„Repetitio mater studiorum“ (česky: Opakování matka moudrosti) je staré latinské úsloví a pomoc druhým mě dostala k zopakování 1 000 × zveřejněných pouček z osobního rozvoje o stanovování cílů. Protože jsem sám vytváření fahr-planu zanedbal, je článek opakováním i pro mě :-(.
Cíl musí být SMART
SMART znamená anglicky chytrý/inteligentní a je to zkratkou pro český popis vlastností, jaké by cíl měl mít.
Cíl musí být:
- Svůj/Stanovený. Pokud člověk cíl nestanoví, je to jen nějaké plácání po zádech a bychování na téma, kdyby se povedlo toto. Pokud člověk nepracuje na svých cílech, tak je jen námezdnou silou pro plnění snů cizích; ideální stav je mít své cíle v souladu s těmi pro něž pracujete.
- Měřitelný. Cíl bez měřítka není cíl, touha mít více peněz je splnitelná darováním jediné koruny. Takže měřítko do konce roku vydělat o xxx KČ/Euro/… více (xxx nahraďte číslem) už cíl je, stejně jako udělat rekonstrukci bytového jádra v létě 2015.
- Aktuální. Nesplněné cíle z minula jsou resty, teoreticky může být náprava restů cílem, ale to není zrovna to pravé ořechové. Žít cílem, jenž chtěl člověk splnit před x lety, nebo cílem, který bude platný až za nějaké období, je hloupost. Seznam cílů musí být aktualizovaný, aby ukazoval jen platný horizont cílů ve 3 časových horizontech.
- Reálný. Cíl musí být reálný, splnitelný. Koupě 100 % společnosti Telefónika O2 není reálný cíl, pokud nejste jeden z nejbohatších lidí na světě. Ani omládnutí o 5 let.
- Termínovaný. Tj. do kdy má být cíl splněn. Cíl bez termínu není cílem, ale jen snem.
Termínování cílů
Termínování cílů se dělí na 3 části (zcela logicky pojmenované):
- Krátkodobé cíle, neboli to co se týká nejbližších dní až týdnů. Metodika GTD používá i horizonty hodin a minut (nestudoval jsem GTD nijak podrobně, mám málo disciplíny na plánování dne do minutových segmentů).
- Střednědobé cíle lze považovat takové jež mají být splněny v horizontu 3 týdnů až 1 roku.
- Dlouhodobé cíle jsou tedy ty delší než jeden rok.
Mimochodem, je důležité si nedávat malé cíle. Cíl „do 5 let si koupím novou televizi“ sice splňuje všechny výše uvedené podmínky, ale na jeho splnění stačí zapomenutá padesátikoruna v kasičce, každý měsíc, není potřeba nic udělat.
Tak a článek vypadá jako nějaký SEO blábol na téma cíle a osobní rozvoj :-).
Takže cíl pro tento týden je: aktualizace cílovníku, jelikož ten můj je dávno neplatný a dost vše flákám.