Google versus MFA trollové

Kategorie:

Štítky:

Kolikrát jste zažili při hledání informací to, že jste skončili na stránce, která žádné relevantní informace nenabízela, ale díky vysokému pageranku se vám nabídla jako první ve výsledcích vyhledávání? Je to situace ke vzteku.

Na rozdíl od mladších pamatuji vyhledávání před „érou Google“, většinou jsme se k potřebným informacím dostávali přes katalogy stránek. Fulltextové vyhledávání, jak jej známe dnes, v podstatě nebylo, téměř jediné podle čeho se vyhledávače orientovaly byla klíčová slova v hlavičce HTML, eventuálně jejich provázanost do textu stránky. Přiznávám, že do těchto dob bych se vrátit nechtěl.

Reklama

Google na to šel lépe, sbírá několik parametrů (nenárokuji si úplnost):

  • Zpětné odkazy – Pokud vede na stránku dostatek zpětných odkazů, považuje se za relevantnější, než v jiná. A ještě se váha odkazů určuje podle hodnocení stránek ze kterých je odkazováno, neboli 100 odkazů z link farem může mít menší význam, než 1 odkaz z velmi respektovaného webu.
  • Věk – Stránky z nové domény velmi pravděpodobně vepředu nebudou. Doména s historií je jaksi považována za důvěryhodnější, než nová.
  • Spekuluji nad údaji v hlavičce HTML:
    • Klíčová slova a jejich vztah ke zbytku textu.
    • Krátký popis
  • Vnitřní odkazy pomohou webu více, než kdyby to byl balík několika stránek bez souvislosti.
  • Sitemapa – XML, které pomáhá vyhledávači určit které stránky jsou prioritní pro indexaci, které méně.

Částečně spekuluji, ale kdo opravdu zná algoritmy Google, či Bingu, aby věděl 100% co pomáhá a nepomáhá dobré pozici webu ve výsledcích vyhledávání? Potud je to správně. Bohužel víceméně známé parametry algoritmu vyhledávání a provizní systém pro bannery AdSense daly vzniknout zajímavému oboru tvorby webů – MFA, kterým by inteligentní vývojář měl opovrhovat.

MFA weby jsou o ničem, poslouží jen k ukojení ega jejich tvůrce, který dostal i obsah s nulovou informační hodnotou dopředu ve výsledcích vyhledávání a přitom ještě vydělal na proklicích z reklamních bannerů. A běžní uživatelé klikají, když nic nenajdou, tak kliknou na reklamu, která vede jinam a snad i k relevantnějšímu obsahu. Osobně považuji MFA za podvod a vnášení nehorázného množství bordelu do internetu, kde již je textů nezměrné množství. Udělat MFA web se 3 stránkami, který bude vysoko ve výsledcích vyhledávání bylo snadné, stačilo téma, které je populární, trochu programování a ejhle, už se mohlo vydělávat.

Vím, že i můj blog je víceméně sbírka informací s nulovou vypovídací hodnotou, píšu co chci a kdy chci, vzácněkdy se podělím o mé programátorské pseudoobjevy a postupy. Rozhodně jej nepíšu kvůli reklamním příjmům, jak to dělají provozovatelé MFA, eventuálně obsahových farem (horší odrůda MFA s velkým množstvím článečků o všem a ničem).

Kolem cest nahoru se vytvořila prazvláštní disciplína SEO. „SEO mistři“ se snaží nejroztodivnějšími způsoby očůrat vyhledávače a prosadit dopředu i obsah naprosto irelevantní a nehodnotný. Bohužel se jim to daří, když jsem třeba hledal skluzavku na zahradu, tak jsem se musel prohrabat hromadou balastu než jsem našel nějaký eshop, že ten můj není vepředu je jen o tom, že zdaleka nemám vše podle svých představ, ale nový shopengine bude mít na řadu zatím otevřených problémů řešení (píšu si jej už sám, tak jak cítím že by měl fungovat a jak jsem odkoukal jinde). Donedávna jsen netušil, že za práci o SEO jde na vysoké škole získat i titul, asi bych si měl nějakou dodělat, když se tituly rozdávají za takovéto fíkoviny.

Google se změnami algoritmu a možností označit neodpovídající obsah, pokouší vyřadit weby orientované na zisk z AdSense, ať to je malé MFA, nebo obsahová farma. Dobře dělá, protože najít něco užitečného, ale to už jsem vlastně zmínil výše :-). Já doufám, že se Google zadaří, čímž pomůže seriozním webům. Bohužel to bude bolet i některé seriozní weby/eshopy.

I když… Četli jste někdy Důmyslného rytíře Don Quijote de la Mancha? V tom případě znáte pojem „boj s větrnými mlýny“. Dříve nebo později na internetu snadno najdeme návody, jak vylepšení Google obejít a MFA trollové budou své výblitky nadále tlačit kupředu.

PS: Já vím že tu mám AdSense, ale fakt jej tu nedržím kvůli zisku, když jsem dost důsledně potopil návštěvnost blogu velmi nízkou periodicitou psaní.

Komentáře

4 komentáře: „Google versus MFA trollové“

  1. Miloslav Ponkrác avatar

    Jakožto člověk pamatující před érou Google samozřejmě fulltext byl. Hledali jsme na AltaVistě a to mnoho let před tím, než Google se stal známý a než existoval.

    Nepamatuji se, že by fulltextové vyhledávání „v podstatě nebylo“, to je lež jako vrata.

    1. MaReK Olšavský avatar

      @Miroslav Ponkrác: Je to lež a není. Proč AltaVista umřela? Určitě ne proto, že by Google měl hodně peněz, to zpočátku nebyla pravda ani omylem, ale proto že výsledky vyhledávání byly dost nepřesné. Co pamatuji tak horší, než je současný stav Google/Bing/Jyxo (dnešní stav je takový hlavně díky MFA SEO trollům). Tedy pamatuji stav ještě před AltaVistou, na internet mám přístup někdy od 1995-1996, éra AltaVisty měla poměrně krátké trvání.

  2. LuKo avatar
    LuKo

    Spíš, než MFA weby mě štve SEO dohnané do absurdna. Nedávno jsem hledal nějaké 2 věci. Výsledkem byly vždy 3 stránky vytapetované weby, které měly různé domény, vypadaly malinko jinak, ale byla to jedna a ta samá firma. Navíc pro zjištění ceny produktu bylo nutné zaslat email a čekat na kalkulaci. Asi jsem tím objevil význam slova frustrace.