O formulový šampionát méně

Kategorie:

Štítky:

<disclaimer>Tento článek vyjadřuje jen můj osobní názor. „Může se Vám nelíbit, můžete s ním nesouhlasit, ale to je vše co s tím můžete dělat.“ — Jára Cimrman</disclaimer>

V Evropě byla od počátku existence nesmírně populární série Formule 1, která byla dlouhou dobu doménou soukromých týmů, též nazývaných garážistů, ale kdeže dávné sněhy jsou a dneska jde víceméně o šampionát továrních týmů, které utrácejí nehorázné peníze a FIA musí dělat kroky, aby omezil nesmyslné utácení. V USA je situace naprosto odlišná, Formule 1 nikdy pořádně neprosadila a existuje tam jediný špičkový šampionát formulových vozů.

Reklama

Bohužel jediný, byť ještě v roce 2007 byly šampionáty 2, jeden IRL, který jezdil převážně na oválech a dryhý měl poslední roky převážně přírodní a městské okruhy. Ovály jsou sice závoděním kolo na kolo, pro někoho napínavé, ale z mého hlediska jsou ovály naprosto nezáživnou nudou, závody na přírodních a městských okruzích jsou nepoměrně zajímavější a zážinější.

Už je nezvratné, že ze šampionátů, která vznikly po rozkolu v původních CARTech, v polovině 90. let 20. století, se stává jediný šampionát. Ekonomicky je to dobrá zpráva, protože si nebudou šampionáty přetahovat sponzory a určitě se zlepší i sledovanost jednotlivých závodů, včetně jednoho z absolutních vrcholů okruhových závodů, Indy 500. Co vnímám negativně je převaha prvků IRL v závodech, bohužel drtivá většina tratí jsou varianty oválů, které se jedou na plný plyn, ale piloti ani technici nemusí prokázat přehnané množství technického umu.

Americké formulové monoposty ve srovnání s evropskými dost ustrnuly ve vývoji, protože v rámci úspor je jejich vývoj naprosto minimální. Obě série používaly zajímavé palivo na bázi methanolu/ethanolu a nevím jak IRL, ale CARTy měly přeplňovaný motor, což je směr, jímž jdou dnes snad všechny automobilky. Vývoj šasi teda nebyl snad žádný, vyjma přechodu na Panoz, který se odehrál vloni u CARTu.

Nejvyšší šéf IRL, Tony George, nabídl týmům za přestup po jednom šasi Dallara a tomu kdo vydrží celou sezonu prémii US$ 1,2 mil. Týmy to vítají, já jako fanoušek klasických okruhů vidím ve spojení spíše negativum, konkrétně v drtivé převaze různých variant oválů na úkor městských a přírodních tratí.

Jasně, vím že používám staré pojmenování CART pro Champ Cars, ale to novější mi prostě nesedlo.