Po delší době jsem zase školil PHP a mimo jiné jsme se ve chvíli kdy jsem psal tagy <strong>, místo <b>, a <em>, místo <i>, dostali ke chvilkovému „pokecu“ o problematice SEO, tj. k optimalizaci obsahu webu pro zpracování od vyhledávačů.
Optimalizace obsahu, kontextu klíčových slov a krátkého souhrnu obsahu stránky (v tagu description) je užitečná z hlediska fulltextových vyhledávačů, ale neměla by se stát svatým grálem, protože těch faktorů, které posunou stránku/článek na přední pozice ve vyhledávačích, je podstatně větší množství.
Jednu z rolí hraje množství zpětných odkazů, které ukazují na web, tj. množství citací, a nejlepší je, když vedou na konkrétní stránky/články. První kdo zpětné odkazy vzal v potaz byl Google a tuto taktiku později převzali další fulltextové vyhledávače. Doba, kdy vyhledávači Altavista postačoval seznam klíčových slov, která se pak objevila v textu, je nenávratně pryč, protože zajistit několik klíčových slov a jejich rozumné rozmístění v textu je jednoduché, ale teprve rozumné množství zpětných odkazů na konkrétní stránky/články ukazuje reálnou relevanci obsahu vůči tématu. Pochopitelně podstatně hodnotnější jsou odkazy z webů s vysokým hodnocením. Spamování zpětnými odkazy někde na blog.cz pomůže méně, než odkaz ze seriozního a vysoce hodnoceného webu. Samozřejmě je důležité i vnitřní provázání, web který tvoří několik „samostatných“ stránek má menší hodnocení, než s vnitřními vazbami.
Velmi důležitý význam má struktura obsahu konkrétní stránky. Doby, kdy kdejaký web designer upřednostnil pouze formátování pouze pomocí ostylovaných tagů <div> jsou již ztraceny v nenávratnu, správně strukturovaný text na webu využívá (přestylované) pro nadpisy tagy <h1>, <h2>, … Zvýraznění tučně a italikou je možné udělat dvěma způsoby. Tučné písmo dělají tagy <b> a <strong>, ale <b> bych bral pouze jako typografickou značku, kdežto <strong> i ve smyslu zdůraznění významu textu (prý to takto chápou fulltextové vyhledávače). Podobně jsou na tom tagy <i> a <em> pro italiku, <i> pouze pro typografii a <em> i ve smyslu zdůraznění důležitosti. Pokud web designer používá jen nastylované tagy <div>, vyrobí tím text, který je z hlediska indexace vyhledávači plochý, on totiž nepozná, co je v něm důležité více a co méně (možná by tak vyspělá umělá inteligence naprogramovat šla, ale myslím si, že by to bylo nesmírně pomalé).
Obsah webu může být znevýhodněn doménovým chaosem (nebo jak jinak to nazvat). Doména vhodně zvolená k obsahu může pomoci, ale pokud máte v zásobě mnoho domén a všechny nasměrujete na jediný web, budete naopak ztrácet, než že byste získali synergií, page rank se totiž mezi domény rozmělní, snad jediný důvod, který dokážu pochopit, proč směrovat více domén na jediný web je snaha nezahodit doménu, kterou jste provozovali několik let, je dobře zavedená a počítáte s jejím dalším využitím (osobně bych se přimlouval za redirekt HTTP 301, vyhledávače postupně přeindexují na novou adresu a problém nebudou mít ani příjemci RSS).
Největší důraz bych položil na unikátní obsah. Je fajn naplnit obsah webu kopiemi mnoha tiskových zpráv, ale unikátnost takovéhoto obsahu bude nulová. Jeho následné pozice při vyhledávání budou zcela logicky horší, než mají původní tiskové zprávy, které jsou na originálních zdrojích (je téměř jisté, že váš web bude mít mnohem horší pozici, než SUN Microsystems, od nějž jste přebrali úžasnou tiskovou zprávu o nových serverech s UltraSPARC procesory :-D).
Nejsem odborníkem na SEO, jen se trochu snažím, aby weby, které připravuji pro některé své zákazníky byly vepředu, ale relevantně ke svému obsahu. Nevěřím slibům některých „SEO odborníků“, kteří ve snaze získat zákazníka slibují první pozice ve vyhledávačích a nejlépe na věčné časy, prostě to je něco, co nelze zaručit. Pokud vás opravdu zajímá, jak se dělá obchodně úspěšný web, doporučuji prostudování
bakalářské práce Martina Snížka. SEO je tak trochu alchymie, ne moc tajemná, ale alchymií bych to nazval. Pokud chcete být stabilně vepředu dbejte na neustálé, ale ne příliš rychlé, posilování pozice webu, pokud se zaměříte na výrazný skok kupředu, je snadné sklouznout k „Black Hat SEO“ a dočkat se třeba penalizace od vyhledávačů.
Komentáře
Jeden komentář: „SEO alchymie“
Zase taková „alchymie“ to dle mého názoru není 🙂 Stačí mít web správně strukturovaný podle nějakých obecných norem, které jsi tu ve směs zmínil a poté už především doplňovat kvalitní obsah a případně se pokusit sehnat nějaké ty zpětné odkazy (s dobrým obsahem většinou přijdou sami).
PS: Samozřejmě, že seo standardy se vyvíjejí/ly, ale poslední dobou to již celkem stagnuje a když už přijde nová změna, tak je to nějaká drobnost.