu. Toulky tedy také normálně pokračují, a to tam, kde jsou „doma“ už od roku 1995, tedy na ČRo 2. Témata z dalších zmiňovaných pořadů se objeví i v nových pořadech na Plusu.

    Vzhledem k rozšířenosti digitálního vysílání rozhlasu (DAB+) a možnosti příjmu středovlných stanic na přenosných zařízeních je to snad jen pokus o vtip. Nebo někdo má MP3 přehrávač, či mobilní telefon se středovlným přijímačem?

    Dominantní poslech je pořád na tradičních přijímačích a v autech. Nicméně ani majitelé mobilních telefonů nepřijdou zkrátka, aspoň pokud mají datový tarif – Plus bude v našich aplikacích, streamy budou také na mobilním webu. Digitální rozhlas pokrývá už 50 % obyvatel ČR a pokrytí dál poroste, stačí si koupit přijímač (např. na http://www.pureradio.cz). Střední vlny pokrývají 99 % území. Český rozhlas nemá zatím žádnou možnost, jak vysílání nové stanice umístit na běžné FM vysílače, jinak by to pochopitelně udělal.

    Český Rozhlas, instituce placená z daní všech občanů České Republiky, by svými stanicemi měl plnit především informační a nekomerční cíle. Koncesionářské poplatky povačuji za daň, …

    To už je takový folklor… 🙂 Základní rozdíl mezi daněmi a rozhlasovým poplatkem je v tom, že rozhlasový poplatek není příjmem státního rozpočtu. Rozhlas má příjem pouze z nich a z omezené obchodní činnosti, peníze ze státního rozpočtu nedostává.

    1. MaReK Olšavský avatar

      @Filip Rožánek: Děkuji za reakci. Dobře vystřižené věty umí dát jiný i smysl :-).

      1. Koncesionářský poplatek je pro mě daň, daň z elektřiny když se kouknu co slouží k odhalení toho, zda ji mám platit, nebo nikoliv. Ano je adresná a nefiguruje v rozpočtu, to nepopírám. ČRo má reklamy, to nepopřete, takže (bohužel) očekávám i prodělečné kanály/pořady.
      2. Jmenoval jste „Nebeský cestopis“ a „Toulky českou minulostí“ a ty další pořady co jsem napsal v blogspotu? Jsem počítačník, takže mě pochopitelně nejvíce zajímá „Nula-jednička“ a částečně se zajímám o trh a společnost, takže co „Člověk a trh“ a „Člověk a obec“?
      3. ČRo Leonardo si nepamatuji, zda bylo jen streamované, znám jej pouze jako DVB a stream (no dobře, u počítače jedu na podcasting). Osobně nemám pocit, že by ČRo Jazz mělo o tolik větší posluchačskou záklandu (dost pochybuji i o srovnatelné), aby nezůstalo „jen“ streamované. ČRo Junior chválím, tam je zase trochu otázka, zda dětský divák vůbec zapne rádio, zda už to není doména nás starších.
      4. Ohledně možností příjmu, no neomezená data fakt nejsou levná záležitost a dost brutálně se datový provoz promítá na životnosti baterie. Co se týče DAB+ nejsem optimista v možném úspěchu. Myslím si, že dříve bude opravdu levný mobilní broadband, než se dostane DAB+ do běžného používání a s plným obsazením. Ty „tranzistoráky“ od Pureradio jsou strašný, není tam nic do kapsy (ani nechci další krabičku, chci jej integrovaný ve smartphonu) ani nic co by zapadlo do klasického HiFi-řetězce (fakt takovou hrůzu nedám mezi Marantzovský komponenty). Až jednou opustíte DVB-T, kterýžto tuner mám k řetězci připojen, bude to smutné. Že se do FM nevejdete je známo, škoda že jste nezískali balík frekvencí BBC, tam se kouzlit nedá. Střední vlny mají pokrytí, ale že bych znal (vyjma DXmanů) někoho, kdo na nich loví stanice, to neznám; obávám se, že to budou jen propálené peníze.
      5. Že stanice nebude zkratkovitá se bojím věřit. Jak nacpat balík informací, který byl v prémiových pořadech likvidovaných stanic, do pár hodin denně netuším, pochybuji že jej bylo pouze 56 hodin týdně, hlavně co se týče Leonardovských pořadů do hodinového fragmentu v naprosto absurdně zvoleném čase. Hudbou mě Český Rozhlas ani moc uspokojit nemůže, stačí se podívat na můj profil na Last.fm a je zřejmé, že jednoznačně jedu na streamovaných speciálkách věnovaných EBM, industrialu a klasickému rocku i metalu.

      Jak jsem napsal, můj názor je takový, že jde jednoznačně o změnu k horšímu. Bohužel ani nemám chuť dávat projektu příslovečných 100 dní hájení ať se ukáže, protože podle prozatimních informací se budu s jeho programem naprosto míjet.

      BTW: I na webech, v patřičných článcích o ukončení provozu stanic, jste hodně nekonkrétní. Hlášky typu „populárně vědecné informace zůstanou zachovány“ nejsou odpovědí na dotazy posluchačů. Bohužel je fakt, že Český Rozhlas likviduje nejpovedenější projekt své historie a fakt nejsem sám, kdo to takto vidí (bohužel jsem v nepopulární menšině která nedrží hubu a krok, ale svůj názor publikuje).

  2. Vladimír Šrein avatar
    Vladimír Šrein

    Dobrý den – tak jsme se dočkali a ČRo Plus (neboli Plusko) je „konečně“ tady. Byl jsem pravidelným odběratelem několika podcastů Šestky. Česko mě míjelo (mimo zpravodajství v jazykových mutacích) a Leonardo rovněž. To podotýkám jen pro informaci, nevyjadřuji tak názor na jejich tvorbu, což bych snad ani – té neznalý – nemohl.
    Můj komentář se tedy bude týkat pouze toho, co z Šestky „zbylo“ a audiovizuální podoby nové rozhlasové stanice.
    Snažil jsem se dohledat nějaké jiné komentáře, ale těch je zřejmě zatím poskrovnu. Můj komentář berte prosím tak, že se mohu mýlit – časem přehodnotit svá stanoviska, avšak…

    s novou podobou, jako by se Plusko chtělo pohroužit do čehosi neosobního. Bližšího řadovému posluchači. Svědčí o tom vraštění pořadů do jednoduchých názvů, končících přídomkem PLUS. Tyto názvy dle mého vypovídají o pořadech velice málo. Zřejmě nerozumím sčítání, ale pakliže je mým úmyslem něco přičítat, přičítám něco k něčemu. Pakliže k pořadu nic nepřičtu, zůstává onen stále týmž pořadem. A tak je to ostatně s celým Pluskem.
    Kolikrát něco nějak pojmenujeme jen proto, aby nebylo zřejmé, že pojmenované je svým vlastním opakem. (V tomto případě pokrácené vysílání tří stanic.)
    Z mého pohledu „šestkaře“ je tedy už v názvosloví staronových pořadů mínus. (Z Médií v postmoderním světě Média PLUS, z pořadů Historie věčně živá a Zaostřeno na moderní dějiny Historie PLUS… a podobně. A například Kritický klub Jana Rejžka docela zrušen a nahrazen Kulturou PLUS či Knížkami PLUS, kdy aktuality a témata zde nastolovaná si nezadají s televizními kulturními rubrikami. „Plusko“ se tedy stává rozhlasovou obdobou Čt24 – ztrácí názor, který tak v posledku zůstává obsaženým už jen v tištěných kulturně-politických revue.)
    Rovněž mě znepokojuje zkrácení tradičního pořadu Šestky, Názorů a argumentů, na půl hodiny. Zbylá půlhodina byla nahrazena pořadem Zaostřeno. Paradoxně jde o pořad, ve kterém se spíše rozmazává (odborně řečeno „analyzuje“; jde totiž o analytický pořad, který si v ničem nezadá s jiným pořadem Českého rozhlasu „Děti vám to řeknou“ a to doslova v dílu věnujícím se poměrům v Bulharsku.)
    Aby to z mé strany nevyznělo špatně… já… si nemyslím, že by snad „Plusko“ bylo nějak obzvláště špatné. Jen mám za to, že Šestka (a zřejmě i zbylé dvě stanice) byly lepší. Krása Šestky spočívala v prolínání pořadů, jako by ona sama byla jedním pořadem s jasně definovaným názorem a sloučením tří stanic jako by vzniklo cosi nesourodého, čehož vzájemnými „plusy“ je uniformita znělkosloví celého rádia.
    Doposud si nejsem docela jistý, jestli jde o jeden djingle nebo jestli se znělky jednotlivých pořadů v něčem liší. Snad je to ode mě nízké hodnotit zvukovou stránku rozhlasové stanice, ale nemohu si pomoci. Znělky uspávají. Na Šestce měly pořady znělky osobité, nápadité. Nicméně šlo o autorská díla jiných (Paul Simon, Jablkoň,…) a tak bylo třeba platit poplatky. Asi. Ale třeba je to tím časem, co jsem s dotyčnými pořady strávil, že se mi znělky zažraly pod kůži a staly se synonymi pořadů, které uváděly.
    A ještě jedna jízlivá poznámka nakonec. Zmíněné znělky mi od začátku něco velice připomínaly. Poslouchám Český rozhlas PLUS a při každé znělce mi v hlavě naskakuje po smyčce jednoduché melodie „Nezavěšujte, naši operátoři právě hovoří.“ A tak nezavěšuji. (Tolik z myšlenek, prohánějících se hlavou, současnému posluchači bývalé Šestky.)

    1. MaReK Olšavský avatar

      @Vladimir Srein: Děkuji za názor. Neumím se přinutit k pořadům v jejich premiérový čas, svůj čas přizpůsobuji práci, nikoliv rozhlasu/televizi, takže jsem stahoval podcasty do smartphonu („Člověk a trh“, „Člověk a obec“, „Hvězdný cestopis“, „Nula-jednička“, „Tředí dimenze“), ale teď tyhle ucelené bloky prostě nejsou a vypadá to, že ani nebudou. GPodder nehlásí nové příspěvky :-(.

      Prostě Český Rozhlas prostě zlikvidoval to co sloužilo. Nové logo ČRO tomu všemu nasadilo korunu, snad chtěl grafik naznačit salámové odkrájení toho dobrého až na bezvýznamné jádro. Ano hloupá masa se lépe ovládá a zatím mám pocit, že ČRO dělá vše pro to, aby se kvalitní informace a pořady posilující vzdělání ztratily v propadlišti dějin.