Tentokrát byla mezi závody formule jedna z dělších pauz, celé 3 týdny, během niž se fanoušci rozhodně nemohli nudit, jednako byly naplánovány testy, které se konaly na stejném okruhu jako tato velká cena (myslím, že týmy si ponechali část vybavení na okruhu ) a druhako se vyhrotil boj o přežití nejslabší stáje Super Aguri.
Testy na Barcelonském okruhu týden před závodem už tu jsou nějaký rok a dá se napsat, že je to velká cena, na kterou mají týmy nejlépe nastavená auta za celý rok. Pokud si pamatuji dobře, jsou pouze 3 výjimky pro okruhy na nichž se závodí, aby na nich mohli probíhat i testy (Barcelona, Bahrain a Silverstone).
Je skoro s podivem, že Super Aguri do VC Španělska odstartovalo. Původně to byl tým vybudovaný jako B tým Hondy, zlé jazyky říkají že jen pro to, aby bylo kam uklidit Takumu Sata, který však Honda nechce a nemůže donekonačna podporovat. Aguri Suzuki je závodník srdcař, starší si jej budou pamatovat jako jednoho z historicky nejlepších Japonců v F1, ti kdož sledují i zámořské série by mohli vědět o týmu Aguri–Fernandez, který funguje v Indy Cars (nebo jak se ta série teď jmenuje). Tým Super Aguri potřebuje spojence a sponzory, je s podivem, že auto které nebylo v aerodynamickém tunelu a je stavěné jen díky zkušenostem techniků zaostává tak málo.
Velká cena Španělska, která je ve skutečnosti Velkou Cenou Katalánska (dodnes pamatuji, jak v jednom roce bylo na několika místech kolem trati napsáno „Catalunya Is Not Spain!“), neslibuje moc velkou podívanou, díky testům mají všechny týmy treť dokonale zmapovánu a mají absolutně perfektně připravená auta, takže pak snad připadá do úvahy drama jen díky nehodám, protože je větší provoz, než při testech, ale slabý tým nemůže excelovat, protože náhodou trefil lepší nastavení, než silnější soupeř.
Startovní rošt teda jedno překvapení připravil, tím překvapením bylo 2. místo na roštu v podání Alonsa s Renaultem, který rozhodně v této době na tom není tak dobře, evidentně jel FA téměř jen na výpary. Postavení obou monopostů BMW bylo docela rozumné a oba měly šanci bodovat, případně jeden z pilotů mohl stát na stupních vítězů.
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:21,813
- Alonso (Šp./Renault) 1:21,904
- Massa (Braz./Ferrari) 1:22,058
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) 1:22,065
- Hamilton (Brit./McLaren) 1:22,096
- Kovalainen (Fin./McLaren) 1:22,231
- Webber (Austr./Red Bull) 1:22,429
- Trulli (It./Toyota) 1:22,529
- Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) 1:22,542
- Piquet (Braz./Renault) 1:22,699
Jak jsem očekával, až na pár dramat se jednalo o nudný závod, protože se téměř nepředjíždělo, přestože trať je nádherně široká. Nejvíc předjetí se odehrálo ihned po startu a pak se již nic zásadního nedělo, teda nedělo z hlediska boje o pozice. Alonso tlačil na pilu, tipuji, že díky tomu zničil motor a cíl neviděl (vlastně viděl, jako divák ). O největší drama na trati se postaral Heikki Kovalainen, který díky prasklému ráfku ztratil kontrolu nad monopostem a vlétl přímo do bariéry, přestože havárie vypadala dost děsivě, má údajně pouze naražený loket a v příštím závodě by měl normálně startovat. Díky pravidlu o pacecaru se musel Nick Heidfeld smířit s penalizací, protože si mohl vybrat pouze mezi penalizací a zastavením pro nedostatek paliva na trati.
Konečné pořadí tedy vypadalo následovně:
- Räikkönen (Fin./Ferrari) 1:38:19,051
- Massa (Braz./Ferrari) -3,228
- Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -4,187
- Kubica (Pol./BMW-Sauber) -5,694
- Webber (Austr./Red Bull) -35,938
- Button (Brit./Honda) -53,010
- Nakadžima (Jap./Williams) -58,244
- Trulli (It./Toyota) -59,435
Z dalších pozic je zajímavé už jen 9. místo Nicka Heidfelda, které je hlavně díky naprosto neférové penalizaci, a 10. místo Giancarla Fisichelly, který nenápadnou jízdou ukázal progres stáje Force India (vypadá to, že bychom se mohli po dlouhé době dočkat bodování tohoto pohrobka stáje Jordan). Jenson Button (Honda) se snad téměř vyhýbal televizním kamerám a dovezl svou Hondu na bodech, kam podle mě patří.
Opět jsem v reklamních přestávkách na TV N@va sledoval slovenskou STV 2 a komentář k závodu mají naprosto tragický.