Nejuznávanější závod, byť většinou nejnudnější za celou sezónu, protože v Monte Carlu se prostě téměř nedá předjíždět, Velká Cena Monaka je pryč. Velkou cenu kdosi popsal slovy, že závod v ulicích Monte Carla je to samé, jako létat helikoptérou v obýváku, měl pravdu.
Před závodem
Konec května, přesněji řečeno 29. května 2009, byl určen jako konec možnosti podání přihlášek pro stávající týmy, které mají své pozice ve startovním poli jisté (nicméně nechápu, proč musí každý rok podat novou přihlášku, když Concordská smlouva zavazuje závodit). Nikdo z FOTA, neboli sdružení všech současných týmů, ale do Velké Ceny Monaka přihlášku nepodal, problém totiž dělal návrh FIA na rozpočtové stropy a dvojí pravidla (pro ty, co rozpočtový strop přijmou a pro ty, co nikolivěk).
Rozpočtové stropy jsou evidentně potřebné pro přežití královské automobilové třídy, vždyť posledních 10 let bylo ve znamení šílené eskalace nákladů, která mimo jiné během posledního roku znamenala odchod obou týmů Hondy (Super Aguri, Honda) a ze stejných důvodů před pár sezónami defakto zanikly týmy Arrows, Jaguar, Prost, Jordan, nebo Minardi. Na druhé straně si myslím, že myšlenka o snížení nákladů na 20% mezi dvěma po sobě jdoucími sezónami, je naprostý nesmysl. Rozdíl mezi náklady současných top týmů a požadovaným rozpočtovým stropem prý je opravdu přes 80%.
Aby taškařice nebylo málo, měly být udělány výjimky, týmy, které přistoupí na rozpočtové stropy by měly mnohem volnější ruku při konstrukci monopostů a mohly by nasadit třeba pohyblivou aerodynamiku, nebo neměly omezené otáčky motoru. Tímpádem by se naráz jel závod dvou kategorií (kdysi se závody Formule 1 doplňovaly o monoposty z Formule 2) a diváci by byli určitě naprosto znechuceni, načež by sledovanost klesla tak výrazně, že by se nikomu nevyplatilo vysílat přímé přenosy/záznamy závodů Formule 1. Fanoušci závodní kategorie prototypů a cestovních vozů jsou na závody vozů několika kategorií zvyklí, ale pro královskou kategorii jde o zcela nepřípustný nesmysl. Docela by mne zajímalo, jak by se pak uděloval titul, jestli pro každou kategorii extra, nebo jestli by titul byl jen jeden jediný.
Pochopitelně, že zájemcům o vstup do nejprestižnější kategorie automobilového závodění se idea rozpočtových stropů pochopitelně líbí a o vstup usilují i takové týmy, jejichž monoposty se pohybují na konci startovního pole v mnohem nižších kategoriích (Formule 3). Jen namátkou několik jmen týmů, které usilují o vstup do Formule 1:
- iSport
- USGP1 – tady je vstup reálný, američané tento tým již nějakou dobu připravují
- Lola – také docela solidní a reálný tým, který zkušenosti má jako kontruktér
- Aston Martin – David Richards vedl B.A.R. v nejúspěšnějším období, než jej koupila Honda
- Epsilon Euskadi
- Litespeed GP
- Campos Meta Racing
- Superfund
Vůbec se mi většina zájemců nelíbí, pokud ale nepovolí FOM předkvalifikace, budou vybrány 3 týmy, takže jen ti nejlepší, což by nemusel být až tak strašný průšvih pro seriál Formule 1.
Kvalifikace
Co jen napsat o kvalifikaci. Oba vozy Force India skončily ve 2. části kvalifikace, což je pokrok, otázka je, jestli to je typem okruhu, nebo jestli je jejich monopost o něco lepší, než před pár týdny. BMW-Sauber a Toyota se nedostali z první části kvalifikace, což je výsledek naprosto nehodný takovýchto stájí.
- Button (Brit./Brawn) 1:14,902
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:14,927
- Barrichello (Braz./Brawn) 1:15,077
- Vettel (Něm./Red Bull) 1:15,271
- Massa (Braz./Ferrari) 1:15,437
- Rosberg (Něm./Williams) 1:15,455
- Kovalainen (Fin./McLaren) 1:15,516
- Webber (Austr./Red Bull) 1:15,563
- Alonso (Šp./Renault) 1:16,009
- Nakadžima (Jap./Williams) 1:17,344
Závod
Pár menších kolizí, jinak opravdu nudný vláček. Kupodivu havaroval jeden z horkých adeptů na titul, Sebastian Vettel, když se nevešel do zatáčky. Vyjímečně mám ve výsledcích uvedeného i pilota který dojel na 9. pozici, protože v Monaku jsou důležitější schopnosti pilota, před kvalitami monopostu.
- Button (Brit./Brawn GP) 1:40:44,282 hod.
- Barrichello (Braz./Brawn) -7,666
- Räikkönen (Fin./Ferrari) -13,442
- Massa (Braz./Ferrari) -15,110
- Webber (Austr./Red Bull) -15,730
- Rosberg (Něm./Williams) -33,586
- Alonso (Šp./Renault) -37,839
- Bourdais (Fr./Toro Rosso) -1:03,142
- Fisichella (It./Force India) -1:05,040
Doufám, že Velká Cena Turecka bude pro BMW-Sauber lepší a konečně zaboduje i Robert Kupica.