24h Le Mans 2010 a přepsání rekordů

Kategorie:

Štítky:

Má náklonnost k automobilovým závodům na okruzích se na blogu projevila ne jednou. Dnes už sice nepíši o tom co se mi líbilo a nelíbilo na jednotlivých závodech Formule 1, protože jsem více začal sledovat jiné kategorie, ale 24 hodinovka na legendárním okruhu Le Mans stojí za zmínku.

Letošní rok se měla jedna z nejcenějších trofejí v motorsportu stát kořistí Peugeotu, jehož prototypy Peugeot 908 HDi – FAP byly od prvních okamžiků tím absolutně nejrychlejším, co se na okruhu objevilo. Leč rychlost se nedoplnila se spolehlivostí a ani jeden ze 4 prototypů Peugeot (3× tovární, 1× v týmu Oreca Matmut) neviděl cíl. Postupně své pozice přenechali jen o malinko pomalejším, ale nepoměrně spolehlivějším prototypům Audi R15 TDI. Ano, v prestižní kategorii se ještě stále nenašel způsob, jak omezit nadvládu přeplňovaných dieselových motorů a tak lze defakto považovat za druhého vítěze kategorie LMP1 prototyp Aston Martin Racing, bohužel tentokrát bez českých pilotů.

Reklama

V kategorii LMP2 jsme měli želízko v ohni, Jan Charouz (loňský držitel trofeje za vítězství v seriálu LMS s prototypem Lola Aston Martin v kategorii LMP1 a testovač Renault F1) jel v prototypu Pescarolo – Judd za tým OAK Racing, s nímž získal 2. místo ve své kategorii a také zajel nejrychlejší čas posádky. Nejrychlejšími prototypy této kategorie byly Acury (americká značka Hondy) HPD ARX.01, ale nevyhly se jim technické problémy, tak jen jedna skončila před posádkou v níž jel Jan Charouz.

Epilogem bylo letošní účinkování silných vozů kategorie GT1. Překvapivě vyhrál tým Larbre Competition s vozem Saleen S7R, který jel naprosto neviditelný závod a ještě nedávno se dalo považovat za zázrak, pokud vůz Saleen dokázal vydržet delší závod až do cíle. Zcela propadl tým Matech Competition s vozy Ford. Kategorie GT1 také schovávalo české želízko v ohni, s vozem Aston Martin jel Tomáš Enge, který byl nejrychlejší člen posádky a pouze kvůli technickým problémům se umístili na 3. místě. Od příštího roku bude kategorie GT1 minulostí a to je velká škoda.

Kategorie GT2 je tak trochu mimo pozornost kamer a diváků. O návrat se pokusili Jaguar i BMW, bohužel Jaguar ujel pouhá 4 kola a cíl vidělo pouze jedno ze dvou BMW M3. O stupně vítězů se podělilo klasicky Porsche a Ferrari.

Letošní závod 24h Le Mans však znamenal přepsání historických statistik:

  • Traťový rekord: DUVAL Loic 3:19.074, tým Oreca Matmut, vůz Peugeot 908 HDi – FAP
  • Počet kol a ujetá vzdálenost: Audi Sport North America č. 9 (BERNHARD Timo/DUMAS Romain/ROCKENFELLER Mike):
    • 5 410,7 km, předchozí rekord 5 335,313 km platil od roku 1971!
    • 397 kol, stejně jako v roce 1971. Možná někdy padne 400.

Už se těším na další ročník.