Velká Cena Turecka, 2008

Kategorie:

Štítky:

Dva týdny mezi Velkou Cenou Španělska a Velkou Cenou Turecka uplynuly jako voda, bohužel tentokrát byla ta voda hodně dravá a přichystala jednu nepříjemnou změnu ve startovním poli. V úterý, 6. května 2008, před nadcházejícím závodem v Turecku, bylo na všech serverech ,zabývajících se automobilovým sportem, smutné oznámení o konci týmu Super Aguri. Přesun Tureckého závodu na květnový termín způsobil nemalé problémy dodavateli pneumatik, protože nebyl připraven na tak výrazně chladnější počasí.

Super Aguri

Jak jsem předestřel v perexu článku, jela se tato Velká Cena již bez účasti stáje Super Aguri. Je to škoda, přestože to byl letos jednoznačně nejslabší tým, což lze přičíst autu, které bylo sestavováno pouze na základě zkušeností konstruktérů a nebylo vůbec ověřováno v aerodynamickém tunelu, nebo pořádně otestováno. Tým vznikl jako jakési Bčko Hondy, když na jeho místo nastoupil Rubens Barrichello a Honda mu nechtěla zničit slibnou kariéru, alespoň to tvrdí zlé jazyky.

Reklama

Super Aguri byl malý a chudý tým, kterému podlomil nohy loňský titulární sponzor „SS United“, jež nedodržel smlouvu a do týmové pokladny nezaplatil ani Dolar. Honda je sice velká automobilka, ale břímě dvou týmů by neutáhla ani nepoměrně větší a mocnější Toyota. Aguri Suzuki vybudoval tým, který zaujal svou bojovností a kdo vloni jezdci Takumovi Satóovi nefandil, když se mu povedl špičkový předjížděcí manévr na Alonsa s mnohem silnějším vozem McLaren.

Hlavním problémem pro potenciální investory je absolutní zákaz zákaznických vozů, který má platit od roku 2010 a který omezí i současnou možnost nezávislého konstruktéra pro 2 týmy. Ze stejného důvodu nenastoupil do seriálu Formule 1 tým Prodrive Davida Richardse, který sklízí obrovské úspěchy jak na okruzích, tak v rallye. Formule 1 se čímdál více stává doménou pro tovární týmy a přitom nejsou příliš vzdálené doby, kdy to byla doména soukromých stájí.

257! Bude 300?

Nechápete ta čísla? Rubens Barrichello odstartoval do svého 257. závodu ve velkých cenách Formule 1 a překonal tak hodně vousatý rekord Riccarda Patreseho, 256 velkých cen, který byl platný od roku 1993, a stal se služebně (nikoliv věkem) nejstarším pilotem Formule 1. Prý by rád vydržel závodit do doby, než přesáhne 300 startů ve velkých cenách, ale já pochybuji, že je to reálné, protože jeho výkony zůstávají ve stínu stájového kolegy Jensona Buttona.

Co přinesl poslední závod

Díky odchodu týmu Super Aguri se lehce změnil formát kvalifikace, v prvních dvou částech nekončí šestice nejpomalejších vozů, ale vždy pětice, paradoxně se tak postup do další části kvalifikace stal pro týmy středu pole o něco složitější, protože jistota nejslabšího týmu už zde nepanuje. Po kvalifikaci bylo možné slyšet z většiny týmů zkonstatovaly, že posun závodu do chladnějšího období jim zkomplikoval nastavení vozů a značně zmenšil účinnost pneumatik. Kvalifikace se tradičně odehrála bez incidentů, jediné co se dalo očekávat byl souboj o poslední 4 místa v elitní desítce bojující o pole position, tj. o místa vedle týmů BMW, Ferrari a McLaren.

Postavení na roštu vypadalo následovně:

  1. Massa (Braz./Ferrari) 1:27,617
  2. Kovalainen (Fin./McLaren) 1:27,808
  3. Hamilton (Brit./McLaren) 1:27,923
  4. Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:27,936
  5. Kubica (Pol./BMW) 1:28,390
  6. Webber (Aus./Red Bull) 1:28,417
  7. Alonso (Šp./Renault) 1:28,422
  8. Trulli (It./Toyota) 1:28,836
  9. Heidfeld (Něm./BMW) 1:28,882
  10. Coulthard (Brit./Red Bull) 1:29,959

Závod začal velkou ránou, když Sebastian Bourdais trochu zakličkoval před Giancarlem Fisichellou a ten pak naboural do Kazukiho Nakajimy. Pak už se další kolize nekonaly a jen se závodilo a to závodilo myslím smrtelně vážně, protože po letech se bojovalo o pozici na čele přímo na trati, nikoliv jen strategií v boxech, Lewis Hamilton předjel nádherným způsobem Kimiho Räikkönena. Můj oblíbený tým BMW-Sauber předvedl svůj standard, obsadili první místa za silnou dvojkou a moc štěstí na to nepotřebovali, bohužel tentokrát rychlostně McLarenům nekonkurovaly a Ferrari je momentálně trochu jiná liga.

Konečné pořadí tedy vypadalo následovně:

  1. Massa (Ferrari) 1:26:49,451
  2. Hamilton (McLaren) + 3,779
  3. Räikkönen (Ferrari) + 4,271
  4. Kubica (Pol./BMW) + 21,945
  5. Heidfeld (Něm./BMW) + 38,741
  6. Alonso (Šp./Renault) + 53,724
  7. Webber (Aus./Red Bull) + 1:04,229
  8. Rosberg (Něm./Williams) + 1:11,406

Příští závod se jede zase za 14 dní, tentokrát v Monaku, které je považováno za jeden ze tří vrcholů okruhových závodů automobilů, společně se závody 500 mil Indianapolis a 24 hodin Le Mans. Vzhledem k charakteru trati se absolutně nedá rozumně tipovat výsledek závodů, protože vítězem se může stát třeba Sebastian Bourdais se slabým monopostem Torro Rosso, který má díky svému účinkování v Champ Cars sérii asi největší zkušennosti s městskými okruhy z celého současného pole.

Opět jsem v reklamních přestávkách na TV N@va sledoval slovenskou STV 2 a komentář k závodu mají naprosto tragický.