Servis Aceru v ČR něco nepochopil

Kategorie:

Štítky:

<disclaimer>Tento článek vyjadřuje jen můj osobní názor. „Může se Vám nelíbit, můžete s ním nesouhlasit, ale to je vše co s tím můžete dělat.“ — Jára Cimrman</disclaimer>

Již nejakou dobu se na tomto blogu objevují zmínky o mé spokojenosti s laptopem Acer Aspire 3650, který mám právě rok. Nemám nic proti Aceru, v kanceláři máme desktopy a LCD displaye výhradně od tohoto výrobce a jsou absolutně bezproblémové, občas dokonce pokukuji po Acerovském PDA, ale na něm mi „vadí“ vestavěné MS Windows, kdyby to PDA bylo GNU/Linuxové stalo by se pro mně nesporně zajímavější, už jen proto, jak obtížně se Pocket Windows (nebo jak se ta kapesní verze Win jmenuje) obtížně synchronizují s čímkoliv pod GNU/Linuxem a *BSD.

Reklama

Jak jsem napsal, s laptopem jsem po výkonové stránce nadmíru spokojen, byť mnozí poznamenají, že 1.5 GHz Celeron a 512 MB RAM je děsná plečka, ale hry téměř nehraji, téměř výsostnou výjimku má Go na stránkách GoKGS, potřebuji něco na čem spustím poštovní klient (používám Claws-Mail, bývalý Sylpheed-Claws), webové vývojovéprostředí (Bluefish), okno web prohlížeče a občas nějaký kancelářský program. Nároky jsou tedy drtivou většinu času nízké a průměrné dlouhodobé zatížení mám kolem 5%. Klávesnice a touchpad jsou přiměřené cenové kategorii nejlevnějšího laptopu (ano před rokem byl nejlevější dostupný). Display jsem pořád nějak nestrávil, zvláště když se snažím napsat něco teď večer a děsně se mi tu leskne lampička, která je připevněna za postelí na zdi. Bohužel mé trápení s Acerem bylo zcela jiného rázu.

Někdy v létě roku 2007 se mi začala projevovat podivná závada, kterou jsem svedl na chybu v software, přesněji řečeno, považoval jsem ji za chybu Kubuntu, které jsem měl dočasně nainstalované. nejen, že mě KDE nijak nenadchlo, ale občas se laptop začal podivně chovat byl problém i s pouhým stažením emailů. Teprve později jsem si všiml, že v ten moment již byl pevný disk připojen pouze pro čtení. Občas jsem přišel o nějakou část dat, ale ztráta byla většinou naprosto zanedbatelná, protože při psaní kódů mám ve zvyku ukládat téměř každý řádek.

První pokus o opravu jsem učinil sám, napadlo mě, že by na vině mohl být odcházejicí HDD, nelenil jsem a u našeho výhradního firemního dodavatele (který mi mimochodem dodal i tento laptop) jsem objednal nový. Zálohoval jsem veškerá data, vyměnil HDD, nainstaloval znovu Ubuntu, obnovil data ze záloh a problém byl zpět. Disk byl 100% OK.

Tímto jsem zahájil první pokud o záruční opravu v autorizovaném serveru Acer v Brně. Komunikace a doprava jsou veskrze snadné, nahlásil jsem co se děje a ještě jsem nevedl „že problém by mohl být v řadiči HDD, nebo studeném spoji na základní desce“. Dříve než si pro laptop přijelo PPL, vyměnil jsem HDD, protože se mi opravdu nechtělo zálohovat data. Po 14 dnech se laptop vrátil a v doprovodném dopise byl verdikt „No trouble found, test HDD, RAM –>OK, clean Fan system“, takže vlastně nic nenašli. Vrátil jsem do laptopu zpět nový disk a problém zůstal neměnný.

Bohužel pak byla prodleva, protože jsem musel zaškolit několik uživatelů a laptop do opravy opravdu nemohl jít. Další pokus jsem učinil hned na počátku ledna. Vyměnil jsem HDD, PPL odvezlo laptop a za týden se mi tento vrátil. Verdikt „Vadny HDD – vadne sektory. Popis opravy: Vymena HDD, recovery systemu.“. Pokrok to byl, ale ne takový, jak jsem čekal. Ono mi přišlo dost směšné, když našly vadné sektory, které tam nebyly a disk ani nebyl používaný, tipuju, že základním problémem byl souborový systém UFS, který je nativní pro FreeBSD, jenž jsem tam zkoušel. No nic, opět výměna HDD a problém nerušeně pokračoval.

Protože už jsem byl nastvaný, zkontaktoval jsem dodavatele aby mi poradil. Nemohl nic, minimálně musela proběhnout 3. oprava.

V polovině ledna tak putoval laptop opět do Brna. Byl jsem ochoten akceptovat výměnu za jiný model i s doplatkem. Po 14 dnech se laptop vrátil. To byla změna, byl nalezen studený spoj na základní desce a ta byla vyměněna. Vrátil jsem zpět nový disk a vše funguje jak má. Téměř happy end, ne?

Servis Aceru prostě nepochopil, že když jim je schopen člověk víceméně diagnostikovat závadu, tak by se tím měli zabývat trochu jinak, než z běžného oznámení „něco nefunguje“ a většinou odborník pozná co se děje špatně.. Problém byl řešen zbytečně zdouhavě a rozhodně takovéto průtahy mohou značce uškodit.

Jak jsem napsal na počátku, on nebude zásadní problém ve zvoleném dodavateli, stejně 80% produkce laptopů obstarává několik výrobců v Číně a Acer, Asus, MSI, Lenovo, … si na to defacto jen lepí štítky s firmou. Zásadní problém byl, že co jsem zpočátku označil jako problém byla pravda, ale servisní středisko v Brně toto akceptovalo až na můj třetí pokus o reklamaci, kdy jsem byl schopen odstoupit od smlouvy.

Mám Acera ještě v tom nepovedeném stříbrném case, který se evidentně opravdu nepovedl, nevadí mi jeho náchylnost vůči odření, heh alespoň je vidět, že pro mě je laptop pracovní nástroj, ale bohužel ten case má chybnou konstrukci a nízkou pevnost, což při denním přenášení není dobrou vlastností. Držel jsem v rukou několik kusů laptopů v novém designu, který se nazývá Gemstone, a nejenže je ten design mnohem pohlednější, ale především je robusnější a nekroutí se v rukou jako ten původní case.

Až bude na čase vyměnit laptop, nebojím se jít znovu do značky Acer, ale už budu opatrnější v tom, abych si jej napřed pořádně ošahal. On asi nikdo nenabídne tak dobrý poměr cena/výkon, jako Acer a nejsem z těch, kteří chtějí používat stejný laptop více, než 2 roky.