Redakční systémy nabízí třídění článků do kategorií. A nejen redakční systémy, stejné to je i v e-shopech, zboží se třídí do kategorií. Vedle nich nezřídka existuje paralelní systém štítků/tagů.
Jak chápu pojem „Štítky“
Kategorie jsou hlavní řazení o tom není sporu. Štítky jsou svým způsobem paralelní systém kategorií. Zatímco článek, či produkt v e-shopu, by měl být zařazena do jediné kategorie, štítků může mít několik (a vyhledávače tomu rozumí).
Pokud přistoupím ke štítkům, jako k tématům, tak je pochopení pojmu jednoznačnější. Například článek z kategorie Programování má štítky Python a Go, protože vysvětlovaný problém se týká těchto dvou jazyků. Pokud budu psát cestovatelské články, tak budu používat třeba hlavní kategorie Výlet, Pobyt, Sport a společně s nimi štítky hrad, koncerty, moře, golf, …
Myslím si, že je škoda volby pojmu tagy/štítky, místo jednoznačnějšího pojmu topics/témata. To by se asi i lépe vysvětlovalo koncovým uživatelům.
Štítky, jak bych je nepoužil
Při své práci subdodavatele jsem se dostal k úpravám e-shopu s klimatizacemi. Zákazník potřeboval realizovat migraci dat z pronajatého řešení (na to jsem si napsal plugin s převodovým můstkem) a „zapnout SEO“ (ano, tento termín opravdu použil).
Avšak narazil jsem na zkopírování kategorií do štítků jedna ku jedné. Takže klimatizace z kategorie Toshiba měla i štítek Toshiba (zcela opomíjím, že zboží měl ve všech kategoriích „cestou“, kam patří automaticky díky hierarchické struktuře). Kdyby chápal štítek jako téma, nejspíš jsem nemusel vytvářet u všech položek nové štítky, jako „tichá klimatizace“, „úsporná klimatizace“, …
Prostě štítky používám jako paralelní systém kategorií, ale sdružuje témata jinak, třeba podle programovacího jazyka, nebo jen pro databázi jíž se článek týká. Nemusím mít přehnaně rozvětvené kategorie, nemusím řadit článek do více kategorií (ta by měla být jednoznačná).
Takže ještě jednou
Pokud budu chápat štítky jako témata, pouze do nich nezkopíruji kategorie, pomohl jsem čtenáři v orientaci po tématech a odmění mě za to i vyhledávače.