Ekonomičnost Webdevelopmentu

<disclaimer>Tento článek vyjadřuje jen můj osobní názor. „Může se Vám nelíbit, můžete s ním nesouhlasit, ale to je vše co s tím můžete dělat.“ — Jára Cimrman</disclaimer>

Sice ne na plný úvazek, ale spíše pro zpestření mých mimopracovních aktivit, se věnuji i vývoji webových aplikací a musím přiznat, že poslední dobou mě u toho drží téměř jen to, že mě to baví a že občas scriptování pro weby školím (školení jsou ve spolupráci s portálem LinuxSoft.cz), protože finančně se mi tato práce téměř nevyplatí. Nejsem v pozici velkého dodavatele, který by měl zákazníky za 60 000 a více KČ, kterým bych pak mohl na dobu 1—2 měsíců vyhradit veškerý čas, spolupracuji spíše s drobnými živnostníky a malými firmami, u nichž vím, že jejich finanční možnost je maximálně v rozsahu 5 000—100 000 KČ, potřebují totiž jen relativně malý kontaktní web, eventuálně obchod s pár desítkami položek.

Reklama

Částečně jsem rezignoval na vývoj vlastního rozsáhlého řešení pro CMS a elektronický obchod. Rozumně sofistikovaný framework, který se pro vývoj takovýchto webů 100% hodí, mám (jen bych jej nenazýval CMS, byť rysy to nejspíše splňuje), ale pro řešení elektronických obchodů používám ZenCart WordPress/WooCommerce (pro menší). Prostě pokud nejsou velcí zákazníci, kteří by dokázali zaplatit vývoj solidních řešení, nelze se pustit do rozsáhlého vývoje, byť potřebné znalosti, zejména v oblasti databází, mám.

Ceny vývoje webových aplikací jsou značně pokřivené, protože na trhu operuje velké množství začátečníků, kteří se hned vrhají do jakobyvelkého vývoje. Nemám nic proti začátečníkům, každý jsme nějak začínali, ale jejich znalosti často končí u několika cyklů a využívají pouze nejzákladnější operace nad databází. S tím si troufají přijít za zákazníky a protože nemají možnost operovat s referencemi, nabídnou tu nejnižší možnou cenu, kdyby si to spočítali, zjistili by, že pracují třeba za 20,– KČ za hodinu, ale protože jsou to většinou studenti, nemusí řešit platby za energie a bydlení, tak jim je to úplně jedno. Na tyto „tvůrce“ nezřídka doplácí ti, kteří by rádi tvořili pro menší a střední firmy, takže jim občas zbydou možnosti pracovat na webařině jako vedlejší práce vedle HPP, nebo musí investovat práci do mocných řešení, které pak prodávají velkým a solventním zákazníkům. Prostě ti kdož nemají ambice oslovovat velké zákazníky a tak nějak hodlají fungovat na zajímavém středním trhu mají jen minimální šance díky začátečníkům, kteří poničili ceny.

Bohužel díky takovéto konkurenci mohu najít nabídky na vytvoření kompletní prezentace za 1 500,— KČ, což jsou výrazně menší peníze, než jaké stojí solidní grafický návrh. Ale nikomu to nevadí a většinou během jednání o vytvoření webu narazí člověk při jednání o ceně na větu „Víte, je to pěkné, ale drahé, protože jsem dostal nabídku na vyřešení našeho webu za 10% ceny, kterou požadujete Vy.“ Já už jsem v podstatě tímto stavem otráven a přestal jsem se snažit nabízet spolupráci, kdo chce, ten si mě najde a přijde s návrhem na spolupráci sám, ale já aktivně spolupráci nevyhledávám, prostě klid po práci je pro mě výrazně cenější, než přívýdělek. U zatím posledního webu který dokončuji je odměna výrazně malá, trochu jsem tomu pomohl špatným cenovým odhadem a je to pro kamaráda, ale nelituji toho, protože jsem musel přijít na velmi zajímavý oříšek, který mě do budoucna zase o něco obohatil.

Ve webařině se dnes vyplatí být buď velká firma, která oslovuje velké zákazníky, nebo být student, který nemusí nic moc řešit a v klidu napíše nenáročný webík pro nebonitního klienta. V druhém případě nastává jistá nevýhoda, pokud je potřeba na webu rozšířit funkčnost, nebo provést nějaké změny, dotyčný není k sehnání a tak firma zaplatí celý vývoj odznova, dá se předpokládat, že bude hledat opět nejlevnější možné řešení. Možná se při třetím kolečku už poučí.

Když se to vezme kolem a dokola, nemám web, na kterém bych nabízel „zákazníkům z ulice“ vytvoření webu, nebo webové aplikace, ani zatím nemám o takovýto typ zákazníků zájem. Postačují mi reference a doporučení od přátel, pod některými weby není ani moje jméno. Nejsem dokonalý, pořád se učím a chyb nadělám požehnaně, jedna z těch nejtypičtějších je špatný odhad času (pak si člověk neví rady s maličkostí a už se hroutí časové plány celého nasazení). S typem „zákazníků z ulice“ mám dost neblahou zkušenost, chtějí služby a kvalitu jako od velkých webařských studií, ale cena kterou jsou schopni a ochotni zaplatit je taková o jakou si řekne student střední školy za práci na týden, děkuji více si vážím svého volna, nebo napíšu nějaký přínosný článek (nejen pro tento nepřínosný blog).

K napsání tohoto příspěvku mě inspiroval článek na Fandorovo Vyprávěnkách (nejen o podnikání na internetu).