Plky o ranku

Kategorie:

Štítky:

O čem jsou nejrůznější ranky? Teoreticky by mělo jít o míru relevance konkrétních stránek na internetu. Pokud tedy hledám informace o „FreeBSD“, očekávám, že ve výsledcích vyhledávání budu mít ty nejlepší informace mezi prvními nalezenými stránkami, nikoliv na 197. místě, tj. u Google.com na 20. stránce a tam se téměř určitě proklikávat nebudu.

Googlovský Page Rank, Seznamovský SRank, Jyxo Rank, … se podílejí na nejšílenějším způsobu vydělávání peněz na internetu, kterým je SEO. Ne že by tato činnost byla nelegální, ale jde v podstatě o vaření z vody a dost drsné tahání nehorázných peněz z kapes zákazníků. Každý slibuje první pozici ve vyhledávačích, ano často se podaří ji po nějaké době dosáhnout, ale na jak dlouho? Konzultanti vydělávají nehorázné peníze na lenosti běžných uživatelů, protože ti, kdyby si přečetli obsah svých stránek a vytáhli rozumně relevantní klíčová slova, docílí velmi podobného efektu, jen levněji.

Reklama

Ranky se neorientují jen podle klíčových slov na stránce a v hlavičce stránky, ale berou v potaz především odkazy z dalších stránek. Pochopitelně každý odkaz má jinou váhu, protože jinak by bylo příliš snadné budovat odkazové farmy a zvyšovat relevantnost i naprosto nesmyslných stránek. Takže odkaz ze stránek které mají vysoký rank je brán s vyšší váhou, než odkaz ze stránek s nízkým rankem a to ještě algoritmy berou v potaz kolik odkazů vede z těch stránek ven. Prostě je to docela šílená alchymie.

Aby to bylo ještě o něco zajímavější, tak v případě blogů a portálů je celkový rank naprosto irelevantní číslo, jednotlivé články jej mohou mít větší, nebo menší. Brzo to bude rok, co jsem tento blog začal psát a zpočátku jsem se radoval, když mi Googlovský Page Rank vyskočil z 0 na  1, dnes má blog snad 4, ale vím, že jsou tu schované i články, které mají 9 z 10. Stejné to bude i s ostatními ranky.