Velká Cena Německa, 2009

Kategorie:

Dalším dějištěm seriálu Formule 1 se stal zlomek někdejšího „Zeleného pekla“, okruh Nürburgring (sice po úpravách, ale ještě stále ne odporně sterilní Tilkendrom). V Německu byl závod tak trochu léčba šokem.

Kolem a okolo

Sébastien Bourdais

bohužel své účinkování u týmu Scuderia Toro Rosso končí a jeho konec je pro mě trochu nepochopitelný. STR je juniorka „velkého“ Red Bullu, ale letos jsou výkony obou pilotů srovnatelné, není tam rozdíl třídy, jako když za STR závodil Sebastian Vettel. Sébastien Bourdais je velmi špičkový pilot, za svého účinkování v CARTech přepsal historické tabulky, protože šampionát vyhrál 4× a to dokonce v řadě za sebou. Titul z F3000 trochu zatajuje a občas se vyjádří, že jej dostal od zeleného stolu, kdežto skutečným vítězem byl Tomáš Enge. Bourdais by měl být nahrazen Jaimem Alguersuarim. Napadá mě jedna myšlenka, jeho manažerem snad ještě stále byl Flavio Briatore a Nelson Piquet by měl být také odejít, pro změnu od Renaultu, prý by jej měl nahradit Romain Grosjean. Ale je nereálné, že by se Sébastien Bourdais nemohl stát náhradou za Piqueta?

Reklama

V 21. kole bohužel musel odstoupit. Tristní závěr jeho účinkování ve Formuli 1, otázka je, jestli očekávání kvalitních výsledků, v téměř nejzaostalejším monopostu startovního pole, nejsou přehnaná a zda by nemělo stačit „pouhé“ bodování.

Třeba se ještě situace změní a rychlý francouz zůstane v kopkitu STR do konce sezóny 2009.

Ari Pieti Uolevi Vatanen

Pomalu se objevují kandidáti na post prezidenta FIA, protože Max Mosley by již neměl kandidovat. Ari Vatanen je mistr světa z WRC a v letech 1999—2009 byl poslancem v Evropském Parlamentu, jeho budoucí role by mohla být v křesle prezidenta FIA.

Kandidaturu Ariho Vatanena už stihlo napadnou několik někdejších pilotů F1, mezi jinými Keke Rosberg (otec Nica Rosberga, startujícího ve Williamsu), nebo JJ Letho. Dalším z možných kandidátů je Jean Todt, ale v jeho případě bych nebyl moc nadšený, protože trávil příliš dlouhou dobu ve Ferrari a možná by mohlo docházet k protěžování Ferrari v šampionátech spadajících pod FIA. Podle informací, které ke mně zatím dotekly je Ari Vatanen přijatelnou osobou, ale nakonec vše záleží na podpoře od jednotlivých skupin a národních rad, zastoupených ve FIA.

Kvalifikace

Kvalifikace tentokrát byla spíše losováním z klobouku, alespoň ve 2. části, začala na suchu, pak spadlo několik kapek a jedna část trati byla mokrá, nakonec zase bylo sucho, takže ti úspěšní piloti z 2. části kvalifikace 2× přezouvali. Hodně překvapující byly výsledky stájí Force India, BMW-Sauber a Toyota. Adrian Sutil (Force India) postoupil do 3. části kvalifikace a startoval ze 7. pozice. Toyota a BMW-Sauber zůstaly v 1. a 2. části kvalifikace, což je výsledek naprosto tristní, Toyota přitom je ze stájí, které měly výborný start do letošní sezóny.

  1. Webber (Austr./Red Bull) 1:32,230
  2. Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:32,357
  3. Button (Brit./Brawn GP) 1:32,473
  4. Vettel (Něm./Red Bull) 1:32,480
  5. Hamilton (Brit./McLaren) 1:32,616
  6. Kovalainen (Fin./McLaren) 1:33,859
  7. Sutil (Něm./Force India) 1:34,316
  8. Massa (Braz./Ferrari) 1:34,574
  9. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:34,710
  10. Piquet (Braz./Renault) 1:34,803

Závod

Překvapivá spanilá jízda Force India pokračovala i v závodě, kéž by se jednalo o pozitivní zvrat ve vývoji monopostu této stáje, zpětně vzato jde o následovníka stájí Spyker, Midland a Jordan, ano ten Jordan, který v roce 1999 byl až do posledních závodů hráčem o pohár konstruktérů. Bohužel Adrian Sutil svou šanci na špičkový výsledek (jel na 2. místě) ztratil při výjezdu z boxů po první zastávce, protože se trochu střetnul s Ferrari Kimiho Raikkönena (zase) a přišel o kus předního křídla, pročež se musel vrátit do boxů, po pouhém jednom kole. Ale monopost jel dobře, nevymetal poslední pozice, nestačily na ně ani papírově silnější soupeři. Giancarlo Fisichella dojel 11. a Adrian Sutil 15. Škoda té nehody, protože monopost jel fantasticky a určitě by Adrian Sutil své snažení dokončil na slušném místě (nejen za 1 bod). Force India progres přeji, startovní pole by se vyrovnalo a průběh sezóny by byl zase o něco dramatičtější.

  1. Webber (Austr./Red Bull) 1:36:43,310
  2. Vettel (Něm./Red Bull) -9,252
  3. Massa (Braz./Ferrari) -15,906
  4. Rosberg (Něm./Williams) -21,099
  5. Button (Brit./BrawnGP) -23,609
  6. Barrichello (Braz./BrawnGP) -24,468
  7. Alonso (Šp./Renault) -24,888
  8. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -58,692

Má cenu komentovat letošní „úspěchy“ stáje BMW-Sauber? Fandím jim a Robert Kubica je můj nejoblíbenější pilot, ale letos to prostě nejede. Pravdou je, že vlastně ani nevím, komu letos přeji titul. Jenson Button umí a zaslouží si jej za trpělivost, jakou měl s Hondou, když se trápili na konci startovního pole. Mark Webber byl můj favorit, dokud nepřilétl Robert Kubica, a kdyby vyhrál výrobce limonády (Red Bull) nad etablovanými týmy, bylo by to skvělé. Sebastien Vettel je mladý a titul určitě dosáhne, tipuju, že ne jen jeden jediný.