Velká cena Španělska 2009

Kategorie:

Konečně se kolotoč Formule 1 vrátil zpět do Evropy, tradičně byl zahajovacím okruhem evropské části okruh poblíž Barcelony, neboli Velká Cena Španělska. Pamatuji se že minimálně jeden rok byl vedle okruhu obrovský nápis „Catalunya is not Spain“, kterým se snažili místní pořadatelé dát najevo, že název „Velká Cena Španělska“ je zavádějící.

Moje poznámky na dění mimo závod

Max Mosley, současný prezident FIA, je asi nejnenáviděnější osobou kolem motoristického sportu. Jeho návrhy naprosto likvidují prestižní kategorie motorsportu. Není to moc let zpátky, co byla nejprestižnější kategorií, mimo okruhy, WRC, ale po zásazích, které zničily naprostou invenci stájí odešla většina automobile a dnes jsou je mnohem zajímavější kategorií IRC, jejíž jedna soutěž se jede i v ČR, sice tovární týmy tam defakto nejsou, nicméně většina týmů má nějakou tovární podporu.

Reklama

Návrh rozpočtových stropů v F1 je příliš nízký pro současné stáje (už vidím, jak ti největší z roku na rok zmenší výdaje na 25% dnešních) a zcela úchylný je doplněk, že kdo strop dodrží, bude moci používat variabilnější techniku, než ten kdo jej nedodrží. Diváci Formule 1 nejsou zvyklí na závod více kategorií současně, jako je zvykem u cestovních vozů.

Díky rozpočtovým stropům se rojí další zájemci, kteří by rádi do seriálu Formule 1 vstoupili. Od Velké Ceny Bahrainu se objevilo jediné nové jméno iSport, ale ten hlavní nápor žádostí teprve přijde, protože zájemci o start v sezóně 2010 se musí přihlásit do 29. května 2009. Byl bych rád, kdyby přišlo několik nových týmů, ale nechci se dívat na výměny týmů, které odjedou pár závodů a pak zase zkrachují, protože nebudou mít na náklady, takových případů tu bylo v minulosti mnoho.

Změny, které F1 ohrožují se mi vůbec nelíbí.

Kvalifikace

Španělsko pro kvalifikaci uchystalo suché počasí. Fanoušci McLarenu a Ferrari museli být velmi zklamáni, když Heikki Kovalainen (McLaren-Mercedes) nepostoupil z první části kvalifikace a Kimi Räikkönen (Ferrari) s Lewisem Hamiltonem (McLaren-Mercedes) z druhé. V druhé části zůstali i Nick Heidfeld (BMW-Sauber) a Nélson Piquet (Renault). hlavně z neúspěchu vozů BMW-Sauber nemám radost, opravdu je jejich propad naprosto šílený, zvláště když si vzpomenu, jak jsem v sezóně 2008 věřil, že by mohli jejich piloti bojovat v roce 2009 o titul.

Na konci byla kvalifikace trochu drama, Jenson Button málem nestihl kvalifikační kolo, stačilo se spozdit o 2 sekundy a startoval by bůhví odkud.

  1. Button (Brit./Brawn GP) 1:20,527
  2. Vettel (Něm./Red Bull) 1:20,660
  3. Barrichello (Braz./Brawn GP) 1:20,762
  4. Massa (Braz./Ferrari) 1:20,934
  5. Webber (Aust./Red Bull) 1:21,049
  6. Glock (Něm./Toyota) 1:21,247
  7. Trulli (Ita./Toyota) 1:21,254
  8. Alonso (Špa./Renault) 1:21,392
  9. Rosberg (Něm./Williams) 1:22,558
  10. Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:22.685

Závod

Závod se jel zase za sucha a sice bych měl být jako divák rád, že to znamená plnou délku závodu i závodění na plný plyn, ale přiměřené zapršení má své kouzlo a piloti jsou nuceni ukázat, co umí.

Hned ve třetí zatáčce se postaral Kazuki Nakajima o drama, protože mírně ťuknul o Jarna Trulliho, který při návratu na trať zamotal hlavu Sebastianu Buemimu. Do brzdícího Buemiho narazil zezadu Sébastian Bourdias a neovladatelný monopost Jarna Trulliho sestřelil Adriana Sutila. Všude po trati byly hromady trsátek (kevlarových třísek z kapotáže), takže se několik kol jelo za zaváděcím vozem. Týmy pochopitelně přizpůsobili strategii a vydělal na tom Jenson Button. O druhé drama se postaralo Ferrari, Massa musel několik kol před koncem závodu zpomalit, protože by mu nevystačil benzín. Jinak byl závod trochu nuda kořeněná snad jen zastávkami v boxech a odpadnutími Heikkiho Kovalainena i Kimiho Räikkönena.

  1. Button (Brit./Brawn GP) 1:37:19,202
  2. Barrichello (Braz./Brawn GP) -13,056
  3. Webber (Aust./Red Bull) -13,924
  4. Vettel (Něm./Red Bull) -18,941
  5. Alonso (Špa./Renault) -43,166
  6. Massa (Braz./Ferrari) -50,827
  7. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -52,312
  8. Rosberg (Něm./Williams) -1:05,211

Začínám věřit, že Brawn GP bude snad historicky prvním týmem, první sezóna se v takovýchto statistikách nepočítá, který by ve své první sezóně získal tituly, mají dobře nakročeno a snad jediný kdo jim to může překazit je Red Bull z tužky geniálního Adriana Neweye.

Za 2 týdny od Velké Ceny Španělska bude nejsledovanější závod celé sezóny, Velká Cena Monaka.