3. Komora Parlamentu

Kategorie:

Štítky:

Do 1. září 2009 jsem byl přesvědčen, že zákony a ústavu Čerské Republiky definuje Parlament, který má dvě komory – Poslaneckou sněmovnu a Senát. O existenci 3. komory jsem věděl, nicméně jsem si neuvědomoval jakou má moc.

Ústavní soud by měl zkoumat, zda jsou vydávané zákony v souladu s Ústavou, alespoň tolik říká heslo na Wikipedii. Ústavní soud by měl ale asi především postupovat logicky, nejen podle toho, co je napsáno, což se nestalo v případě zrušení předčasných voleb, které inicioval poslanec Miloš Melčák. Evidentně si půjčil peníze a potřebuje vydržet v parlamentu až do konce řádného volebního období, jelikož už evidentně nemá možnost, jak se vrátit do poslaneckých lavic.

Reklama

Ústava mluví o termínu voleb ve smyslu „termín voleb vyhlašuje prezident a volební období parlamentu jsou 4 roky“ (není to citace, je to hodně volně reprodukováno). Tentokrát se definitivně potvrdilo, že by bylo lepší mít v ústavě jen tu část o vyhlášení termínu voleb prezidentem, nemuseli by se dělat dolepky ústavního zákona, které v případě potřeby zkracují volební období parlamentu České Republiky. Všude se píše o krizi a potřebě mít pevnou odpovědnou vládu (přičemž si nemyslím, že ta současná, přechodná, premiéra Jana Fischera dělá iracionální kroky, leč mají mizivé šance něco závažného prosadit), takže zcela logicky by měly být volby co nejdříve a pak ať vládně někdo, kdo má podporu, vytvoří stabilní vládu (a neprožere příjmy státu).

Pokud se pamatuji dobře, je předsedou Českého Ústavního soudu Pavel Rychetský, který byl mj. senátorem za ČSSD. Rozhodnutí Ústavního soudu ale popudilo předsedy všech stran, takže bych nestavěl žádné konspirace, o příkazu Ing. Jiřího Paroubka na právě takové rozhodnití (ať se nikdo nebojí, podobných fám bude na internetu během pár dní několik stovek).

Ústavní soud sice rozhodl podle litery zákona a ústavy, ale co se týče potřeb ČR a logiky (ducha) zákona, je rozhodnutí v rozporu. Alespoň já to tak znímám.

Pocitu že máme 3 komorový parlament se nemohu zbavit, přestože ústava definuje Parlament zcela jinak. Podle mně Ústavní soud občas překračuje definované pravomoce, otázkou je, jak je to možné.

Komentáře

5 komentářů: „3. Komora Parlamentu“

  1. Pavel Stehule avatar

    „Ústavní soud sice rozhodl podle litery zákona a ústavy, ale co se týče potřeb ČR a logiky (ducha) zákona, je rozhodnutí v rozporu. Alespoň já to tak znímám.“

    K cemu by byl soud, kdyby nerozhodoval podle litery zakona? Proste potrefena husa zakejhala. Kdyby v politice nevladl slendrijan, kdyby politici svou praci vykonavali zodpovedne, tak by tato situace nenastala. Minimalne misto ustavniho zakona mohla byt zmenena ustava.

    To, ze si dve strany mysli, ze tak jak se usmysli, tak bude je nestesti jak pro tyto strany – elity ODS a CSSD pravdepodobne ziji uplne v jinem sveta, tak pro tuhle zemi. Je dulezite, aby se vsichni naucili hrat podle pravidel. Vcetne Klause, coby presidenta – on byl jednim z prvnich, ktery tento nestandardni postup inicializoval.

    V podstate tohle je jedna z prvnich dobrych veci, ktera pan Melcak udelal – bez ohledu na jeho motivaci. To, ze je krize – to je fraze, kterou to budeme slyset dalsi 4 roky. Za touto frazi se budou schovavat politicke strany – ale ony jsou ty, ktere zpusobily neodolnost statu vuci krizi.

    1. MaReK Olšavský avatar

      Pavel: Docela by mě zajímalo, v čem já mohu být potrefená husa. 🙂
      Nelíbí se mi to, co nastalo a předčasné volby snad mohou být krokem ven. Sorry, ať sestaví vládu kdokoliv, přestože bych byl raši za pravici, ale je potřeba jednoznačný vítěz s oporou. Kéžby vyšel alespoň poměr 110:90 poslancům. Osobně nechápu, proč nelze najít lepší přepočet hlasů na mandáty, i za cenu, že by se snížila šance malých stran, třeba nějakým bonusem. Volby by nebyly potřeba, kdyby stávajíví vláda měla podporu, ale pořád vidím spíše hlasy, že na toto a ono nemá vláda právo, to nesmí, hento jí neodsouhlasí.
      Změna ústavy, tj. vyřazení délky volebního období (myslím, že je v ústavě), by měla jiné nebezpečí. Sejdou se partneři, kteří dají koalici o síle, dejme tomu, 130 poslanců a odhlasují si prodloužení volebního období na 10—15—20 let. Jsou prostě situace, kdy je pohyb po hraně ústavy rozumným řešením, ale musí být vyjímečné.
      Myslím, že krizi jsme pomohli skoro všichni. Kdo nevítal stále větší mandatorní výdaje (spojené s nárůstem dluhu) místo jejich stagnace, splacení dluhu a vytvoření rezerv? Když mi vzrostou příjmy v domácnosti, tak je použiji k ještě většímu zadlužování?

  2. Pavel Stehule avatar

    Kdo nevítal snížení daní? Přiznám se, že osobně jsem daňovou politikou Topolánkovi vlády znechucen. +/- platím stejně, přičemž výpočet daně se zkomplikoval – a některé pro mne důležité věci se zásadně zdražily – např. knihy. A skutek utekl – díky neprozíravé politice – resp. neprozíravým politikům.

    Když se něco opakuje 2x během 10 let, tak je něco zjevně špatně, a těžko to lze označit za výjmečnou situaci. Ano změna ústavy má své rizika, ale od toho je politika. Místo toho, aby se věci dělaly s rozmyslem, tak se ad hoc záplatuje.

    1. MaReK Olšavský avatar

      Pavel: Výpočet daně je jednodušší, minimálně z programátorského hlediska (hádej, co živí naší firmu :-)), než byl kdykolivěk předtím. Pokles přímých daní a zdanění spotřeby je podle mě mnohem průhlednější cesta, než danění příjmů. Spotřebu mám ve svých rukou a je podstatně menší prostor pro daňové úniky, než při danění příjmů/zisků. Předpokládám, že minimálně v tomto se shodneme.
      Ad hoc se dělá více věcí, než je milé. O změně volebního zákona, který by plichty mohl téměř vyloučit, se mluví dlouho, pro mě je vcelku zarážející, proč ještě nikdo neměl odvahu do toho švihnout. Při rozdílu do 10 hlasů mezi koalicí a opozicí není síla na jakoukoliv razantnější změnu, a že jich potřebujeme.

  3. Pavel Stehule avatar

    Pro mne osobně změna daně znamenala nižší příjem a vyšší výdaje.

    Začínám mít čím dál tím větší pocit, že státní zájem je to první, čímž se zaklínají, a to poslední, co je skutečně zajímá. V podstatě od nepovedených voleb 2006 strany vyplítvaly veškerou energii na vnitrostranické půtky, šedou privatizaci a interstranické půtky, případně hanění a strašení – tudíž jim už moc energie na cokoliv užitečného nezbývá. Překvapilo by mne, kdyby z nich vypadlo něco užitečného – prostě z jalových krav tele nevypadne.