Celý letošní rok jsem se snažil psát, jak a co se mi líbilo na tom kterém závodě Formule 1, ale nedopsal jsem poslední 2 Velké Ceny, protože jsem začal být nějak otráven z plánů na pravidla a dění, které vypadalo že se FIA snaží oběma tituly obdarovat Ferrari. To co se děje teď mi hodně vyrazilo dech.
Když během 90. let 20. století nastoupily do Formule 1 automobilky doufal jsem, že to bude impuls pro posun kupředu, jenže ten se nestal, automobilky roztočily finanční kolotoč naprosto absurdních rozměnů a Formule 1, která byla klenotem automobilového sportu opustila drtivá většina soukromých týmů, které v žádném případě nedokázali investovat do vývoje tak šílené finanční prostředky a díky propadu startovním polem poztráceli sponzory. Vstup velkých automobilových koncernů do seriálu Formule 1 neprospěl, ale nevratně poškodil celou soutěž.
Z předchozího odstavce je vidět, že nejsem nadšen z toho, co se stalo díky příchodu automobilek, ale přesto fandím tovární stáji BMW-Sauber. Kupodivu BMW-Sauber nějak nerozjelo finanční kolotoč nadměrných nákladů, udrželo si docela ráz nezávislé stáje a kromě mnohem lepšího vývoje to je pořád ten starý Sauber. Samozřejmě mnohem úspěšnější a věřil bych tomu, že velmi vážný kandidát na oba tituly v dost krátké době.
Finanční černá díra, kterou automobilky vytvořily, má za následek stále větší nesmysly v pravidlech. Očesaná aerodynamika a návrat hladkých pneumatik vypadají zajímavě, ale jednotná elektronika, kterou dodává všem týmům výrobce spojený s jedním z čelních týmů, nebo návrh jednotných motorů už jsou zvěrstvo, které naprosto bezprecedentním způsobem likviduje veškerý technický pokrok vzešlý z Formule 1. KERS, neboli rekuperace odpadní energie, sice vypadá docela nesmyslně, ale vzhledem k rozmachu hybridních pohonů na našich silnicích, je vcelku ospravedlnitelný.
Jen malý výčet technologií, které se z Formule 1 dostaly do běžného provozu:
- Benzínové turbomotory, až jedna éra ve Formuli 1 je pomohla vyvinout do použitelné podoby
- Aktivní podvozek
- Variabilní časování ventilů (velmi rychle jej FIA zakázala, protože jej ve svých motorech zvládla perfektně jen Honda)
- Variátor (v podstatě převodovka, která plynule mění převodový poměr, v roce 1993 jej testoval Williams-Honda, ale technologie byla zakázána a neobjevila se v závodech)
Pravda, Colin Chapman, zakladatel Lotusu, říkal již v 60. letech 20. století, že konstrukce monopostu Formule 1 má blíž ke konstrukci obráceného letadla (aerodynamika nemá zvedat, ale tlačit dolů), než ke konstrukci automobilu.
Co mě teď překvapilo a otrávilo je odchod Hondy z Formule 1. Ze dvou japonských rivalů mám Toyotu za konzervativnější a serioznější automobilku, kdežto Hondu za tu sportovnější. Poslední zhruba 2 roky vypadaly výsledky ve Formuli 1 zcela obráceně. Nemyslím si, že za odchodem Hondy ze seriálu Formule 1 je jen současná finanční krize, svůj podíl nesou i neustálé nápady pánů Bernieho Ecclestonea a Maxe Mosleye, kteří mění pravidla, díky čemuž neexistuje rozumná kontinuita a monopost se pro každý rok staví defakto od nuly, což stojí šílené peníze a není to efektivní. Kdo půjde další z kola ven?
Okruhové závody speciálů mám rád, ale jak je vidět, na formulové vozy budu moci pomalu zapomenout a o to více budu sledovat závody cestovních vozů. Problém je už jen v tom, že na startu závodu Formule 1 má stát 20 monopostů, pokud se nepovolí 3. vozy (což by utáhly leda 2 nejsilnější stáje) je tato podmínka při 2 vozech na stáj a 9 stájích naprosto nesplnitelná.